DI/100000/43/319/2014 - Składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzenia dla członków zarządu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/319/2014 Składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzenia dla członków zarządu.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku: uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 5 marca 2014 r. doręczonym dnia 10 marca 2014 r. uzupełnionym dnia 7 kwietnia 2014 r. drze z przedsiębiorcę (...) z siedzibą w (...) w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia otrzymywanego przez członków zarządu spółki powołanych do pełnienia tej funkcji wyłącznie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej spółki.

UZASADNIENIE

Dnia 10 marca 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (...) z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. doręczonym dnia 8 kwietnia 2014 r.

Przedsiębiorcy w treści wniosku wskazał, iż w związku ze zbliżającym się terminem upływu kadencji dotychczasowego zarządu spółki Rada Nadzorcza zamierza rozwiązać z członkami dotychczasowego zarządu umowy o pracę, a następnie powołać zarząd na kolejną kadencję w takim samym lub zmienionym składzie, W odróżnieniu od dotychczasowej praktyki nowy zarząd funkcjonował będzie wyłącznie w oparciu o uchwałę Rady Nadzorczej o powołaniu członków zarządu. Spółka nie zawrze z członkami zarządu umowy o pracę lub jakiejkolwiek innej umowy cywilnoprawnej. Za sprawowanie powierzonej funkcji członkowie zarządu otrzymywać będą wynagrodzenie określone uchwałą Rady Nadzorczej. Tym samym, członkowie zarządu wykonywać będą swoje funkcje wyłącznie na podstawie powołania do zarządu uchwałą Rady Nadzorczej.

Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy w tak opisanym stanie faktycznym od wynagrodzenia wypłaconego członkom zarządu należy odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca zareprezentował stanowisko wskazujące na to, iż zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych od wynagrodzenia za pełnienie na podstawie powołania funkcji członków zarządu nie należy odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, Członkowie zarządu będą wykonywać swoje funkcje wyłącznie w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych i akty wewnętrzne spółki. Zakres ich czynności nie może być uznany za umowę o pracę która musi być wykonywana pod stałym kierownictwem pracodawcy, czego nie sposób odnieść do członków zarządu spółki. Odpowiedzialność za wykonywane obowiązki oparta będzie o przepisy kodeksu spółek handlowych, a nie kodeks pracy. Jednocześnie członków zarządu ze spółką nie będzie wiązać żadna inna umowa cywilnoprawna.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje;

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę. Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym uregulowane zostały w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.).

Dyspozycja treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, zawiera katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Członek zarządu spółki może wykonywać swoje obowiązki zarówno na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, jak i na podstawie innego stosunku prawnego (np. na podstawie samego wyboru przez właściwy organ spółki). O powyższym decydują strony umowy, poprzez złożenie oświadczeń woli o stosownej treści.

Zatem, w odniesieniu do członka zarządu, otrzymującego wynagrodzenie za pełnienie tej funkcji wyłącznie na podstawie uchwały np. Rady Nadzorczej spółki, nie powstaje obowiązek opłacania z tego tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Taki bowiem tytuł nie został wymieniony w treści dyspozycji wyżej cytowanego art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, iż jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnych interpretacji uniemożliwia Zakładowi wydanie pisemnej interpretacji w zakresie rozstrzygnięcia, iż zakres czynności jakie wykonują członkowie zarządu jest charakterystyczny dla umowy o pracę, czy też dla przepisów kodeksu spółek handlowych.

Ponadto, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zawiadamia zgodnie z art. 66 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, iż nie jest właściwy rzeczowo do ustalania obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu (a w konsekwencji obowiązku opłacania składek na to ubezpieczenie) co wynika z treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z dyspozycją treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w sprawach zasad obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Natomiast w zakresie ustalania obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu (a w konsekwencji obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne) przedsiębiorca winien zwrócić się do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, co wynika z art. 109a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 68 ust. 1 lit. c ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych wymierzanie i pobieranie składek na ubezpieczenie zdrowotne należy do zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 66 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego odrębne podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w art. 66 § 1, w terminie czternastu dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji,

Opublikowano: www.zus.gov.pl