DI/100000/43/285/2014 - Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/285/2014 Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. po z. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku Pana (...) prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą (...) z dnia 26 lutego 2014 r., doręczonym dnia 4 marca 2014 r., (uzupełnionym dnia 4 kwietnia 2014 r.) w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu działalności gospodarczej w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo słowackie.

UZASADNIENIE

W dniu 04 marca 20143 r., do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek Pana (...) prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2014 r., doręczonym dnia 4 kwietnia 2014 r.

Wnioskodawca w treści wniosku poinformował, iż od (...) prowadzi działalność gospodarzą w Polsce i z tego tytułu podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. Od dnia (...) wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony na Słowacji. Praca ta odbywać się będzie na zasadzie zadaniowego sytemu organizacji czasu pracy. Wykonywana przez przedsiębiorcę praca na terenie Słowacji praca nie nosi znamion pracy marginalnej.

Po podpisaniu umowy o pracę ze słowackim pracodawcą wnioskodawca wystąpi do właściwego miejscowo Oddziału ZUS z zawiadomieniem o tym fakcie, w trybie art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009. Do wspomnianego zawiadomienia załączy kopię umowy o pracę zawartej ze słowackim pracodawcą oraz registracny list FO, który jest odpowiednikiem polskiego ZUS ZUA. Po dokonaniu tych czynności wnioskodawca wyrejestruje się z obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polscy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą faktu, czy jest on zobowiązany do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z działalności gospodarczej, mając na uwadze fakt, iż właściwym dla wnioskodawcy ustawodawstwem w zakresie ubezpieczeń jest ustawodawstwo słowackie.

Przedsiębiorca w piśmie z dnia 30 marca 2014 r., stanowiącym Uzupełnienie do wniosku informuje, iż wniosek ma na celu uzyskanie rozstrzygnięcia jedynie w przedmiocie ustalenia obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w Polsce, w sytuacji gdy właściwym ustawodawstwem dla wnioskodawcy jest ustawodawstwo słowackie.

Natomiast kwestia ustalenia właściwego ustawodawstwa nie budzi wątpliwości wnioskodawcy i nie jest przedmiotem wniosku.

W opinii wnioskodawcy, od momentu zatrudnienia go na Słowacji i przyjęcia do tamtejszego systemu ubezpieczeń, wszystkie składki winny być Odprowadzane tylko na Słowacji, a w Polsce zobowiązany jest dokonać wyrejestrowania z ubezpieczeń. Jako podstawę prawną wnioskodawca przywołuje art. 11 ust. 1 oraz art. 13 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr £83/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. U.UE.L nr 166 poz. 1 z dniu 30 kwietnia 2004 r.).

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę prowadzącego działalność gospodarczą we wniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Jednocześnie zgodnie art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Kwestie związane z ustaleniem i stosowaniem właściwego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego w stosunku ćo osób migrujących od maja 2010 r. reguluje zasadniczo w stosunku do Państw Członkowskich Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. U.UE.L nr 166 poz. 1 z dnia 30 kwietnia 2004 r.) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonania rozporządzenia nr 83/2004 (Dz. U.UE.L nr 284 poz. 1 z 30 października 2009 r.).

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W świetle art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność.

Stosownie do art. 1 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (tekst jedn.: Dz.Urz.UE.L 166.1 z 30.04.2004 r. z późn. zm.) osoby, do których stosuje się niniejsze rozporządzenie, podlegają ustawodawstwu tylko jednego Państwa Członkowskiego.

W stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, a dodatkowo został zatrudniony na podstawie umowy o pracę w słowackiej firmie, gdzie wykonuje swoją pracę na zasadzie zadaniowego systemu organizacji czasu pracy.

Wnioskodawca oświadczył, iż jego właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo słowackie.

W związku z powyższym, uwzględniając zawartą w opisie stanu faktycznego informację, iż właściwym dla wnioskodawcy jest ustawodawstwo słowackie, należy uznać, iż z tytułu działalności gospodarczej wnioskodawca nie istnieje w Polsce obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji organ nie dokonuje rozstrzygnięcia w kwestii ustalenia obowiązującego wnioskodawcę właściwego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl