DI/100000/43/533/2020 - Ustalenie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia wypłacanego menadżerowi na podstawie umowy o doradztwo powołanemu równolegle do zarządu spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/533/2020 Ustalenie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia wypłacanego menadżerowi na podstawie umowy o doradztwo powołanemu równolegle do zarządu spółki.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Oz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w (...) Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w części dotyczącej traku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia wypłacanego menadżerowi na podstawie umowy o doradztwo powołanemu równolegle do zarządu spółki.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2020 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek o wydanie Interpretacji Indywidualne) w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2020 r. doręczonym dnia 2 lipca 2020 r. Wnioskodawca wskazuje, że jest spółką akcyjną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji leków.

Ustawowe organy Spółki stanowią: Walne Zgromadzenie, Zarząd i Rada Nadzorcza. Zgodnie ze Statutem Spółki, Rada Nadzorcza Spółki jest uprawniona do powoływania członków Zarządu i ustalania zasad ich wynagradzania. W skład Zarządu wchodzi trzech członków.

W dniu 29 kwietnia 2020 r. Rada Nadzorcza Spółki odwołała jednego z członków Zarządu i w jego miejsce, z dniem 1 czerwca 2020 r., powołała nową osobę (dalej jako "Menedżer"), powierzając jej funkcję Wiceprezesa Zarządu. Menedżer został powołany do Zarządu Spółki w drodze uchwały Rady Nadzorczej o następującej treści: Rada Nadzorcza (dalej jako "Spółka"}, działając na podstawie art. 368 § 4 kodeksu spółek handlowych w zw. Statutu Spółki, postanawia, z dniem 1 czerwca 2020 r., powołać pana (...) (Menedżer) w skład Zarządu Spółki, do pełnienia funkcji Wiceprezesa Zarządu, na 5 letnią kadencję.

Wyżej wymieniona uchwala Rady Nadzorczej ma wyłącznie charakter korporacyjny i nie określa w sposób autonomiczny praw lub obowiązków Menedżera jako członka Zarządu Spółki. Zgodnie ze Statutem Spółki, Rada Nadzorcza jest uprawniona do ustalania zarząd wynagradzania członków Zarządu. Na tej podstawie, w swej kolejnej uchwale. Rada Nadzorcza postanowiła, że z tytułu pełnienia funkcje Wiceprezesa Zarządu Spółki, Menedżerowi przysługiwać będzie miesięczne wynagrodzenie w określonej kwocie brutto, płatne z dołu, do 15 dnia następnego miesiąca kalendarzowego. W związku z powołaniem Menedżera do Zarządu Spółki. Rada Nadzorcza nie podjęła żadnych innych uchwal ponad te wskazane powyżej.

Spółka nie zawarła i nie zamierza zawierać z Menedżerem jakiejkolwiek umowy regulującej kwestię praw i obowiązków stron z tytułu pełnienia przez Menedżera funkcji Wiceprezesa Zarządu Spółki. W konsekwencji, prawa i obowiązki Menedżera jako członka Zarządu Spółki, pełniącego funkcję Wiceprezesa Zarządu, będzie regulowało wyłącznie prawo powszechnie obowiązujące (w szczególności kodeks spółek handlowych) oraz wydane na jego podstawie akty korporacyjne (w szczególności Statut Spółki).

Niezależnie od powyższego. Spółka zamierza zawrzeć z Menedżerem umowę o świadczenie usług doradczych, w ramach której Menedżer będzie świadczył na rzecz Spółki usługi doradcze w zakresie sprzedaży i marketingu produktów Spółki w Polsce i za granicą oraz w zakresie rozwoju projektów innowacyjnych Spółki (dalej Jako "Umowa o doradztwo). Umowa o doradztwo będzie miała charakter umowy o świadczenie usług, do której odpowiednie zastosowanie znajdują przepisy o umowie zlecenia.

Menedżer prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Na podstawie Umowy o doradztwo, co usług Menedżera należeć będzie w szczególności: (a) opracowywanie koncepcji oraz strategii krótko-i długoterminowych w zakresie dotyczącym rozwoju sprzedaży produktów Spółki; (b) doradztwo w zakresie tworzenia nowych kanałów sprzedaży produktów Spółki; (...) doradztwo w zakresie ustalania siatki cen dla produktów Spółki oraz budowy oferty sprzedażowej Spółki; (d) konsultacje w zakresie wdrażania planów sprzedaży produktów Spółki; jej doradztwo w zakresie rozpoznawania aktualnych trendów rynkowych oraz oczekiwań konsumentów.

Mając na względzie powyższe. Umowa o doradztwo będzie dotyczyła wyłącznie świadczenia przez Menedżera usług doradczych w zakresie sprzedaży i marketingu i nie będzie regulowała jego obowiązków związanych z pełnieniem funkcji członka Zarządu Spółki.

W konsekwencji, obowiązki Menedżera wynikające z Umowy o doradztwo nie będą w żadnym zakresie tożsame ani pokrywające się z obowiązkami Menedżera jako członki Zarządu Spółki, dotyczącymi reprezentowania Spółki i prowadzenia jej spraw.

Umowie o doradztwo zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez Menedżera działalności gospodarczej i będzie przewidywać, że wykonując obowiązki wynikające z Umowy o doradztwo. Menedżer działa samodzielnie i na własny rachunek, w szczególności samodzielnie dokonuje wszelkich rozliczeń publicznoprawnych związanych z wynagrodzeniem otrzymywanym na podstawie Umowy o doradztwo, w tym uiszcza zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych przychodów oraz rozlicza składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na względzie powyższe. Spółka zamierza ustalić:

A. Czy Spółka będzie zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia wypłacanego Menedżerowi w związku z powołaniem go do Zarządu Spółki na mocy uchwały Rady Nadzorczej i ustalenia jego wynagrodzenia na mocy uchwały Rady Nadzorczej?

B. Czy Spółka będzie zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia wypłacanego Menedżerowi na podstawie Umowy o doradztwo (umowy o świadczenie usług, do której odpowiednie zastosowanie znajdują przepisy o umowie zlecenia}, jeśli umowa ta zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez Menedżera działalności gospodarczej i jeśli obowiązki Menedżera wynikające z przedmiotowej umowy nie będą w żadnym zakresie tożsame ani pokrywające się z obowiązkami Menedżera wynikającymi z powołania go do Zarządu Spółki?

W odniesieniu do powołania do Zarządu

W opinii Spółki, pełnienie przez Menedżera funkcji członka Zarządu na podstawie powołania, w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych, tj. na podstawie uchwały odpowiedniego organu w tym zakresie, me będzie stanowiło tytułu do podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.

Artykuł 6 ust. 1 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej jako "Ustawa systemowa") zawiera katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowego. Katalog ten ma charakter wyczerpujący, zamknięty i nie podlega wykładni rozszerzającej. Ubezpieczeniu chorobowemu (art. 11 Ustawy systemowej} i wypadkowemu (art. 12 ust. 1 Ustawy systemowej) podlegają zaś osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.

W katalogu tytułów do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym nie zostało wymienione pełnienie funkcji członka zarządu spółki na podstawie uchwały właściwego organu (powołania).

Powołanie Menedżera do Zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej da mu prawo prowadzenia spraw Spółki, nie spowoduje jednak automatycznego powstania stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego, który ewentualnie mógłby stanowić tytuł do ubezpieczenia społecznego.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki, jeśli zadania Menedżera powołanego do Zarządu na funkcję Wiceprezesa Zarządu będą wykonywane w ramach stosunku korporacyjnego, tj. stosunku prawnego powstałego na skutek powołania do Zarządu na podstawie uchwały Rady Nadzorczej, zgodnie z kodeksem spółek handlowych i Statutem Spółki, członek Zarządu nie będzie objęty obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi z tego tytułu.

W konsekwencji, od ustalonego wynagrodzenia otrzymanego w ramach powołania, Spółka nie będzie odprowadzała składek na ubezpieczenia społeczne.

Niepodleganie ubezpieczeniom społecznym będzie skutkować dla Spółki tym, że od wynagrodzenia wypłacanego Menedżerowi z tytułu powołania go do Zarządu, Spółka nie będzie również opłacać składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Działalność gospodarcza

Zdaniem Spółki, Spółka nie będzie zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne z tytułu umowy o doradztwo zawartej z Menedżerem w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W opinii Spółki, wynagrodzenie wypłacane na podstawie ww. Umowy o doradztwo będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jednak obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne będzie obciążał Menedżera.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 Ustawy systemowej, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące. W świetle zaś art. 16 ust. 4 pkt 1 Ustawy systemowej, składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej są finansowane w całości, 2 własnych środków, przez ubezpieczonego, tj. w tym przypadku przez Menedżera.

Zgodnie z art. 18 ust. 3 Ustawy systemowej, w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia roczne) podstawy wymiaru składek. W 2020 r. kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o której mowa powyżej, wynosi 5 227,00 złotych.

Powyższe oznacza, że z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Menedżer może opłacać składki do ZUS co najmniej od kwoty stanowiącej 60% ww. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, tj. co najmniej od kwoty 3136,20 złotych. Menedżer będzie mógł zadeklarować wyższą kwotę, od której będą odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne, przy czym roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na dany rok kalendarzowy (w 2020 r. jest to kwota 156 810,00 złotych).

W piśmie z dnia 26 czerwca 2020 r. doręczonym dnia 2 lipca 2020 r. wnioskodawca oświadczył, że przychody, jakie będzie uzyskiwał menedżer z tytułu umowy o świadczenie usług doradczych, wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawartej z wnioskodawcą, kwalifikowane będą jako pochodzące z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej (jako źródło uzyskania przychodu określone w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.).

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Niniejsza decyzja odnosi się wyłącznie do zagadnienia przedstawionego jako drugie we wniosku z dnia 27 maja 2020 r.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców w części dotyczącej zobowiązania spółki do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia wypłacanego menadżerowi na podstawie umowy o doradztwo powołanemu równolegle do zarządu spółki uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie {interpretacja indywidualna). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Wskazać przy tym należy, Iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast Jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanego przez przedsiębiorcę rozumienia przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawartego w treści wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie interpretacji Indywidualnej Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji Indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną Interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

Zwrócić należy w związku z tym uwagę, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu zadania przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Powyższe wynika z faktu, braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

P powyższe na grunt przedstawionego przez przedsiębiorcę opisu zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż Zakład związany jest oświadczeniem przedsiębiorcy wskazującym na to, iż przychody uzyskiwane przez członka zarządu z tytułu umowy o świadczenie usług wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kwalifikowane będą jako pochodzące z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, (tj. źródło uzyskania przychodu określone w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.). a nie zaś jako przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście (art. 13 tej ustawy).

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych. i tak, w myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy prawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osoby prowadzące pozarolniczą działalność. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych z wyjątkiem ust. 6a.

W sytuacji gdy osoba prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, a następnie w ramach tej działalności zawiera umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, której przedmiot jest taki sam jak przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas podlega ubezpieczeniom społecznym tylko z działalności gospodarczej. Dodatkowym warunkiem takiego rozwiązania jest jednak kwalifikacja otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej jako przychodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w sytuacji gdy członek zarządu uzyskiwał będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z tytułu umowy o świadczenie usług które kwalifikowane będą jako pochodzące z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej {źródło uzyskania przychodu określone art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i przedmiot umowy cywilno-prawnej będzie taki sam jak przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej, to na zleceniodawcy nie będzie ciążył obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne za taką osobę od wynagrodzenia wypłacanego w związku ze świadczeniem na jego rzecz u sług przez członka zarządu prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą.

Równocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż nie wydaje interpretacji Indywidualnych w zakresie podlegania i obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie, na co wskazuje treść ww. art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego organ zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego Narodowego funduszu Zdrowia. Takie podanie złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla jednocześnie, że interpretacja indywidualna może dotyczyć wyłącznie obowiązków przedsiębiorcy, który się o nią zwraca, niniejsza decyzji nie dotyczy więc i nie odnosi się do sfery obowiązków, jakie będą ciążyć na menedżerze spółki jako przedsiębiorcy.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 38 ust. l i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl