DI/100000/43/68/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów sportowych "Multisport" w części współfinansowanej przez pracodawcę pracownikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/68/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów sportowych "Multisport" w części współfinansowanej przez pracodawcę pracownikom.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy (...) z siedzibą w (...) zawarte we wniosku z dnia 16 stycznia 2018 r., złożonym w dniu 22 stycznia 2018 r. w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów sportowych "Multisport" w części współfinansowanej przez pracodawcę pracownikom.

UZASADNIENIE

Dnia 22 stycznia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2018 r., doręczonym w dniu 12 lutego 2018 r.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji chemikaliów i wyrobów chemicznych. Spółka zatrudnia 38 pracowników. Spółka zamierza umożliwić pracownikom nabycie pakietów sportowych w ramach programu "Multisport" po cenach niższych niż detaliczne. Pracownik, który przystąpi do programu będzie zobowiązany pokrywać miesięcznie% wartości wybranego przez siebie pakietu "Multisport". Pakiety sportowe, o których mowa, zostaną zakupione u podmiotu trzeciego (dostawcy programu Multisport") z wyraźnym przeznaczeniem udostępniania ich pracownikom spółki.

Wnioskodawca podkreśla, iż wartość świadczenia w postaci pakietu sportowego, w części finansowanej przez pracodawcę, będzie stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r., poz, 2032 z późn. zm.).

Spółka określi zasady przystępowania pracowników do programu "Multisport" oraz ich udziału w koszcie pakietów sportowych w regulaminie wynagradzania.

W odniesieniu do programu "Multisport" regulamin wynagradzania będzie regulował m.in., rodzaje pakietów "Multisport", z których pracownicy mogą skorzystać oraz ich wartość. W regulaminie wynagradzania znajdzie się postanowienie, zgodnie z którym: "Pracodawca zapewnia Pracownikom, za częściową odpłatnością, możliwość korzystania z pakietów sportowych programu "Multisport", na warunkach określonych w umowie zawartej pomiędzy Pracodawcą a dostawcą programu "Mułtisport". Pracownik, który przystąpił do programu "Multisport" pokrywa miesięcznie '% wartości wybranego przez siebie pakietu "Multisport" (dalej łącznie jako "Regulacja").

Regulamin wynagradzania będzie zapewniać równy dostęp do korzystania z pakietów programu "Multisport" wszystkim pracownikom Spółki, na takich samych zasadach.

Mając na względzie powyższe, Spółka powzięła wątpliwość czy w opisanym stanie faktycznym, w przypadku uwzględnienia Regulacji w regulaminie wynagradzania, wartość różnicy pomiędzy'wartością ("ceną") pakietu "Multisport", z którego pracownik będzie korzystał, a ponoszoną przez niego odpłatnością, będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym, w przypadku uwzględnienia Regulacji w regulaminie wynagradzania, wartość różnicy pomiędzy wartością (ceną) pakietu "Multisport", z którego pracownik będzie korzystał a ponoszoną przez niego odpłatnością nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949, dalej jako "Rozporządzenie składkowe").

W świetle § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia składkowego, nie stanowią podstawy wymiaru składek korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Wnioskodawca zaznacza, iż zgodnie z ww. przepisem, aby określona korzyść nie stanowiła podstawy wymiaru składek musi spełniać łącznie trzy przesłanki:

(a)

po pierwsze, korzyść ta powinna mieć charakter materialny;

(b)

po drugie, powinna ona wynikać, z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub z przepisów o wynagradzaniu;

(c)

po trzecie, korzyść powinna polegać na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne określonych artykułów, przedmiotów lub usług, ewentualnie na korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W opinii Spółki, w stanie faktycznym zaprezentowanym powyżej, wszystkie ww. przesłanki zostaną spełnione:

(a)

korzyść pracownika w postaci możliwości nabycia pakietu sportowego w ramach programu "Multisport" będzie niewątpliwie korzyścią materialną;

(b)

korzyść ta będzie wynikać, z regulaminu wynagradzania;

(c)

przedmiotowa korzyść będzie polegała na uprawnieniu do zakupu określonych usług po cenach niższych niż detaliczne, bowiem pracownik będzie korzystał z wybranego pakietu programu "Multisport" za częściową odpłatnością, tj. pokrywając% wartości (ceny) tego pakietu.

Przesłanka ad. a

Poszczególne pakiety programu "Multisport" reprezentują określoną wartość majątkową. Pracownicy spółki będą oszczędzać część kwoty, którą musieliby wydać w przypadku nabycia takiego pakietu we własnym zakresie. Zgodnie z zasadami przyjętymi w Spółce będą bowiem pokrywać wyłącznie * '% wartości (ceny) wybranego pakietu sportowego.

W tym sensie, możliwość nabycia przez pracowników pakietów sportowych programu "Multisport" na zasadach opisanych w regulaminie wynagradzania będzie miała dla nich charakter korzyści materialnych.

Przesłanka ad. b

Korzyść pracownika będzie wynikać z regulaminu wynagradzania jak tego wymaga § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia składkowego.

Przesłanka ad. c

W ocenie Spółki, przyznanie pracownikom korzyści materialnych w postaci prawa do nabycia pakietów programu "Multisport", określonego w regulaminie wynagradzania, po cenie niższej niż oferowana innym odbiorcom na rynku, wyczerpuje znamiona uprawnienia do zakupu po cenach niższych niż detaliczne.

Pracownicy będą bowiem finansować, pakiety sportowe jedynie w części, a zatem "cena" ich nabycia przez pracowników będzie niższa niż ich "cena" detaliczna. Chcąc bowiem nabyć podobny produkt bezpośrednio na rynku, pracownicy zmuszeni byliby zapłacić ceną wyższą niż odpłatność ponoszona z tego tytułu w ramach uprawnienia oferowanego przez Spółkę.

Wnioskodawca wskazuje, że mając na względzie powyższe, z uwagi na fakt, że korzyści, o których mowa w niniejszym wniosku będą uzyskiwane przez pracowników w ramach stosunku pracy, będą wynikać z regulaminu wynagradzania, a pracownicy będą ponosić za nie częściową odpłatność, będą one korzystać z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia składkowego.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 2 lutego 2018 r., doręczonym w dniu 12 lutego 2018 r. wnioskodawca wskazał, że z regulaminu wynagradzania będzie wynikać uprawnienie pracowników do zakupu pakietów "Multisport" i uprawnienie to nie będzie zależne od woli pracodawcy. Pakiety programu "Mulsisport" będą oferowane wszystkim pracownikom na takich samych zasadach. Jednocześnie pracownik, który skorzysta z uprawnienia do zakupu pakietu programu "Multisport" będzie zobowiązany do poniesienia (...) % wartości takiego pakietu. Dalej wnioskodawca dodaje, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, a wnioskodawca dokona zmiany projektowanego postanowienia regulaminu wynagradzania, które w ten sposób przyjmie następującą treść: "Pracodawca zapewnia Pracownikom, za częściową odpłatnością, uprawnienie do korzystania z pakietów sportowych programu "Multisport", na warunkach określonych w umowie zawartej pomiędzy Pracodawcą, a dostawcą programu "Multisport". Pracownik, który przystąpił do programu Multisport pokrywa miesięcznie (...) % wartości wybranego przez siebie pakietu "Multisport".

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie dotyczącym nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości pakietów sportowych "Multisport" w części współfinansowanej przez pracodawcę pracownikom, uznać należy za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia czy dany składnik wynagrodzenia stanowi przychód ze stosunku pracy. Jak stanowi art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201). Dlatego też, Zakład wydając interpretację w danej sprawie poprzestaje na oświadczeniu wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek stanowią bądź nie stanowią przychodu pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Z treści § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia wynika natomiast, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

- wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

- przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od ww. wartości.

Konkludując, w przypadku więc, gdy wartość pakietów "Multisport" w części współfinansowanej przez pracodawcę pracownikom, stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego w spółce, przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl