DI/100000/43/1293/2016 - Składki na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1293/2016 Składki na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy (...) z siedzibą w (...) z dnia 21 listopada 2016 r., złożonym dnia 22 listopada 2016 r. w przedmiocie braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika wykonującego pracę o szczególnym charakterze oraz pracę, która nie jest pracą o szczególnym charakterze.

UZASADNIENIE

Dnia 22 listopada 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (...) z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2016 r., doręczonym w dniu 12 grudnia 2016 r. oraz pismem z dnia 9 stycznia 2017 r., doręczonym w dniu 11 stycznia 2017 r.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że jest spółką z branży transportu (...), która organizuje przewozy w oparciu m.in. o własne lądowe terminale kontenerowe w (...), (...) i (...). Na niektórych terminalach wykonywane są przeładunki kontenerów między innymi przy użyciu suwnic. Zatrudnieni tam pracownicy są urodzeni po 31 grudnia 1948 r. i pracując na suwnicy, wykonują pracę o szczególnym charakterze.

Przedsiębiorca podkreśla, że oprócz pracy na suwnicy, pracownicy wykonują też w trakcie miesiąca inne prace, które nie są pracą o szczególnym charakterze. Tym samym pracownik wykonuje pracę o szczególnym charakterze tylko w niektóre dni miesiąca. Zdarza się również, że w danym dniu praca ma charakter mieszany - pracownik świadczy pracę o charakterze szczególnym oraz wykonuje inne czynności, nie mające takiego charakteru.

Wnioskodawca dodaje, że każdy z tych pracowników zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy i w ramach jednej umowy o pracę świadczy pracę o szczególnym charakterze - praca na suwnicy oraz pracę, która nie jest pracą o szczególnym charakterze - praca na innych urządzeniach przeładunkowych, wózkach widłowych, prace serwisanta, kierowcy.

W opinii Spółki w odniesieniu do opisanych wyżej pracowników nie ma zastosowania ustawa o emeryturach pomostowych. Pracownicy ci nie wykonują pracy o szczególnym charakterze stale, w pełnym wymiarze czasu pracy (art. 3 ust. 5 ustawy). Spółka nie nalicza za tych pracowników składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 6 grudnia 2016 r., doręczonym w dniu 12 grudnia 2016 r. przedsiębiorca wskazał, że jego intencją jest uzyskanie odpowiedzi czy, w świetle opisanej we wniosku sytuacji, nie ciąży na wnioskodawcy obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Dodatkowo, uzupełniając wniosek pismem z dnia 9 stycznia 2017 r., doręczonym w dniu 11 stycznia 2017 r. przedsiębiorca zaznaczył, że zarówno prace o szczególnym charakterze (obsługa suwnic) jak i prace, które nie należą do prac o szczególnym charakterze (obsługa manipulatorów kontenerowych, utrzymanie serwisowe sprzętu) należą do podstawowych obowiązków pracowników, o których mowa w przedmiotowym wniosku. Wszystkie wykonywane prace wynikają z zakresu obowiązków, który znajduje się w aktach osobowych każdego pracownika.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w przedmiocie braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika wykonującego pracę o szczególnym charakterze oraz pracę, która nie jest pracą o szczególnym charakterze, uznać należy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zasady i tryb opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych reguluje ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 965 z późn. zm.).

Zgodnie z dyspozycją treści art. 35 ust. 1 oraz 2 tej ustawy składki na Fundusz Emerytur Pomostowych opłaca się za pracownika, który urodził się po dniu 31 grudnia 1948 r. oraz wykonuje prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Obowiązek ten powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania przez niego pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3 powołanej ustawy jednakże nie wcześniej niż od 1 stycznia 2010 r., a ustaje z dniem zaprzestania wykonywania tych prac.

Okres od dnia rozpoczęcia wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do dnia zaprzestania wykonywania tej pracy należy rozumieć jako okres od dnia zatrudnienia na stanowisku pracy, na którym wykonywana jest praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do dnia ustania zatrudnienia na tym stanowisku.

Ponadto płatnik składek obowiązany jest opłacać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych za wszystkich pracowników spełniających powyższe warunki, w tym także za tych, którzy wykonują prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w niepełnym wymiarze czasu pracy. Przepis art. 35 ust. 1 nie uzależnia bowiem obowiązku opłacania składek od wymiaru czasu pracy, a ust. 2 zawiera odesłanie wyłącznie do art. 3 ust. 1 i 3 ustawy, definiującego pojęcie pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze również bez odniesienia do wymiaru czasu pracy.

Zatem, składka na Fundusz Emerytur Pomostowych powinna być opłacana od wszelkich wynagrodzeń stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przysługujących za okres zatrudnienia w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze.

W tym miejscu należy wskazać, że aby zakwalifikować prace danego pracownika jako prace o szczególnym charakterze, istotne jest przede wszystkim ustalenie do wykonywania jakiego rodzaju pracy zatrudniony został ten pracownik, przy czym nie jest konieczne aby pracownik wykonywał tę pracę przez cały czas pracy. W przypadku, gdy pracownik ma powierzone różne obowiązki istotny jest podstawowy rodzaj pracy, do jakiej został on zatrudniony.

Wobec powyższego pracownik powinien zostać uznany za osobę wykonującą prace "szczególne" w rozumieniu ustawy o emeryturach pomostowych, gdy wykonywanie tego rodzaju prac stanowi jego podstawowy obowiązek, wynikający z umowy o pracę albo z zakresu obowiązków na stanowisku, które zajmuje. Trzeba podkreślić, że w takiej sytuacji pracownik nie musi wykonywać prac szczególnych stale, przez pełny obowiązujący go dobowy wymiar czasu pracy. Może wykonywać również inne, dodatkowe obowiązki (np. zlecone doraźnie przez przełożonych). Jeżeli jednak podstawowy zakres jego pracowniczych obowiązków przewiduje prace "szczególne", pracodawca jest zobowiązany opłacać za niego składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że zatrudnieni u wnioskodawcy pracownicy są urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r. i pracując na suwnicy, wykonują pracę o szczególnym charakterze. Ponadto, ww. pracownicy wykonują prace o szczególnym charakterze (obsługa suwnic) jak i prace, które nie należą do prac o szczególnym charakterze.

Wobec powyższego oraz wobec oświadczenia wnioskodawcy, że wykonywane przez pracowników prace, tj. zarówno prace o szczególnym charakterze (obsługa suwnic) jak i prace, które nie należą do prac o szczególnym charakterze (obsługa manipulatorów kontenerowych, utrzymanie serwisowe sprzętu) należą do podstawowych obowiązków pracowników, wnioskodawca jest obowiązany opłacać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych za ww. pracowników.

Mając na uwadze faktyczny powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...) Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl