DI/100000/43/366/2020 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wartości pakietu medycznego (obejmujące świadczenia inne niż świadczenia zdrowotne medycyny pracy) oraz wartości pakietu Multisport w części współfinansowane przez pracodawcę pracownikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/366/2020 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wartości pakietu medycznego (obejmujące świadczenia inne niż świadczenia zdrowotne medycyny pracy) oraz wartości pakietu Multisport w części współfinansowane przez pracodawcę pracownikom.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r., poz. 1292 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020r., poz. 266 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy doręczony dnia 6 maja 2020r., w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wartości pakietu medycznego (obejmujące świadczenia inne niż świadczenia zdrowotne medycyny pracy) oraz wartości pakietu Multisport w części współfinansowane przez pracodawcę pracownikom.

UZASADNIENIE

Dnia 6 maja 2020r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustaw Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2020r. doręczonym dnia 2 czerwca 2020r. oraz pismem z dnia 25 czerwca 2020r. doręczonym dnia 30 czerwca 2020r.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że zamierza zawrzeć umowę o świadczenie opieki zdrowotnej w zakresie medycyny pracy. Zakres ubezpieczenia obejmuje zarówno część dotyczącą zdrowia i życia pracowników, jak i również dostęp do usług medycznych. Składka miesięczna pracowników, którzy przystąpią do ubezpieczenia ma być finansowana zarówno przez Pracodawcę jak i Pracowników. W zależności od wybranego wariantu ubezpieczenia Zdrowie Premium, Zdrowie Premium + opieka stomatologiczna, Pakiet rodzinny Zdrowie Premium, którego cena waha się od do zł. Pracodawca będzie finansował ubezpieczenie w kwocie zł, a Pracownik będzie dopłacał różnicę tj. (...) zł, (...) zł, (...) zł. Przedsiębiorca ma również zawartą umowę o korzystanie z obiektów sportowych w ramach kart Multisport. Cena kart - Pracownik, Pracownik Active, Pracownik Classic waha się od do. Składka miesięczna jest finansowana po połowie przez Pracownika i Pracodawcę, odpowiednio

Stan prawny: par 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) stanowi iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, Pracodawca zapewnia Pracownikom w obydwóch przypadkach dostąp do ww. Pakietów medycznych oraz sportowych na zasadach określonych w zawartych umowach, których to świadczenie polega na możliwości, zakupu ww. usług po cenach niższych niż stosowane na rynku dla pojedynczych świadczeń i jest finansowany przez Pracodawcą odpowiednio w pakiet medyczny na poziomie I, a pracownik dopłaca (...) zł, w zależności od wybranego wariantu Pracownik nabywa ma możliwość zakupu o cenach niższych niż stosowanie na rynku dla pojedynczych świadczeń również w przypadku kart Multisport. Pracodawca w tym przypadku finansuje połowę wartości karty Multisport w zależności od wybranego wariantu.

Kwota przypadająca do zapłaty przez Pracownika jest uiszczana w ten sposób, że jest potrącana przez Pracodawcę z wynagrodzenia pracownika za pracę. Dodatkowy pakiet medyczny oraz sportowy każdy korzystający pracownik może dokupić z własnych środków dla członka rodziny.

Wnioskodawca wyraża stanowisko, że różnica w wysokości składki, którą opłaca za Pracownika, stanowi wprawdzie jego przychód, jednakże z racji faktu, że spełnione zostały wymogi, o których mowa w par 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia przychód ten nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Zawarcie przez Pracodawcę u mowy o świadczenie usług medycznych oraz sportowych ze składką częściowo sponsorowaną powoduje, że z punktu widzenia pracownika przystąpienie do pakietu medycznego oraz sportowego prowadzi w aspekcie finansowym do osiągnięcia korzyści polegającej na uprawnieniu do zakupu tych usług po cenach niższych, niż detaliczne (to jest takich, które miałyby zastosowanie, gdyby Pracodawca nie finansował określonej części składki) Wnioskodawca zaznacza, że w opisywanym stanie faktycznym spełniony zostanie wymóg, by pracownik (przystępujący do ubezpieczenia medycznego oraz korzystający z pakietu sportowego) choćby w jakiejś części partycypował finansowo w opłaceniu składki.

W piśmie z dnia 28 maja 2020r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wskazał, że do celów podatku dochodowego od osób fizycznych, wartość świadczeń w postaci finansowanych przez Pracodawcę części opłat (składek) miesięcznych zarówno w odniesieniu do świadczeń opieki zdrowotnej jak i kart Multisport jest doliczana do przychodu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o PIT osiąganego przez pracowników u Wnioskodawcy jako pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym αd osób fizycznych.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że planuje również zaktualizować obecnie obowiązujący w zakładzie pracy Regulamin wynagradzania. Wnioskodawca planuje wprowadzić w Regulaminie wynagradzania postanowienia regulujące zasady korzystania przez pracowników ze świadczeń opieki zdrowotnej oraz kart Multisport, w tym zasady współfinansowania przez pracowników kosztów tych świadczeń. Postanowienia w Regulaminie wynagradzania będą odnosić się do obu świadczeń w każdym z przedstawionych wyżej wariantów tych świadczeń i będzie z nich wynikać, że świadczenia te są udostępniane pracownikom po cenach niższych niż ceny rynkowe - szczegółowo zostanie wskazane jaką kwotę opłat miesięcznych w każdym z wariantów finansuje Wnioskodawca jako Pracodawca a jaką pracownik.

W piśmie z dnia 25 czerwca 2020r. stanowiącym odpowiedź na ponowne wezwanie Zakładu do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wskazał, że w związku z tym, że kwota świadczeń medycyny pracy nie stanowi w ogóle przychodu pracownika, w sprawie ma zastosowanie założenie z pkt 2 pisma ZUS z 17 czerwca 2020r., tj. zamiarem Wnioskodawcy jest wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe świadczeń obejmujących pakiety medyczne (innych niż medycyna pracy) oraz karty Multisport.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia S marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art, 34 ust. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji przedstawia zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Z przepisu tego wynika wymóg kompleksowości opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dokonanego przez wnioskodawcę - Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może bowiem w trybie wydawania interpretacji indywidualnej prowadzić postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, a także interpretacji treści przepisów prawa wewnętrznego obowiązujących u przedsiębiorcy. Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego, iż świadczenia, o których stanowi wniosek stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, a także iż uprawnienie pracownika do zakupu danego świadczenia po cenie niższej niż detaliczna będzie wynikało z regulaminu wynagradzania, traktując takie oświadczenia jako element opisu zdarzenia przyszłego. Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Z treści § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynika natomiast, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl zaś § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia § 2 ust, 1 pkt 26 rozporządzenia wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

- wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

- przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od ww. wartości.

Konkludując, w przypadku więc, gdy wartość pakietu medycznego pokrywającego świadczenia zdrowotne inne niż świadczenia zdrowotne medycyny pracy oraz wartość pakietu Multisport w części współfinansowane przez pracodawcę pracownikom, stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy zaś prawo do uzyskania tych korzyści wynikać będzie z regulaminu wynagradzania obowiązującego w spółce, przewidującego partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 38 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl