DI/100000/43/598/2015 - Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji dotychczasowej nagrody jubileuszowej, która zostanie zastąpiona nagrodą jubileuszową wypłacaną według nowych zasad oraz uwzględnienie w tej podstawie nagród jubileuszowych przysługujących według nowego regulaminu, w sytuacji przyznania świadczenia o tożsamym charakterze, za częściowo pokrywające się okresy świadczenia pracy w czasie krótszym niż 5 lat od nabycia prawa do poprzedniego świadczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 czerwca 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/598/2015 Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji dotychczasowej nagrody jubileuszowej, która zostanie zastąpiona nagrodą jubileuszową wypłacaną według nowych zasad oraz uwzględnienie w tej podstawie nagród jubileuszowych przysługujących według nowego regulaminu, w sytuacji przyznania świadczenia o tożsamym charakterze, za częściowo pokrywające się okresy świadczenia pracy w czasie krótszym niż 5 lat od nabycia prawa do poprzedniego świadczenia.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia 14 maja 2015 r. złożonym w dniu 19 maja 2015 r. za:

- nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji dotychczasowej nagrody jubileuszowej, która zostanie zastąpiona nagrodą jubileuszową wypłacaną według nowych zasad,

- nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika nagród jubileuszowych przysługujących według nowego regulaminu, w sytuacji przyznania świadczenia o tożsamym charakterze, za częściowo pokrywające się okresy świadczenia pracy w czasie krótszym niż 5 lat od nabycia prawa do poprzedniego świadczenia.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...), z dnia 14 maja 2015 r. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2015 r. doręczonym dnia 5 czerwca 2015 r.

Wnioskodawca wskazał, iż posiada wewnątrzzakładowy regulamin wynagradzania, według którego pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe co 5 lat, począwszy od pierwszych 15-stu lat przepracowanych w gospodarce uspołecznionej. Wnioskodawca planuje zmienić regulamin i zmienić zasady dotyczące wypłaty nagród jubileuszowych. Zmiany będą zawarte w wewnątrzzakładowych przepisach placowych i będą dotyczyć m.in. jednorazowej wypłaty - rekompensaty z tytułu likwidacji dotychczasowej nagrody jubileuszowej. Jednorazowa rekompensata przysługiwać im będzie proporcjonalnie za okres od ostatniej jubileuszówki do dnia obowiązywania starego regulaminu - 31 grudzień 2015 r. Rekompensata będzie stanowić przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Po wypłacie rekompensat pracodawca 1 stycznia 2016 r. wprowadzi nowy regulamin, który będzie obejmował okresy zatrudnienia tylko w Wnioskodawca kieruje pytania:

- czy jednorazowa rekompensata z tytułu likwidacji dotychczasowych nagród jubileuszowych będzie wyłączona z obowiązku zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne,

- czy przysługujące nagrody jubileuszowe według nowych zasad będą wyłączone z obowiązku zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne, jeśli nie upłynął okres 5-ciu lat od ostatniej nagrody jubileuszowej lub rekompensaty z tytułu likwidacji dotychczasowych nagród jubileuszowych.

W opinii wnioskodawcy jednorazowa wypłata rekompensat z tytułu likwidacji dotychczasowej nagrody jubileuszowej będzie wyłączona z obowiązku zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne, ale będzie stanowiła przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Nagrody jubileuszowe przysługujące według nowego regulaminu będą również wyłączone z obowiązku zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne. Pomimo tego, iż niektóre osoby np. w roku 2014 otrzymały nagrodę za 40 lat pracy w gospodarce uspołecznionej, a w grudniu 2015 r. otrzymały rekompensatę z tytułu zmiany regulaminu, i według nowego regulaminu przysługuje im nagroda np. za 30 lat (...) w marcu 2016 r.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 28 maja 2015 r. doręczonym dnia 5 czerwca 2015 r. wnioskodawca wskazał, iż rekompensata z tytułu likwidacji dotychczasowych nagród jubileuszowych stanowi przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Nagrody jubileuszowe przyznane pracownikom według nowych zasad, gdzie warunkiem przyznania jest okres zatrudnienia tylko w (...) będą przyznawane nie częściej niż co 5 lat.

Powyższe nagrody jubileuszowe będą stanowić przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za

- nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji dotychczasowej nagrody jubileuszowej, która zostanie zastąpiona nagrodą jubileuszową wypłacaną według nowych zasad.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak podniesiono powyżej, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.

Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia rekompensaty spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki - wypłata rekompensaty następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej, niż co 5 lat.

Z treści wniosku wynika jednak, że pracodawca nie tyle likwiduje nagrody jubileuszowe, co zmienia warunki ich przyznawania. Wnioskodawca wyraźnie wskazuje, iż pragnie zmienić zasady dotyczące wypłaty nagród jubileuszowych, taka zmiana nie oznacza jednak likwidacji instytucji nagród jubileuszowych w ogóle, pracownicy nadal bowiem będą je otrzymywać. W opisanym przypadku pracownicy otrzymają więc nie rekompensatę z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych, lecz rekompensatę z tytułu likwidacji dotychczasowych nagród jubileuszowych, a właściwie z tytułu zmiany regulaminu (co wynika jednoznacznie z ostatniego zdania wniosku z dnia 14 maja 2015 r.), taka rekompensata nie może korzystać z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za:

- nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika nagród jubileuszowych przysługujących według nowego regulaminu, w sytuacji przyznania świadczenia o tożsamym charakterze, za częściowo pokrywające się okresy świadczenia pracy w czasie krótszym niż 5 lat od nabycia prawa do poprzedniego świadczenia.

Przytoczony już powyżej § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wskazuje, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Z zaprezentowanego we wniosku przykładu wynika, iż pracownik wnioskodawcy będzie miał zagwarantowaną wypłatę trzech świadczeń o charakterze nagrody jubileuszowej w okresie krótszym niż 5 lat za częściowo pokrywające się okresy świadczenia pracy (poprzez nowe zapisy regulaminu uzyska on nie tylko wypłatę świadczenia, ale też roszczenie do wypłaty kolejnej nagrody jubileuszowej w okresie krótszym niż 5 lat), mimo to wolą wnioskodawcy jest wyłączenie każdego z tychże świadczeń z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Odnosząc się więc do zaprezentowanego przez wnioskodawcę przykładu nie można uznać stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie (...) do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl