DI/100000/43/461/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/461/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) oraz w zw. z art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 650) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko (...) zawarte we wniosku z dnia 12 kwietnia 2018 r., doręczonym w dniu 17 kwietnia 2018 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi.

UZASADNIENIE

Dnia 17 kwietnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2018 r., doręczonym w dniu 22 maja 2018 r.

Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazuje, że wypłaca pracownikom nagrody jubileuszowe zgodnie z ZUZP obowiązującym w spółdzielni. Nagroda jubileuszowa przysługuje w wysokości:

1.

za 15-letnią pracę -100% miesięcznego wynagrodzenia

2.

za 20-letnią pracę - 200% "miesięcznego wynagrodzenia

3.

za 25-letnią pracę - 250% miesięcznego wynagrodzenia

4.

za 30-letnią pracę - 300% miesięcznego wynagrodzenia

5.

za 35-letnią pracę - 350% miesięcznego wynagrodzenia

6.

za 40-letnią pracę - 400% miesięcznego wynagrodzenia

7.

za 45-letnią pracę - 450% miesięcznego wynagrodzenia.

Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w wysokości 400% miesięcznego wynagrodzenia z dniem 30 września 2018 r. W miesiącu kwietniu 2018 r. pracownik ten złożył wniosek o wcześniejsze wypłacenie nagrody jubileuszowej za 40-letnią pracę, który został rozpatrzony pozytywnie. Wnioskodawca planuje wypłacić pracownikowi nagrodę jubileuszową w miesiącu maju 2018 r. Poprzednia nagroda jubileuszowa została wypłacona pracownikowi w miesiącu sierpniu 2013 r.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MPIPS z dnia 18 grudnia 1998 r., w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe - nagroda jubileuszowa, która według zasad określających warunki ich przyznania przysługuje pracownikowi nie częściej niż co 5 lat, nie stanowi podstawy wymiaru składek. W związku z powyższym nagroda jubileuszowa w zaistniałej sytuacji - wypłacona przed terminem nabycia prawa do niej, a przysługującą za okres nie krótszy niż co 5 lat, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek. Decydująca jest bowiem data nabycia prawa do nagrody, a nie data jej wypłaty.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2018 r., doręczonym dnia 22 maja 2018 r., w którym wnioskodawca wskazał, że wartość nagrody jubileuszowej stanowi dla pracowników przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl zaś § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Z przywołanych powyżej przepisów wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje w takim przypadku fakt daty wypłacenia takiego świadczenia pracownikowi (wypłata nagrody może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej). Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagród jubileuszowych wypłacanych w takich okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl