DI/100000/43/46/2020 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości korzyści materialnych polegających na zakupie przez pracowników pakietów medycznych i pakietów sportowych po cenach niższych niż detaliczna.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/46/2020 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości korzyści materialnych polegających na zakupie przez pracowników pakietów medycznych i pakietów sportowych po cenach niższych niż detaliczna.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) złożonym w dniu 22 stycznia 2020 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości korzyści materialnych polegających na zakupie przez pracowników pakietów medycznych i pakietów sportowych po cenach niższych niż detaliczna.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2020 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w temacie czy Pracodawca/Pracownik ma obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne od kwoty przychodu, którą pracownik uzyskuje w związku z umożliwieniem mu przez spółkę (...) korzystania z pakietu medycznego oraz pakietu (...).

Wnioskodawca wskazuje, że benefity te stanowią korzyści materialne dla Pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę wynikające z Regulaminu Wynagradzania, mają postać niematerialną i są częściowo współfinansowane przez Pracodawcę/Pracownika.

Pakiet medyczny - Pracownik uprawniony jest do uzyskania od Pracodawcy benefitu w postaci przystąpienia do programu Opieka medyczna po cenie niższej niż detaliczna. Pracodawca w ramach współfinansowania korzystania z programu Opieka medyczna pokrywał będzie koszt w wysokości (...) PLN za każdy miesiąc korzystania z programu opieki medycznej. Pracownik tytułem współfinansowania pakietu medycznego będzie ponosił pozostały koszt za każdy miesiąc korzystania z programu w wysokość (...) PL. Kwota ta będzie potrącana z miesięcznego wynagrodzenia pracownika (na podstawie jego pisemnej zgody) począwszy od pierwszego miesiąca objęcia pracownika prywatną opieką medyczną.

Pakiet karty sportowej - Pracownik uprawniony jest do uzyskania od Pracodawcy benefitu w postaci przystąpienia do programu Składka miesięczna ma być finansowana zarówno przez Zakład Pracy jak i pracownika. Pracownik będzie płacił określoną część składki po cenie niższej niż detaliczna, natomiast Zakład Pracy jako Pracodawca pozostałą kwotę składki za Pakiet.

Pismem z dnia 29 stycznia 2020 r. doręczonym dnia 4 lutego 2020 r. wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia wniosku w zakresie opisu zdarzenia przyszłego poprzez jednoznaczne wskazanie czy:

- czy wartość pakietu medycznego i pakietu karty sportowej o których mowa we wniosku, w części finansowanej przez pracodawcę, będzie stanowić przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 2991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy,

- czy uprawnienie do zakupu ww. korzyści przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne - partycypacji pracownika w kosztach nabycia świadczenia - będzie wynikało z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub wewnętrznych przepisów w wynagradzaniu obowiązujących u wnioskodawcy (z opisu zdarzenia przyszłego musi wynikać czy z zapisów ww. przepisów wynika uprawnienie pracownika do nabycia korzyści po cenie niższej niż detaliczna).

Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniósł o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, które podlegałoby ocenie pod katem jego prawidłowości.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 10 lutego 2020 r. doręczonym dnia 13 lutego 2020 r. wnioskodawca oświadczył, że wartość pakietu medycznego i pakietu karty sportowej Multisport o którym mowa we wniosku w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowić przychód dla pracownika, a uprawnienie do zakupu ww. korzyści przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne-partycypacji pracownika w kosztach nabycia świadczenia będzie wynikało z regulaminu wynagradzania.

Jednocześnie wnioskodawca wskazał, że stoi na stanowisku, że na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstaw)' wymiaru składek nie stanowią przychody - korzyści materialne wynikających z regulaminu wynagradzania, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. W spółce każdy pracownik uprawniony jest do uzyskania od Pracodawcy benefitu w postaci przystąpienia do programu aktywności fizycznej oraz opieki medycznej poprzez zakup dedykowanej karty umożliwiającej korzystanie z zajęć sportowych lub udział w programie opieki medycznej. Oba benefity są współfinansowane w części przez Zakład Pracy i Pracownika. Pracownik ma możliwość zakupu wyżej wymienionych korzyści po cenach niższych niż detaliczna. Uprawnienie to będzie wynikało z regulaminu wynagradzania, który obowiązuje w firmie (...).

Mając powyższe na uwadze, zakład pracy stoi na stanowisku, że osiągnięty przez Pracownika przychód w postaci wartości pakietu medycznego i pakietu karty sportowej części finansowanej przez pracodawcę nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 i art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z przywołanym przez wnioskodawcę § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Wskazana możliwość musi mieć charakter zagwarantowanego w ww. przepisach uprawnienia-korzyść nie może każdorazowo wynikać jedynie od decyzji pracodawcy i nie może mieć charakteru pieniężnego (pracownik nie może otrzymywać środków pieniężnych na zakup artykułów, przedmiotów czy usług).

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Podsumowując, jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybierze postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług (tj: w postaci pakietów medycznych i pakietów sportowych) oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie stanowić przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to będzie podlegać ono wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 ze zm.) wynika, że do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Tym samym powyższe wyłączenie, przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie miało zastosowanie również do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Przedmiotem interpretacji indywidualnej nie jest kwestia dotycząca przychodowego charakteru świadczeń, która leży w wyłącznej kompetencji organów podatkowych, wydając niniejszą decyzję Zakład Ubezpieczeń Społecznych opiera się na oświadczeniu zawartym przez wnioskodawcę w tym zakresie w opisie zdarzenia przyszłego/uzupełnieniu wniosku.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast Jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl