DI/100000/43/327/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jednorazowej rekompensaty związanej z likwidacja prawa do nagród jubileuszowych dla osób, które nie nabyły prawa do przynajmniej jednej nagrody jubileuszowej lub przepracowali łącznie co najmniej 10 lat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/327/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jednorazowej rekompensaty związanej z likwidacja prawa do nagród jubileuszowych dla osób, które nie nabyły prawa do przynajmniej jednej nagrody jubileuszowej lub przepracowali łącznie co najmniej 10 lat.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z dnia 21 marca 2019 r., doręczonym dnia 25 marca 2019 r. uznaje za nieprawidłowe w przedmiocie dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jednorazowej rekompensaty związanej z likwidacja prawa do nagród jubileuszowych dla osób, które nie nabyły prawa do przynajmniej jednej nagrody jubileuszowej lub przepracowali łącznie co najmniej 10 lat.

UZASADNIENIE

Dnia 25 marca 2019 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2019 r. doręczonym dnia 11 kwietnia 2019 r.

Wnioskodawca wskazał, że w spółce obowiązuje Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy na podstawie, którego pracownicy mają prawo do nagrody jubileuszowej nie częściej niż co 5 lat. W połowie 2019 r. wnioskodawca planuje wprowadzić nowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy. Zgodnie z zapisami w nowym Układzie w zakresie nagród jubileuszowych wprowadza się rozwiązanie przejściowe dla pracowników, którzy przed dniem wejścia w życie nowego Układu nabyli u pracodawcy prawo do przynajmniej jednej nagrody jubileuszowej lub przepracowali w Spółce łącznie co najmniej 10 lat. Natomiast pracownikom zatrudnionym na dzień wejścia Układu, którzy nie będą mieli prawa do nagrody jubileuszowej zgodnie z powyższymi zapisami, wnioskodawca wypad jednorazowo rekompensatę w kwocie ł w związku z likwidacją nagród jubileuszowych.

W związku z powyższym wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe zapytanie. 1. Czy wypłacona rekompensata za likwidację nagród jubileuszowych w określonej kwocie dla pracowników, którzy nie będą mieli prawa do nagrody jubileuszowej, na podstawie nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne?

W opinii wnioskodawcy istnieje związek między wypłatą rekompensaty, a likwidacją świadczenia dotyczącego wypłat nagród jubileuszowych dla pracowników, którzy według zapisów nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy nie będą mieć prawa do tego świadczenia.

Z uwagi na powyższe wnioskodawca uważa, że jednorazowa rekompensata w wysokości (...) zł nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 8 kwietnia 2019 r. doręczonym dnia 11 kwietnia 2019 r. wnioskodawca wskazał, że:

jednorazowa rekompensata w kwocie zł, o której mowa we wniosku będzie stanowić przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, jednorazowa rekompensata w kwocie (...), o której mowa we wniosku jest związana z likwidacją prawa do nagród jubileuszowych dla osób, które zgodne z zapisami nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy nie nabyły u pracodawcy prawa do przynajmniej jednej nagrody jubileuszowej lub przepracowały w spółce łącznie co najmniej 10 lat.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddalił w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek no ubezpieczenia społeczno-ubezpieczanie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych ora? § 1 rozporządzenia ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy Ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak podniesiono powyżej, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.

Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu p zez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia rekompensaty spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki - wypłata rekompensaty następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej, niż co 5 lat.

Z treści wniosku nie wynika jednak, że pracodawca likwiduje całkowicie nagrody jubileuszowe. Z treści wniosku, jak i jego uzupełnienia wynika, że likwidacja prawa do nagród jubileuszowych będzie dotyczyła jedynie części pracowników spółki. Wypłacona rekompensata ma charakter świadczenia dodatkowego dla pracowników, którzy nie nabyli prawa do nagrody jubileuszowej. W opisanym przypadku pracownicy otrzymają więc nie rekompensatę z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych, lecz rekompensatę z tytułu zmiany Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, który nie przewiduje wypłaty nagród jubileuszowych dla pewnej grupy pracowników, taka rekompensata nie może korzystać z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego we (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl