DI/100000/43/196/2020 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych rekompensaty wypłaconej pracownikom z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/196/2020 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych rekompensaty wypłaconej pracownikom z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy z siedzibą w (...) z dnia 28 lutego 2020r., złożonym w dniu 5 marca 2020 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych rekompensaty wypłaconej pracownikom z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej.

UZASADNIENIE

Dnia 5 marca 2020 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę z siedzibą w (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 marca 2020 r., doręczonym w dniu 24 marca 2020r. poprzez załączenie do akt sprawy pełnomocnictwa do reprezentowania spółki dla

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że jest podmiotem należącym do grupy kapitałowej. w Polsce, którego głównym przedmiotem działalności jest dystrybucja i dostawa energii cieplnej na terenie aglomeracji miasta. W związku z oczekiwanym wygaśnięciem w dniu 11 października 2020 r. Pakietu Gwarancji Pracowniczych, Socjalnych i Związkowych oraz działaniami podejmowanymi w celu poprawienia wskaźników finansowych. Spółka zamierza w drodze negocjacji z organizacjami związkowymi wprowadzić nowy Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy (dalej: "ZUZP"). Wnioskodawca przewiduje, że w nowym ZUZP nastąpi likwidacja niektórych świadczeń, które dotychczas przysługują pracownikom np. nagrody jubileuszowej oraz ponadustawowego zwiększenia odprawy pieniężnej w razie rozwiązania stosunku pracy w związku z nabyciem przez pracowników prawa do emerytury lub renty.

W ramach negocjacji z organizacjami związkowymi Spółka nie wyklucza podpisania porozumienia, w ramach którego pracownikom zostaną wypłacone rekompensaty w związku z likwidacją wskazanych powyżej świadczeń.

Wnioskodawca dodaje, że nagroda jubileuszowa, wypłacana na podstawie postanowień obecnego ZUZP przysługuje pracownikom po przepracowaniu określonej liczby lat u danego pracodawcy oraz po każdym następnym 5-letnim okresie zatrudnienia. Wnioskodawca podkreśla, że nagroda jubileuszowa stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 tekst jednolity z późn. zm. - dalej: "u.p.d.o.f.").

Nagroda jubileuszowa wg postanowień obecnego ZUZP przysługuje w następującej wysokości po 15 latach pracy « podstawy wymiaru, po 20 latach pracy podstawy wymiaru, po 25 latach podstawy wymiaru, po 30 latach pracy ' podstawy wymiaru, po 35 latach pracy podstawy wymiaru, po 40 latach podstawy wymiaru, po 45 latach podstawy wymiaru, po 50 latach pracy ' podstawy wymiaru.

Wnioskodawca zaznacza, że w razie zawarcia nowego ZUZP, jego postanowienia nie będą przewidywać uprawnienia do nagrody jubileuszowej. Wnioskodawca przewiduje jednak możliwość wypłaty jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej wszystkim pracownikom, którzy utracą prawo do nagrody jubileuszowej. Wnioskodawca wskazuje, że wartość przedmiotowej rekompensaty będzie stanowiła przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 u.p.d.o.f.

Wobec powyższego Wnioskodawca kieruje pytanie czy rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej jest przychodem niestanowiącym podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej jest przychodem niestanowiącym podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W ocenie Wnioskodawcy nie ma znaczenia czy pracownikowi, który utracił prawo do nagrody i otrzymuje rekompensatę z tego tytułu brakuje mniej lub więcej niż 5 do nabycia pierwszej lub kolejnej nagrody jubileuszowej. Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art. 4 pkt 9 U.S.U.S., podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Dalej Wnioskodawca dodaje, że przychodami ze stosunku pracy, jak wynika z art. 12 ust.u.p.d.o.f., są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników nie zalicza się przychodów określonych w Rozporządzeniu. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są nagrody jubileuszowe, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Co prawda przepisy Rozporządzenia nie odnoszą się wprost do rekompensat z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej, ale zdaniem Wnioskodawcy § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia ma zastosowanie także do świadczenia tego rodzaju.

Wnioskodawca dodaje, że stanowisko w przedmiocie wyłączenia rekompensaty za likwidację uprawnienia do nagrody jubileuszowej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe potwierdził Zakład Ubezpieczeń Społecznych w:

a)

decyzji z 3 grudnia 2013 r. DI/100000/451/1472/2013 (Oddział w Gdańsku);

b)

decyzji z 4 listopada 2015 r. DI/100000/43/1039/2015 (Oddział w Gdańsku);

c)

decyzji z 25 kwietnia 2016 r. DI/100000/43/40/2016 (Oddział w Gdańsku);

d)

decyzji z 31 maja 2016 r. WPI/200000/43/569/2016 (Oddział w Lublinie);

e)

decyzji z 19 lipca 2017 r. DI/100000/43/650/2017 (Oddział w Gdańsku);

f)

decyzji z 28 lutego 2018 r. DI/100000/43/157/2018 (Oddział w Gdańsku).

Wnioskodawca wskazuje, że w uzasadnieniach wszystkich ww. decyzji ZUS stwierdził, że przesłankami wyłączenia rekompensaty za likwidację uprawnienia do nagrody jubileuszowej z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, które muszą być spełnione łącznie są:

a)

związek między wypłatą tej rekompensaty a likwidacją nagród jubileuszowych;

b)

przysługiwanie nagród jubileuszowych według dotychczas obowiązujących przepisów nie częściej niż co 5 lat.

Ponadto w uzasadnieniach ww. decyzji ZUS stwierdził, że bez znaczenia prawnego jest fakt daty wypłacenia rekompensaty pracownikowi. Może więc ona nastąpić w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej. Taka sytuacja może mieć miejsce u Wnioskodawcy w odniesieniu dc niektórych pracowników, którzy w poprzednich latach otrzymali już nagrody jubileuszowe.

W okolicznościach faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę obie ww. przesłanki będą spełnione, co prowadzi do wniosku, że rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej, przyznawana uprawnionym pracownikom, nie powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Równocześnie, na podstawie zapisów art. 20 ust. 1 u.s.u.s" art. 81 ust. 1u. zdr" art. 104 ust. 1 u.f.p. oraz art. 29 ust. 1 u.f.g.s.p" podstawę wymiaru składek odpowiednio na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe. Skoro zatem rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej nie powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zdaniem Wnioskodawcy wypłacana rekompensata nie powinna być także uwzględniania w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe, zdrowotne, a także w podstawie wymiaru składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Podsumowując Wnioskodawca wskazał, że wypłacana rekompensata z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej jest przychodem niestanowiącym podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy i dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji przedstawia zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Z przepisu tego wynika wymóg kompleksowości opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dokonanego przez wnioskodawcę - Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może bowiem w trybie wydawania interpretacji indywidualnej prowadzić postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ust. 1 ustawy c systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia czy dany składnik wynagrodzenia stanowi przychód ze stosunku pracy. Jak stanowi art. 34 ust. 17 ustawy - Prawo przedsiębiorców, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm). Dlatego też, Zakład wydając interpretację w danej sprawie poprzestaje na oświadczeniu Wnioskodawcy, iż świadczenie, o którym stanowi wniosek stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych rekompensaty wypłaconej pracownikom z tytułu likwidacji uprawnienia do nagrody jubileuszowej, uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. l w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.). Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1949;, gdzie w § 2 ust. 1 pkt 1 z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania swych pracowników Instytucję nagród Jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.

Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpi: więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia rekompensaty spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki - wypłata rekompensaty następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej niż co 5 lat.

Z opisu zdarzenia przyszłego* przedstawionego we wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej wynika, że zostaną spełnione powyższe przesłanki pozwalające na zastosowanie ww. przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 200¿ r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymian składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Tym samym powyższe znajdzie zastosowanie również w odniesieniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Wynika to z brzmienia art, 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. O. z 2019 r., poz. 1402 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia l1 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (t.j. Oz. U. z 2020 r., poz. 7 z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcą i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany tub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl