Nowość DI/100000/43/481/2024 - dot. nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne członków Rady Nadzorczej należności stanowiących zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej, zakwaterowania i wyżywienia do wyso

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2024 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/481/2024 dot. nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne członków Rady Nadzorczej należności stanowiących zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej, zakwaterowania i wyżywienia do wyso

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy złożonym w dniu 16 maja 2024 r. w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalnej rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne członków Rady Nadzorczej należności stanowiących zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej, zakwaterowania i wyżywienia do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej.

UZASADNIENIE

Dnia 16 maja 2024 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka należy do

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.; dalej: "k.s.h.").

W Spółce powołana została Rada Nadzorcza, której funkcjonowanie oraz prawa i obowiązki jej członków są uregulowane w wewnętrznych dokumentach Spółki, tj. Regulaminie Rady Nadzorczej oraz Uchwałach Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników.

Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Członkowie Rady Nadzorczej obowiązani są w czasie swojej kadencji do uczestnictwa w stałym nadzorze nad Spółką przez cały rok obrotowy Spółki. Członkowie Rady Nadzorczej wykonują kompetencje wskazane w k.s.h., w tym w szczególności dokonują oceny sprawozdań finansowych oraz sprawozdań Zarządu Spółki w zakresie ich zgodności z księgami, dokumentami oraz stanem faktycznym, oceny wniosków Zarządu Spółki dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składają Zgromadzeniu Wspólników coroczne pisemne sprawozdania z wyników tej oceny. Członkowie Rady Nadzorczej pełnią swoje funkcje na podstawie powołania (w zakresie pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej nie łączy ich ze Spółką umowa o pracę).

W związku z powyższym, w celu wykonywania obowiązków i zadań Rady Nadzorczej, członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani są w czasie swej kadencji do uczestnictwa w posiedzeniach Rady, które zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rady Nadzorczej, odbywają się w miarę potrzeb, jednakże nie rzadziej niż raz na kwartał. Zwrot kosztów podróży dotyczy posiedzeń Rady Nadzorczej odbywających się poza miejscem zamieszkania członków Rady Nadzorczej. W takiej sytuacji na posiedzenia Rady Nadzorczej członkowie Rady Nadzorczej muszą się przemieszczać poza miejscowość swojego miejsca zamieszkania, w związku z czym podróże te nie stanowią podróży w miejscu zamieszkania członków Rady Nadzorczej ani jazdy lokalnej.

Zgodnie z art. 2221 § 2 k.s.h. członkom Rady Nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach Rady. Z dokumentów wewnętrznych Wnioskodawcy wynika, iż członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej przez Zgromadzenie Wspólników. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej, Spółka pokrywa także koszty związane z podróżami na posiedzenia Rady Nadzorczej, w tym związane z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem. Spółka pokrywa przedmiotowe koszty w ramach faktur wystawionych bezpośrednio na Spółkę lub poprzez zwrot członkom Rady Nadzorczej poniesionych przez nich wydatków w oparciu o odpowiednie dokumenty potwierdzające.

W tym miejscu Wnioskodawca chce podkreślić znaczenie organu jakim jest Rada Nadzorcza, sprawująca funkcje nadzoru nad Spółką. Stały nadzór nad działalnością Spółki jest prawem i obowiązkiem Rady Nadzorczej, a Zarząd Spółki nie może ograniczyć członkom Rady Nadzorczej dostępu do wskazanych przepisami prawa dokumentów i informacji. Zgodnie z k.s.h., Rada Nadzorcza może badać wszystkie dokumenty Spółki, dokonywać rewizji stanu majątku oraz żądać sporządzenia lub przekazania wszelkich informacji, dokumentów, sprawozdań lub wyjaśnień dotyczących Spółki oraz spółek zależnych i powiązanych. Członkowie Rady Nadzorczej mogą być pociągnięci do odpowiedzialności odszkodowawczej, jeśli swoim działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki wyrządzą Spółce szkodę.

Wnioskodawca w stanie faktycznym (oraz zdarzeniu przyszłym), dokonuje zwrotu kosztów związanych z podróżami na posiedzenia Rady Nadzorczej na rzecz członków Rady Nadzorczej do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190; dalej: "Rozporządzenie") oraz ponad limity określono w Rozporządzeniu.

Członkowie Rady Nadzorczej mają miejsce zamieszkania w Polsce i posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świetle art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej: "Ustawa PIT"). Kwoty wypłacane Członkom Rady Nadzorczej w związku z wykonywaniem powierzonych im funkcji z tytułu przejazdu na posiedzenia Rady, w tym koszty zakwaterowania i wyżywienia stanowią przychody tych osób z tytułu działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 Ustawy PIT i są należnościami z tytułu podroży służbowej takiej osoby.

Spółka uwzględnia wskazane powyżej wydatki w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne. Niemniej jednak z uwagi na fakt, że obowiązujące przepisy nasuwają wątpliwości interpretacyjne Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie przedstawionym w poniższym pytaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca kieruje pytanie nr 1 tj. czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przychody członków Rady Nadzorczej z tytułu zwracanych przez Spółkę kosztów podróży, a w szczególności kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej oraz zakwaterowania i wyżywienia, związanych z udziałem w pracach Rady Nadzorczej, Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne.

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, Wnioskodawca wnosi pytanie nr 2 tj. czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne, zwracane członkom Rady Nadzorczej koszty podróży jedynie do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przychody członków Rady Nadzorczej z tytułu zwracanych przez Spółkę kosztów podróży, a w szczególności kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej oraz zakwaterowania i wyżywienia, związanych z udziałem w pracach Rady Nadzorczej, Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne.

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne, zwracane członkom Rady Nadzorczej koszty podróży jedynie do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 i 2.

Obowiązek opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uregulowany został przepisami Ustawy systemowej oraz przepisami Rozporządzenia dot. podstawy.

Zgodne z art. 18 ust. 4 pkt 10, w związku z art. 4 pkt 9 Ustawy systemowej, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód w rozumieniu przepisów Ustawy PIT, z działalności wykonywanej osobiście, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Na gruncie prawa podatkowego przychody osób fizycznych klasyfikowane są w zależności od źródła, z którego są uzyskiwane. Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem PIT zawarty został w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT. Jednym z ww. źródeł przychodów jest działalność wykonywana osobiście, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy PIT, która obejmuje m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, co wynika z art. 13 pkt 7 Ustawy PIT.

Do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się odpowiednio przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z art. 81 ust. 1 w zw. z art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 146), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rad nadzorczych, posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Przepisy art. 81 ust. 1 powołanej ustawy stosuje się z zastrzeżeniem, że:

- przy ustalaniu podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stosuje się wyłączeń wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 Ustawy systemowej, oraz

- podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, dalej: "Kodeks pracy"), pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju zostały określone w Rozporządzeniu. Natomiast, zgodnie z art. 775 § 3, warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania. Tak więc warunki określone w Rozporządzeniu znajdą zastosowanie tylko wówczas, gdy pracodawca spoza sfery budżetowej nie określi ich w żaden inny sposób.

Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 15 stycznia 2019 r. (sygn. II UK 474/17):

"Podróż służbową charakteryzuje jej odbywanie, po pierwsze * poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, po drugie na polecenie pracodawcy, po trzecie - w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania, przy czym wszystkie te cechy muszą wystąpić łącznie. Powyższych cech w żadnej mierze nie będzie można wprost, bez stosowania modyfikacji usprawiedliwionych odmiennością stanu "podciąganego, przypisać podróżom odbywanym przez członków rady nadzorczej na posiedzenia rady. (".) A zatem takie polecenie stawienia się na posiedzenie rady można odnieść w tożsamy sposób do polecenia wyjazdu służbowego pracownikowi. Z tego względu art. 392 § 2 k.s.h. stanowi, że członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady, a nie jedynie dojazdu do siedziby spółki. Koszty te, zgodnie z art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., stanowią przychód członka rady nadzorczej bowiem przepis ten do przychodów zalicza wszystkie przychody jakie osoba ta otrzymuje w związku z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej (...)"

Rozporządzenie dot. podstawy wskazuje zamknięty i wyczerpujący katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Oznacza to, że podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią jedynie te przychody, które ustawodawca enumeratywnie wymienił w § 2 ust. 1 pkt 1-32 tegoż Rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 15 ww. Rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17 (...)

Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia dot. podstawy, przepisy § 2 wyłączające z podstawy wymiaru składek diety i inne należności z tytułu podróży służbowej stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji. Dla zastosowania wyłączeń z podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia niezbędne jest, aby dane świadczenie stanowiło przychód członka rady nadzorczej z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

W interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. 0115 KDIT2.4011.188.2024.l.MD Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że zwrot kosztów poniesionych przez członków rady nadzorczej z tytułu przejazdów na posiedzenia rady odbywające się poza ich miejscem zamieszkania, stanowi dla członków rady przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 Ustawy PIT,do którego znajduje zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b Ustawy PIT. Podobne stanowisko zostało wyrażone w kilku wcześniejszych interpretacjach, m.in.:

- z dnia 8 września 2021 r" sygn. 0115-KDIT2.4011.430.2021.2.MD

- z dnia 10 marca 2021 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.39.2018.12.MM

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że należności otrzymywane przez członka Rady Nadzorczej jako zwrot kosztów dojazdu na posiedzenie Rady Nadzorczej zarówno do siedziby Spółki, jak i w inne miejsce, gdzie odbywają się posiedzenia, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne kosztów dojazdu na posiedzenia rady nadzorczej poniesionych przez jej członków potwierdził również Zakład Ubezpieczeń Społecznych w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo: z dnia 25 maja 2023 r., sygn. WPI/200000/437454/2023, z dnia 6 października 2020 r., sygn. WPI/200000/43/679/2020, z dnia 3 sierpnia 2018 r., sygn. WPI/200000/43/888/2i)18,2 dnia 28 maja 2018 r., sygn. WPI/200000/43/644/2018,z dnia 2 sierpnia 2016 r., sygn. WPI/200000/43/7 63/2016.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt stanu faktycznego: członkowie Rady Nadzorczej Spółki pełnią swoje funkcje na podstawie powołania (w zakresie pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej nie łączy ich ze Spółką umowa o pracą). W celu wykonywania obowiązków i zadań Rady Nadzorczej, członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani są w czasie swej kadencji do uczestnictwa w posiedzeniach Rady Nadzorczej, któro zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rady Nadzorczej, odbywają się w miarę potrzeb, jednakże nic rzadziej niż raz na kwartał. Zwrot kosztów podróży dotyczy posiedzeń Rady Nadzorczej odbywających się poza miejscem zamieszkania członków Rady Nadzorczej. W takiej sytuacji, członkowie Rady Nadzorczej na jej posiedzenia muszą przemieścić się poza miejscowość swojego miejsca zamieszkania, w związku z czym podróże odbywane przez członków Rady Nadzorczej nie stanowią podróży w miejscu zamieszkania członków Rady Nadzorczej ani jazdy lokalnej. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej, Spółka pokrywa koszty związane z podróżami, zakwaterowaniem oraz wyżywieniem. Spółka pokrywa przedmiotowe koszty finansując podróż członków Rady Nadzorczej w ramach faktur wystawionych na Spółkę lub poprzez zwrot członkom Rady Nadzorczej poniesionych wydatków w oparciu o odpowiednie dokumenty rozliczenia. Wnioskodawca dokonuje zwrotu kosztów podróży na rzecz członków Rady Nadzorczej do wysokości określonej w Rozporządzeniu oraz ponad limity określone w przedmiotowym Rozporządzeniu. Członkowie Rady Nadzorczej posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świetle art. 3 ust. 1 Ustawy RIT. Członkowie Rady Nadzorczej nie dokonują zaliczenia przedmiotowych kosztów podróży do swoich kosztów uzyskania przychodu. Natomiast koszty te ponoszą w celu osiągnięcia przychodów - z tytułu wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji członków Rady Nadzorczej. Również Spółka nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów kwot zwracanych członkom Rady Nadzorczej oraz ponoszonych wydatków bezpośrednio finansowanych przez Spółkę w związku z Ich udziałem w pracach Rady.

A więc w opisanym stanie faktycznym członkowie Rady Nadzorczej odbywają podróż służbową, a wypłacane z tego tytułu kwoty takie jak koszty zakwaterowania, wyżywienia oraz koszt podróży z miejsca zamieszkania do miejsca posiedzenia Rady Nadzorczej należy traktować odpowiednio jak diety i inne należności z tytułu podróży służbowej. Stanowią one przychody z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 7 Ustawy RIT. W związku z powyższym wskazane należności zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 w z w. z § 5 ust. 2 pkt 3 oraz zgodnie z art. 81 ust. 1 wzw. z art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, podlegają wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne. Analogicznie jak ma to miejsce w sytuacji podroży służbowej pracowników.

Jednocześnie, Spółka może wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalno, rontowe i zdrowotno, zwracano członkom Rady Nadzorczej kaszty podróży jedynie do wysokości określonej' w Rozporządzeniu.

Z powyższych względów Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, iż w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanego przez przedsiębiorcę sposobu rozumienia przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie Interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany. Powyższe oznacza, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji. Wynika to z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Zgodnie z art. 18 ust. 4 pkt 10 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 rh poz. 146 z późn. zm.) jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Katalog przychodów, które nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe umieszczony został zaś w treści 5 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023 r.r poz. 728 z późn. zm.).

Zgodnie z brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek podlegają diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Wyłączenie wynikające z ww. przepisu odnosi się do należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podrożą służbową z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w ktorej znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Za czas tej podróży służbowej pracownikom przysługują diety (przeznaczane m.in. na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży), zwrot kosztów przejazdu, noclegów i innych udokumentowanych wydatków, których w przypadku faktycznej wypłaty nic wilcza się do podstawy wymiaru składek do określonego limitu, zgodnie z par. 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), do którego odsyła przepis § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Z powyższego wynika. Iż w sytuacji gdy pracodawca wypłaca swoim pracownikom wysłanym w podróż służbową diety i inne należności w wysokości określonej limitem przepisami ww. rozporządzenia, to ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zauważyć należy przy tym, Iż podróż służbowa jest Instytucją uregulowaną w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1520) Kodeks pracy (w art. 77®}, w związku z czym odbywać ją mogą tylko pracownicy, zatem zastosowanie w w. przepisu wprost w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym byłoby niemożliwe.

Zgodnie jednak z brzmieniem § 5 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia wprowadzonym w życie 1 stycznia 2015 r. mocą rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2014 r.r poz. 1967), przepisy § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

Wyłączenie ma odpowiednie zastosowanie do członka rady nadzorczej odbywającego podróż służbową, w tym również na posiedzenia rady, któremu z tego tytułu przysługuje zwrot kosztów.

Przedsiębiorca wskazał, że zwrot kosztów dojazdów, zakwaterowania i wyżywienia traktowane są jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej. Zatem nieuwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne Członków Rady Nadzorczej Spółki, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji, podlegają kwoty otrzymywane przez członków Rady Nadzorczej tytułem zwrotu kosztów związanych z dojazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowania i wyżywienia, jednakże wyłącznie do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 r., w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

W konsekwencji, w opisanym stanie faktycznym znajduje zastosowanie § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy opisu stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...).. Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl