DI/100000/43/260/2020 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnych polegających na zakupie przez pracowników pakietów medycznych po cenach niższych niż detaliczna.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/260/2020 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnych polegających na zakupie przez pracowników pakietów medycznych po cenach niższych niż detaliczna.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 266 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 23 marca 2020 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnych polegających na zakupie przez pracowników pakietów medycznych po cenach niższych niż detaliczna.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2020 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z αma o marca (...) r. Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2020 r. doręczonym dnia 28 kwietnia 2020 r.

Wnioskodawca wskazuje, że Oddział w (Wnioskodawca, Pracodawca) jest Oddziałem spółki mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka posiada osiem Oddziałów na terenie kraju oraz Spółki zależne wchodzące w skład Grupy. Zarówno wnioskodawca jak i kaidy z Oddziałów wnioskodawcy oraz Spółki zależne są zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne (są również płatnikami PIT). zamierza podpisać z Firmą Ubezpieczeniową umowę Grupowego Ubezpieczenia na świadczenie prywatnej opieki medycznej (Grupowe Ubezpieczenie Zdrowotne - pakiety medyczne). W ramach Grupowego Ubezpieczenia Zdrowotnego zawrze umowę ramową w tym zakresie. Następnie dla każdego z pracodawców w tym Oddziału Wnioskodawcy wiodącym odrębnym płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne zostaną zawarte odrębne polisy ubezpieczeniowe podpisywane przez osoby upoważnione do reprezentowania każdego z płatników.

Pracownicy Wnioskodawcy, którzy przystąpią do ubezpieczenia będą korzystali z różnego spektrum usług medycznych w zależności od wariantu ubezpieczenia do którego przystąpi dany pracownik Wnioskodawcy. Niniejszy wniosek dotyczy Wnioskodawcy dla Oddziału w, a każdy z pozostałych płatników wystąpi z odrębnym wnioskiem w tym zakresie.

Wnioskodawca w ramach zawartej umowy Grupowego Ubezpieczenia Zdrowotnego pracowników z podmiotem ubezpieczeniowym oferuje prywatną opiekę medyczną. W ramach powyższej umowy ubezpieczenia, będą nią objęci, w różnych zakresach, pracownicy Oddziału (w zakresie wybranego pakietu medycznego). Objęcie pracowników opieką medyczną w ramach pakietów medycznych jest dla nich w pełni dobrowolne. Pracownik może zdecydować, czy chce skorzystać z opieki medycznej w ramach nabywanych usług medycznych, czy nie zamierza skorzystać z tego uprawnienia. W ramach nabywanych przez Wnioskodawcę pakietów medycznych pracownikom przysługują takie świadczenia jak m.in. dostęp do konsultacji u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, prywatne wizyty u lekarzy specjalistów, badania diagnostyczne, zabiegi ambulatoryjne, szczepienia ochronne. W Regulaminie Wynagradzania pracownicy będą mieli zagwarantowane współfinansowanie przez pracodawcę tzw. pakietów medycznych na usługi zdrowotne przekraczające podstawową profilaktyczną opiekę zdrowotną zapisem wskazującym na zasadach określonych w nowelizacji regulaminu wynagradzania wprowadzonym przez pracodawcę w porozumieniu ze Związkami Zawodowymi. Niezależnie od wybranego przez pracownika pakietu medycznego pracodawca finansuje mu w części koszt takiego miesięcznego pakietu w ustalonej kwocie zł. Resztę jego wartości pracownik dopłaca z własnych środków. Przykładowo w wariancie I pakietu na poziomie zł kwotę zł opłacałby pracownik kwotę (...) zł pracodawca, w II wariancie pakietu (...) zł kwotę: (...) opłacałby pracownik + zł pracodawca, w III wariancie pakietu w wysokości (...) zł kwotę (...) zł opłacałby pracownik, kwotę pracodawca.

Wartość świadczeń z tytułu realizacji pakietów medycznych jako częściowo finansowanych przez Wnioskodawcę, byłaby przez Pracodawcę wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne danego pracownika - beneficjenta usług, przy jednoczesnym odprowadzaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od części kosztu pakietu medycznego finansowanego przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jako pracodawca, który będzie opłacał za pracownika różnicę w wysokości składki (współfinansował) w ramach pakietu medycznego nie będzie wliczał kwoty dofinasowania do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z dnia 2017.10.19), zgodnie z którym podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody z korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca zauważa, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt. 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z dnia 2017.10.19), wydanym na podstawie art. 21 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778, z późn. zm.) podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody z korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Tym samym przedstawiony przyszły stan, zdaniem wnioskodawcy, uprawnia do skorzystania z wyżej przytoczonego przepisu zgodnie z własnym stanowiskiem przedstawionym w części opisanego stanu przyszłego, którego dotyczy wniosek oraz uzasadnieniem wskazanym poniżej.

Pomimo tego, że w opisanym stanie różnica w wysokości składki, którą będzie opłacał (współfinansował) Wnioskodawca stanowi przychód pracownika w rozumieniu ustawy PIT (o podatku dochodowym od osób fizycznych), to jednakże w związku z faktem spełnienia wymogów przepisu o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego wyżej Rozporządzenia, przychód ten nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zawarcie przez Wnioskodawcę (jako ubezpieczającego) umowy Grupowego Ubezpieczenia na Zdrowie ze składką częściowo finansowaną przez pracodawcę powoduje, ze z punktu widzenia pracownika (ubezpieczonego), przystąpienie do umowy ubezpieczenia grupowego prowadzić będzie do osiągnięcia przez pracownika korzyści polegającej na uprawnieniu do zakupu usługi ubezpieczeniowej po cenach niższych niż wartość detaliczna oferty ubezpieczyciela. Ubezpieczenia w tym ubezpieczenia na zdrowie kwalifikowane są do grupy usług finansowych; między innymi zgodnie z art. 16a. 1. ustawy o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1204 z dnia 2004.05.24). Usługami finansowymi w rozumieniu tej ustawy są w szczególności: czynności bankowe czy czynności ubezpieczeniowe takie jak w opisane we wniosku ubezpieczenie zdrowotne.

Opisany stan przyszły sprawia, że w każdym z oferowanych wariantów ubezpieczenia dany pracownik partycypuje finansowo w cenie nabycia pakietu medycznego i jednocześnie możliwość uczestnictwa w Grupowym Ubezpieczeniu Zdrowotnym zagwarantowana będzie w wewnętrznym Regulaminie wynagradzania Wnioskodawcy.

Wartość gwarantowanego dofinasowania przez pracodawcę z tytułu pakietu medycznego uzyskanego przez danego pracownika, który przystąpi do ubezpieczenia zdrowotnego stanowić będzie przychód każdego pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu at. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o. podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z dnia 2019.07.25).

Pracownicy będą partycypować w kosztach nabycia wybranego przez siebie wariantu. Pracodawca wprowadzi zmiany w Regulaminie wynagradzania dotyczące współfinansowania przez pracodawcę i pracownika świadczeń dla pracowników polegających na zakupie dodatkowych świadczeń medycznych w ramach ubezpieczenia. Zmiany do regulaminu wejdą w życie po upływie co najmniej 14 dni od podania ich do wiadomości pracowników. Każdy z pracowników w momencie zatrudnienia jest zapoznawany z Regulaminem wynagradzania, a następnie informowany o każdorazowej jego zmianie w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Także w przypadku wprowadzenia możliwości ubezpieczenia w ramach Grupowego Ubezpieczenia Zdrowotnego wszyscy pracownicy zostaną poinformowani o takiej możliwości, oraz o warunkach, w tym współfinansowaniu takiego ubezpieczenia przez Wnioskodawcę i pracowników (w przypadku pracownika odbywać się będzie poprzez potrącenie z wynagrodzenia pracownika za wcześniejszą zgodą danego pracownika).

Przedstawiony stan faktyczny i uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie zdaniem Wnioskodawcy pozwala na zastosowanie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne pakietów medycznych, które stanowią przychody z korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Pismem z dnia 14 kwietnia 2020 r. doręczonym dnia 20 kwietnia 2020 r. wnioskodawca został wezwany do wskazania kto jest wnioskodawcą w sprawie. Na pierwszej stronie wniosku z dnia 12 marca 2020 r. w części dane wnioskodawcy wskazana jest Spółka Aktywna. jednak w treści opisu zdarzenia przyszłego wskazano, że wniosków (...) Oddział w godnie z brzmieniem ww. przepisów wnioskodawcą w sprawie z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie może być oddział przedsiębiorcy, jednak nie istnieją przeszkody, by z wnioskiem zwróciła się spółka matka w sprawie swego oddziału, jednak z treści wniosku powinno wynikać jednoznacznie, że to spółka matka jest wnioskodawcą, w innym wypadku wydanie decyzji merytorycznej nie jest możliwe.

Jednocześnie zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawia zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wezwał więc wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w zakresie opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie czy: - czy wartość pakietów medycznych, ó których mowa we wniosku będzie stanowić przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Wskazana okoliczność nie może stanowić elementu własnego stanowiska w sprawie, gdyż Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada kompetencji do wypowiadania się w kwestiach przychodowych, leży to w wyłącznej gestii organów podatkowych. Uzupełniając wniosek pismem z dnia 22 kwietnia 2020 r. doręczonym dnia 28 kwietnia 2020 r. wnioskodawca wskazał, że wnioskodawcą może być przedsiębiorca (Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje przedsiębiorcom na wniosek pisemne interpretacje przepisów z zakresu ubezpieczeń w ich indywidualnych sprawach). Przedsiębiorcą jest w tym wypadku Spółka Akcyjna z siedzibą w i zgodnie z wpisem w KRS.

Jednocześnie jako przedsiębiorca posiada 8 Oddziałów w tym Oddział w (...) zgodnie z wpisem w KRS:

1.

Firma oddziału

2.

Siedziba kraj Polska, woj. gmin, mieis.

3.

Adres lok., miejsc kod poczta kraj Polska

Każdy z Oddziałów jest płatnikiem ZUS, ale nie jest przedsiębiorcą składającym wniosek.

Dlatego niniejszy wniosek dotyczy Wnioskodawcy czyli natomiast stan faktyczny musi być opisany dla Oddziału Wnioskodawcy w (...)

Uzupełniając opis stanu przyszłego wnioskodawca wskazał, że wartość gwarantowanego dofinasowania przez pracodawcę - różnica w wysokości składki, którą będzie opłacał (współfinansował) Wnioskodawca z tytułu pakietu medycznego uzyskanego przez danego pracownika, który przystąpi do ubezpieczenia zdrowotnego stanowić będzie przychód każdego pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 23 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z dnia 2019.07.25 z późn. zm.).

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 i art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z przywołanym przez wnioskodawcę § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle powyższego składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Wskazana możliwość musi mieć charakter zagwarantowanego w ww. przepisach uprawnienia-korzyść nie może każdorazowo wynikać jedynie od decyzji pracodawcy i nie może mieć charakteru pieniężnego (pracownik nie może otrzymywać środków pieniężnych na zakup artykułów, przedmiotów czy usług).

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Podsumowując, jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybierze postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług (tu: w postaci pakietów medycznych) oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie stanowić przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to będzie podlegać ono wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 85 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie dc Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl