DI/100000/43/261/2014 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/261/2014 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy Pani (...) prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą (...) w (...) z dnia 24 lutego 2014 r., złożonym w dniu 25 lutego 2014 r., uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2014 r. doręczonym w dniu 14 marca 2014 r. dotyczącym braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie przebywania na urlopie rodzicielskim.

UZASADNIENIE

Dnia 25 lutego 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 24 lutego 2014 r. złożony przez przedsiębiorcę Panią (...), prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (...) w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony w dniu 14 marca 2014 r.

Wnioskodawczym wskazała, iż jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jako jednoosobowy przedsiębiorca. Jednocześnie wnioskodawczym pozostaje w stosunku pracy w wymiarze 3/4 etatu u innego pracodawcy. Dochód z tytułu zatrudnienia jest wyższy od najniższego. Aktualnie wnioskodawczym przebywa na dodatkowym urlopie macierzyńskim i na czas jego trwania miała zawieszoną działalność gospodarczą. Od dnia 1 marca 2014 r. wnioskodawczym zamierza skorzystać z urlopu rodzicielskiego w wymiarze 182 dni, jednocześnie u tego samego pracodawcy ma zamiar pracować w wymiarze 1/8 etatu i podjąć zawieszoną działalność.

Na tle powyższego stanu faktycznego wnioskodawczym powzięła wątpliwość, czy w okresie przebywania na urlopie rodzicielskim u pracodawcy i mając wznowioną działalność gospodarczą jest zobowiązana z tejże działalności do uiszczenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.

W ocenie przedsiębiorcy w trakcie pobierania przez nią zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, pracując w wymiarze 1/8 etatu u dotychczasowego pracodawcy oraz prowadząc pozarolniczą działalność, nie podlega ona obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem z tytułu prowadzenia działalności nie istnieje obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. Podstawę prawną takiego stanowiska wnioskodawczym upatruje w treści przepisów art. 6 ust. 1 pkt 5, 6 ust. 1 pkt 19 oraz art. 9 ust. 1c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za prawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Składki na ubezpieczenia społeczne odprowadza się po ustaleniu takiego obowiązku, w sytuacji istnienia tytułu podlegania tym ubezpieczeniom od podstawy wymiaru składek.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 tej ustawy, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczpospolitej Polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pozarolniczą działalność, spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Mogą one jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęte ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych, tytułów.

Powyższy przepis znajduje również zastosowanie w sytuacji przebywania przez przedsiębiorcę na urlopie rodzicielskim. Z treści art. 29 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 159) wynika, że zasiłek macierzyński przysługuje przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego, okres urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, okres dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz okres urlopu rodzicielskiego.

Powyższe oznacza, że w związku z nabyciem prawa do zasiłku macierzyńskiego z tytułu umowy o pracę, osoba prowadząca pozarolniczą działalność, nie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia tej działalności, a zatem z tytułu prowadzenia tej działalności nie istnieje obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.

Na marginesie należy wspomnieć, iż w sytuacji gdy osoba przebywająca na urlopie rodzicielskim oprócz prowadzonej działalności gospodarczej pracuje jednocześnie u dotychczasowego pracodawcy to wówczas podlega ona obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z obu tytułów tj. z tytułu umowy o pracę oraz z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego (art. 9 ust. 1d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

W odniesieniu do ubezpieczenia zdrowotnego wskazać należy, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie, w związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie przedsiębiorca jest uprawniony do wniesienia podania do Dyrektora (...) Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w (...). Takie podanie złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego we (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl