DI/100000/43/92/2017 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagród jubileuszowych wypłacanych przez pracodawcę pracownikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/92/2017 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagród jubileuszowych wypłacanych przez pracodawcę pracownikom.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) prowadzącego działalność gospodarczą w (...) złożonym w dniu 16 stycznia 2017 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagród jubileuszowych wypłacanych przez pracodawcę pracownikom.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w: wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) prowadzącego działalność gospodarczą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2017 r., doręczonym w dniu 9 lutego 2017 r.

Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, że z dniem 31 -grudnia 2013 r., 1 grudnia 2014 r. oraz 1 grudnia 2016 r. przejął na mocy art. 231 Kodeksu Pracy restauracje (...) i tym samym stał się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy z pracownikami przejętych restauracji. W związku z powyższym wnioskodawca jest zobowiązany m.in. do przyznawania nagród jubileuszowych tym pracownikom.

Dalej przedsiębiorca zaznacza, że pracownicy przejętych restauracji zostali zgłoszeni do ubezpieczeń społecznych przez nowego płatnika składek, tj. firmę (...) wnioskodawcy kolejno z dniem: 31 grudnia 2013 r., 1 grudnia 2014 r. oraz 1 grudnia 2016 r.

Wnioskodawca zaznacza, że mogą zatem wystąpić przypadki, w których wypłata nagrody nastąpi w okresie krótszym niż 5 lat od daty przejęcia restauracji.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca wskazał, że zapis w Regulaminie przyznawania nagród jubileuszowych w firmie jest następujący:

Prawo do nagrody jubileuszowej nabywa pracownik, który w okresie zatrudnienia w Firmie (...) osiągnie wymagany Regulaminem wynagradzania staż pracy wyliczany w następujący sposób:

1. Do stażu pracy wliczamy:

- nieprzerwany okres zatrudnienia, w Firmie (...) i począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r. - okres zatrudnienia w innym przedsiębiorstwie firmowanym znakiem (...) (restauracje licencyjne lub korporacyjne) i przejętym przez Firmę (...) w trybie art. 231 Kodeksu Pracy; okres pracy liczony jest od dnia 1 stycznia 2012 r. lub od daty otrzymania ostatniej nagrody jubileuszowej wypłaconej po 1 stycznia 2012 r.

Przedsiębiorca podkreśla, że biorąc pod uwagę fakt, iż przejął obowiązki poprzedniego pracodawcy, zaliczenie całego stażu pracy i uwzględnienie daty otrzymania ostatniej nagrody jubileuszowej powoduje, że nagrody nie będą wypłacane pracownikom częściej niż raz na 5 lat i zgodnie z przepisami nie podlegałyby oskładkowaniu.

W świetle opisanego powyżej stanu faktycznego i w związku z wątpliwościami dotyczącymi daty, od której należy liczyć staż uprawniający do nagrody wnioskodawca kieruje pytanie czy nagrody jubileuszowe wypłacane przez nowego pracodawcę, który przejął część zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy podlegają uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 9 lutego 2017 r., doręczonym w dniu 9 lutego 2017 r. wnioskodawca wskazał, że: (...) - zgodnie z Regulaminem przyznawania nagród jubileuszowych, stanowiącym integralną część Regulaminu Wynagradzania Firmy (...) pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w okresie zatrudnienia w Firmie (...). Wnioskodawca podkreśla, że wartość nagrody jubileuszowej wypłacanej przez pracodawcę pracownikowi stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), - zgodnie z zapisem w Dziale (...) pkt Regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych w Firmie (...) "Prawo do przyznania nagrody jubileuszowej pracownik nabywa nie częściej, niż raz na 5 lat".

Wnioskodawca przedstawił też własne stanowisko w sprawie wskazując, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw)' wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), nagroda jubileuszowa, do przyznania której pracownik nabywa prawo nie częściej niż raz na 5 lat, nie podlega uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca zaznacza, że w świetle zapisów w Regulaminie przyznawania nagród jubileuszowych oraz powołanych wyżej przepisów Rozporządzenia, nagrody jubileuszowe wypłacane przez pracodawcę nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, tj. emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.

Przedsiębiorca wskazuje, że w związku z przejęciem z dniem: 31 grudnia 2013 r., 1 grudnia 2014 r. oraz 1 grudnia 2016 r. na mocy art. 231 Kodeksu Pracy restauracji (...) stał się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy z pracownikami przejętych restauracji. Wobec powyższego wnioskodawca kieruje pytanie czy nagrody jubileuszowe wypłacane przez nowego pracodawcę, który przejął część zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy podlegają uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za prawidłowe. W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl zaś § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Z przywołanych powyżej przepisów wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje w takim przypadku fakt daty wypłacenia takiego świadczenia pracownikowi (wypłata nagrody może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Wobec oświadczenia wnioskodawcy, iż w regulaminie wynagradzania obowiązującym u wnioskodawcy zawarty jest zapis stanowiący, iż nagrody jubileuszowe przysługują nie częściej niż co 5 lat, i nagroda jubileuszowa stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagród jubileuszowych wypłacanych w talach okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl