DI/100000/43/730/2015 - Obowiązek podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę zawartej z osobą, która dodatkowo pozostaje w stosunku pracy z innym podmiotem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/730/2015 Obowiązek podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę zawartej z osobą, która dodatkowo pozostaje w stosunku pracy z innym podmiotem.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013, poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z dnia 17 czerwca 2015 r., doręczonym dnia 22 czerwca 2015 r. uznaje za prawidłowe w części dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę zawartej z osobą, która dodatkowo pozostaje w stosunku pracy z innym podmiotem.

UZASADNIENIE

Dnia 22 czerwca 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi (...) działalność gospodarczą. Zgodnie z wpisem w CEIDG przedmiotem działalności jest: (...)

Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD): (...)

Pozostała Wykonywana działalność gospodarcza (kodv PKD1: (...)

Obecnie wnioskodawca nie zatrudnia żadnych pracowników. Wnioskodawca rozważa zawarcie umowy o pracę na czas określony albo na czas nieokreślony z kobietą w ciąży, która obecnie jest zatrudniona u innego pracodawcy na czas nieokreślony. Pracownica nadal pozostawałaby w dotychczasowym stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą wykonując dla niego pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, w różnych godzinach wynikających z grafiku przyjmowanego na każdy miesiąc dla zakładu pracy czynnego (...) dni w tygodniu od (...) do (...) (co niejako wymusza pracę w różnych godzinach przez pracowników.). Natomiast u wnioskodawcy pracownica byłaby zatrudniona w zadaniowym systemie czasu pracy. Obowiązki w głównej mierze realizowałaby w sposób zdalny, co polegałoby w szczególności na wyszukiwaniu w internecie potrzebnych wnioskodawcy informacji i ich opracowywaniu w polecony sposób. W ten sposób pracownica mogłaby godzić obie formy zatrudnienia.

Wnioskodawca powziął wątpliwości:

- czy w związku z faktem, że kobieta jest w ciąży może zawrzeć z nią kolejną umową o pracą, mimo iż pozostaje ona już w jednym stosunku pracy jako pracownica,

- czy w razie zatrudnienia przez wnioskodawcę pracownicy w opisanym przypadku będzie podlegać ona wszystkim ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu mimo podlegania nim z tytułu umowy o pracę z poprzednim pracodawcą,

- czy w razie zachorowania i w razie zajścia w ciąże zatrudnionej przez wnioskodawcę pracownicy będzie jej przysługiwać zasiłek choroby i macierzyński z tytułu zawartej z wnioskodawcą umowy o pracę niezależnie od zasiłku chorobowego i macierzyńskiego przysługujących jej z tytułu umowy o pracę z poprzednim pracodawcą, a więc czy będzie ona otrzymywać równolegle dwa zasiłki,

- czy wnioskodawca powinien takiej pracownicy wypłacać zasiłek chorobowy lub zasiłek macierzyński,

- czy podstawa wymiaru zasiłku chorobowego i macierzyńskiego przysługującego z tytułu umowy o pracę zawartej z wnioskodawcą będzie uzależniona od długości okresu zatrudnienia u wnioskodawcy przed zachorowaniem czy skorzystaniem z urlopu macierzyńskiego, w szczególności czy w razie rozchorowania się po miesiącu pracy podstawą tą będzie wynagrodzenie za przepracowany miesiąc,

- czy zawarcie z wnioskodawcą umowy o pracę i pobieranie później z tego tytułu przez pracownicę zasiłku macierzyńskiego lub chorobowego wpłynie na prawo i wysokość zasiłku chorobowego lub macierzyńskiego należnego pracownicy z tytułu umowy o pracę zawartej z dotychczasowym pracodawcą.

W ocenie wnioskodawcy może on bez przeszkód prawnych zawrzeć kolejną umowę o pracę z kobietą która jest w ciąży, mimo iż pozostaje ona już w jednym stosunku pracy jako pracownica.

Zdaniem wnioskodawcy w razie zatrudnienia przez niego pracownicy w opisanym przypadku będzie podlegać ona wszystkim ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu mimo podlegania nim z tytułu umowy o pracę z poprzednim pracodawcą.

W razie zachorowania i w razie zajścia w ciąże zatrudnionej przez wnioskodawcę pracownicy będzie jej przysługiwać zasiłek choroby i macierzyński z tytułu zawartej z wnioskodawcą umowy o pracę niezależnie od zasiłku chorobowego i macierzyńskiego przysługujących jej z tytułu umowy o pracę z poprzednim pracodawcą a więc będzie ona otrzymywać równolegle dwa zasiłki. Według wnioskodawcy nie powinien takiej pracownicy wypłacać zasiłku chorobowego lub zasiłku macierzyńskiego. Powinien robić to Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

W ocenie wnioskodawcy podstawa wymiaru zasiłku chorobowego i macierzyńskiego przysługującego takiej pracownicy z tytułu umowy o pacę zawartej z wnioskodawcą będzie uzależniona od długości okresu zatrudnienia u wnioskodawcy przed zachorowaniem czy skorzystaniem z urlopu macierzyńskiego, w szczególności w razie rozchorowania się po miesiącu pracy podstawą tą będzie wynagrodzenie za przepracowany miesiąc.

Zdaniem wnioskodawcy zawarcie z nim umowy o pracę i pobieranie później z tego tytułu przez pracownicę zasiłku macierzyńskiego lub chorobowego w żaden sposób nie wpłynie na prawo i wysokość zasiłku chorobowego lub macierzyńskiego należnego pracownicy z tytułu umowy o pracę zawartej z dotychczasowym pracodawcą.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie indywidualnej sprawy wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w części dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy' o pracę zawartej z osobą, która dodatkowo pozostaje w stosunku pracy z innym podmiotem uznać należy za prawidłowe.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 121).

Dyspozycja treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, zawiera katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Polski są pracownikami (z wyłączeniem prokuratorów).

Osoby te podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu chorobowemu (art. 11 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) oraz ubezpieczeniu wypadkowemu (art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Pracownik obowiązkowo podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz chorobowemu i wypadkowemu od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku, z wyłączeniem okresów urlopów bezpłatnych (art. 13 ust. 1 ww. ustawy).

Pracownicy podlegają obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom społecznym, bez względu na wymiar czasu pracy w ramach stosunku pracy, posiadanie innego tytułu do ubezpieczeń (np. umowy o pracę z innym podmiotem), uprawnienie do emerytury lub renty czy też fakt bycia studentem lub uczniem itd. Zatem z tytułu umowy o pracę zawartej z osobą, która pozostaje w stosunku pracy z innym pracodawcą powstaje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie przewidują zwolnienia z obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę w sytuacji, kiedy osoba fizyczna posiada inną umowę o pracę (czy też kilka umów o pracę) zawartą z innym podmiotem.

Jednocześnie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zawiadamia zgodnie z art. 66 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, iż nie jest właściwy rzeczowo do ustalania obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu (a w konsekwencji obowiązku opłacalna składek na ubezpieczenie zdrowotne) co wynika z treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z dyspozycją treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w sprawach zasad obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. W zakresie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorca winien zwrócić się do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, co wynika z art. 109a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opicia zdrowotnej finansowanych ze środków' publicznych (t, j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 68 ust. 1 lit. c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wymierzanie i pobieranie składek na ubezpieczenie zdrowotne należy do zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 66 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego odrębne podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w art. 66 § 1, w terminie czternastu dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiła od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl