DI/100000/43/378/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości pakietów medycznych w części finansowanych przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/378/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości pakietów medycznych w części finansowanych przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., pos. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1598 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t j. Dz. U. z 2015 r. poz. 321), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) 2 dnia 19 marca 2015 i., złożonym w dniu 24 marca 2015 r., (uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2015 r., doręczonym 27 kwietnia 2015 r.) dotyczącym nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości pakietów medycznych w części finansowanych przez pracodawcę swoim pracownikom.

UZASADNIENIE

Dnia 24 marca 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w (...) wpłynął wniosek z dnia 19 marca 2015 r. złożony przez przedsiębiorcę (...) Sp. z o.o. z siedziba w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek: został uzupełniony przez przedsiębiorcę pismem z dnia 23 kwietnia 2015 r., doręczonym dnia 27 kwietnia 2015 r.

Wnioskodawca zamierza objąć pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę programem opieki medycznej, który nie wynika a przepisów kodeksu pracy, poprzez przyznanie, na mocy postanowień Regulaminu Wynagradzania uprawnienia do pakietu świadczeń medycznych, za który częściową odpłatność będzie ponosiła spółka, a częściowo pracownik. W zależności jaki wariant ubezpieczenia zostanie wybrany, pracownik będzie opłacał składkę w wysokości połowy wartości oferowanego pakietu. Kwestia ta nie jest obecnie uregulowana w regulaminie wynagradzania, ani w innych przepisach o wynagradzaniu obowiązujących w spółce. Spółka planuje wprowadzenie w regulaminie wynagradzania obowiązującym w spółce zapis zgodnie z którym pracownicy będą mogli skorzystać z Pakietu Medycznego pod warunkiem, że będą częściowo finansować koszt korzystania z tego pakietu. W związku z powyższym spółka planuje wprowadzić do regulaminu wynagradzania zapis następującej treści: Pracownik jest uprawniony do skorzystania z jednego z pakietów medycznych, obejmującego prawo do korzystania z usług medycznych, świadczonych przez podmiot zewnętrzny, na zasadach określanych w umowie zawartej pomiędzy Pracodawcę a tym podmiotem. Warunkiem korzystania z ww. uprawnienia jest ponoszenie przez pracownika polowy kosztów korzystania z pakietu medycznego, W pozostałej części koszty korzystania przez pracownika z pakietu medycznego finansuje Pracodawca.

Przedsiębiorca nadmienia także, że dopłata do świadczenia czy towaru ze strony pracodawcy bez wątpienia konstytuuje przychód opodatkowany u pracownika.

Wątpliwości przedsiębiorcy budzi to, czy spółka ma obowiązek doliczać wartości Pakietu Medycznego, który jest finansowany częściowo przez pracownika (w kwocie potowe wartości pakietu), a częściowo dofinansowany przez, spółkę w poniżej wskazanych wariantach:

Wariant

1 (...) zł. (słownie:(...)

Wariant

2 (...) zł. (słownie:(...)

Wariant

3 (...) zł. (słownie: (...)

Wariant

4 (...) zł. (słownie:(...)

do podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, -wypadkowe, zdrowotne pracownika, jeżeli współfinansowanie to odbywać się będzie w oparciu o przytoczony wyżej zapis regulaminu wynagradzania.

We własnym stanowisku w sprawie przedsiębiorca, wskazał że zgodnie z par. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz.U. z 1998 r. Nr 161 pot. 1106 z późn. zm.) spotka nie ma obowiązku doliczyć wartość "Pakietu Medycznego", który finansowany jest częściowo przez pracownika a częściowo dofinansowany przez spółkę. Jeśli wiec pracownik poniesie na nie częściową odpłatność, to świadczenie jest gwarantowane w przepisach wewnątrzzakładowych lub układzie zbiorowym, część dofinansowania przez pracodawcę jest wolna od składek ZUS i zdrowotnej. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz na korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Wyłączenie to ma zastosowanie do przychodów pracowników. Zdaniem wnioskodawcy Pakiet Medyczny, który będzie udostępniony pracownikom spółki na podstawie przytoczonego zapisu w regulaminie wynagradzania i częściowo finansowany przez pracowników, spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia. Zatem w ocenie spółki należy uznać, iż wartość ww. Pakietu Medycznego nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne otrzymujących go pracowników.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznać należy za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego spraw, w których przedsiębiorca może żądać od Zakładu wydania pisemnej interpretacji nastąpiło w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. Zgodnie z tym przepisem Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pijacy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października i 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudniania w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków i ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U Nr 161, poz. 1106 ze im.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl zaś § 2 lut. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzanie, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wskazany przepis ma zastosowanie również do składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe. W myśl bowiem art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, przy czym nie znajduje zastosowania ograniczenie wysokości niemej podstawy wymiaru składek, o którym mowa w art. 19 ust. 1 lej ustawy.

Z literalnego brzmienia par. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczana społeczne korzystają jedynie te przychody, które:

- wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

- przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi).

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny byt naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegający na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie ja częściowa odpłatnością.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Podsumowując jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybiera postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne stosownego pakietu medycznego oraz nie stanowi ekwiwalentu w formie pieniężnej i stanowi przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono wyłączone z podstawy wymiaru składek, na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia,

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała, wartość różnicy pomiędzy cena nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od ww. wartości.

W przypadku więc gdy wartość pakietu medycznego stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień regulaminu wynagradzania przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Jednocześnie w odniesieniu do ubezpieczenia zdrowotnego wskazać należy , iż zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Środków publicznych (Dz.U. Nr 164 poz. 1027 ze. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników, stosuje gie przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne j rentowe tych osób a wiec powyższe ma zastosowanie również tychże składak.

W konsekwencji wartość pakietu medycznego, do którego pracownik nabędzie prawo w warunkach opisanych we wniosku, będzie podlegać wyłączeniu także z podstaw wymiaru składek na Ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIA

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez, wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., ii swobodzie działalności gospodarczej odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...).

Odwalenie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl