DI/100000/43/679/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości pakietów grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie udostępnionych pracownikom przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 czerwca 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/679/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości pakietów grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie udostępnionych pracownikom przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia 1 czerwca 2015 r. złożonym w dniu 9 czerwca 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników spółki wartości pakietów grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie udostępnionych pracownikom przez pracodawcę po cenach niższych niż detaliczne.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) z dnia 1 czerwca 2015 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza zawrzeć:

* Umowę grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, w ramach której pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia, będą objęci ochroną ubezpieczeniową gwarantującą wypłatę ustalonych w umowie świadczeń pieniężnych w przypadku zajścia określonych zdarzeń dotyczących sfery życia lub zdrowia pracownika oraz członków jego rodziny. W ramach tej umowy uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca, oraz umowa ta w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w który zostanie zawarta lub odnowiona wykluczać będzie:

o wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od urnowy,

o możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy.

o wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie,

* Umowę grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. Pakiet Medyczny, w. ramach którego pracownicy, będą objęci ochroną lekarską z bezpłatnym dostępem do lekarzy i badań lekarskich.

Miesięczna składka pracowników, którzy przystąpią do ubezpieczenia ma być finansowana przez pracownika i przez przedsiębiorcę (pracodawcę) w ramach przyjętego w firmie regulaminu wynagradzania.

Wnioskodawca kieruje pytanie czy świadczenia wynikające z polis dotyczących ubezpieczenia na życie i zdrowie ubezpieczonego (pracownika), inne niż medycyna pracy, wchodzą do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne?

W obowiązującym regulaminie wynagradzania wnioskodawca zawarł następujące zapisy:

Dodatkowym świadczeniem, z którego pracownik może skorzystać wg własnego uznania jest dofinansowanie do:

- ubezpieczenia w ramach Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie z firmą ubezpieczeniową, w ramach którego pracownicy będą objęci ochroną ubezpieczeniową, gwarantującą wypłatę ustalonych w umowie świadczeń pieniężnych w przypadku zajścia określonych zdarzeń dotyczących sfery życia lub zdrowia pracownika oraz członków jego rodziny,

- ubezpieczenia w ramach Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie tzw. Pakiet medyczny, w ramach którego pracownicy będą objęci ochroną lekarską z bezpłatnym dostępem do lekarzy i badań lekarskich.

Składki na ubezpieczenia będą dofinansowane w ramach dodatkowego świadczenia przez pracodawcę, pod warunkiem częściowej odpłatności przez pracownika za te ubezpieczenia. Zapłaty za ubezpieczenia będą potrącane pracownikom z wynagrodzenia, przy obliczaniu miesięcznej kwoty wypłat. Co do zasady i kwoty wymagana jest pisemna zgoda pracownika jak w niniejszego artykułu.

Wysokość odpłatności za poszczególne ubezpieczenia będzie ustalana odrębnie wydanym zarządzeniem Zarządu Komplementariusza, stanowiącym załącznik do regulaminu.

Wnioskodawca opłacać będzie polisę grupową w składkach miesięcznych, a następnie będzie pobierać częściową odpłatność od pracownika.

Wobec tego świadczenie dodatkowe w postaci dofinansowania do ubezpieczenia nie będzie darmowe. Będzie to świadczenie odpłatne w wysokości ustalonej przez kierownictwo wnioskodawcy. Prawo do dodatkowego świadczenia zgodnie z obowiązującym regulaminem wynagradzania przysługiwać będzie wszystkim pracownikom, bezterminowo.

Świadczenie powyższe - stanowi przychód pracownika i będzie opodatkowane, a spółka będzie odprowadzać należną zaliczkę na podatek dochodowy.

W opinii wnioskodawcy w zakresie świadczeń wynikających z polisy dotyczącej ubezpieczenia na życie i zdrowie ubezpieczonego (pracownika) inne niż medycyna pracy, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych pracowników - stanowi przychód w rozumieniu art. 4 ww. ustawy. Zgodnie z powyższym przepisem przychód ten oznacza przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania. Źródła przychodów wskazuje rozdział 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). Są jednak wyjątki od zasady, iż podstawą wymiaru składek są przychody. Wyjątki te przewiduje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami komunikacji.

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 3 kwietnia 2008 r. (II UK 172/07, OSNP 2009/13-14/181) stanął na stanowisku, że skoro z treści § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. wynika, że podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody w postaci korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu polegające między innymi na korzystaniu z odpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, to do materii normatywnej tych aktów lub przepisów prawa pracy należy określanie tego rodzaju korzyści materialnych, które są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Ponieważ pracownicy będą mieli możliwość zakupienia polis po cenie niższej niż cena detaliczna oferowana przez zakład ubezpieczeniowy spółce, świadczenia te będą stanowić przychód pracownika i doliczane będą do przychodów pracownika, od którego odprowadzana będzie zaliczka na podatek dochodowy.

Z konstrukcji § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia wynika, iż na tej podstawie wyłączeniu podlegać będą takie świadczenia, które spełniają łącznie dwa warunki, tj. gdy zostaną przyznane pracownikom na podstawie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz gdy pracownik ponosi częściową odpłatność za otrzymane świadczenia.

Podsumowując, zdaniem spółki, koszt świadczeń, które będą udostępniane pracownikom spółki w zakresie świadczeń wynikających z polis ubezpieczeniowych obejmujących pracowników na podstawie zapisów w regulaminie wynagradzania, i które będą częściowo finansowane przez pracowników, spełnią wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia, zatem należy uznać, iż świadczenia te nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe dla pracowników.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z przywołanym przez wnioskodawcę § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Podsumowując, jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybiera postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne pakietów grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie oraz nie stanowi ekwiwalentu w formie pieniężnej i stanowi przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia.

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od ww. wartości.

Z treści regulaminu wynagradzania obowiązującego u wnioskodawcy wynika, iż spółka gwarantuje swoim pracownikom możliwość skorzystania z dofinansowania do pakietów grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie pod warunkiem częściowej odpłatności ponoszonej przez pracownika. Zapis gwarantuje więc zasadę partycypacji pracownika w kosztach nabycia usługi. Jedynie sama wysokość odpłatności za poszczególne ubezpieczenia będzie ustalana odrębnie wydanym zarządzeniem Zarządu Komplementariusza, stanowiącego załącznik do regulaminu.

W konsekwencji należy uznać, iż wartość świadczeń z tytułu pakietów grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie opłacana przez pracodawcę za pracowników i wynikająca ze stosownych zapisów w regulaminie wynagradzania i załączniku do niego, będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl