DI/100000/43/127/2020

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/127/2020

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020r., poz. 266 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Pana (...) prowadzącego z dnia 10 lutego 2020 r., złożonym lutego 2020 r. w sprawie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2020 r.

UZASADNIENIE

Dnia 14 lutego 2020 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez prowadzącego (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 usti ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2020 r. oraz pismem z dnia 17 marca 2020r. doręczonym dnia 23 marca 2020r. oraz pismem z dnia 23 kwietnia 2020 r. doręczonym dnia 30 kwietnia 2020 r.

Wnioskodawca wskazał, że od dnia 4 lutego 2008 r. do dnia 31 lipca 2019 r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę i w pełnym wymiarze czasu pracy w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego za numerem (całej: "pracodawca"), przy czym w okresie zatrudnienia zajmował następujące stanowiska:

- od 4/02/2008.r do 28/02/2009 r. - referent ds. kadr (1/1 etatu),

- od 1/03/2009 r. do 3/05/2010 r. - młodszy specjalista ds. kadr (1/1 etatu),

- od 4/05/2010 r. do 31/07/2014 r. - prawnik (1/2 etatu), młodszy specjalista ds. kadr (1/2 etatu);

- od 1/08/2014 r. do 31/07/2019 r. - prawnik (1/2 etatu), specjalista ds. kadr (1/2 etatu). Zakres obowiązków przypisanych do stanowisk referent ds. kadr, młodszy specjalista ds. kadr, specjalista ds. kadr, ograniczał się do obsługi kadrowo - płacowej pracodawcy.

Natomiast do zakresu obowiązków przypisanych do stanowiska pracy prawnik należała obsługa prawna pracodawcy, w tym prowadzenie spraw sądowych włącznie z reprezenacją przed sądami, lecz z wyłączeniem prowadzenia sprawy przed Sądem Najwyższym, Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, z uwagi na istniejący tzw. przymus adwokacko - radcowski, tj. możliwość reprezentacji przed tymi sądami jedynie przez adwokata lub radcę prawnego.

Od dnia 1/09/2012 r. wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, w tym od dnia 1/08/2019 r. działalność tę prowadzi w ramach wykonywania zawodu adwokata w formie indywidualnej kancelarii adwokackiej.

Od dnia 4/02/2008 r. do dnia 31/07/2019 r. wnioskodawca nie wykonywał na rzecz pracodawcy żadnych usług w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Od dnia 1/08/2019 r. wnioskodawca wykonuje jako adwokat na rzecz byłego pracodawcy wyłącznie usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie obsługi prawnej spółki, (...) w tym prowadzenia spraw sądowych włącznie z reprezentacją przed sądami, także spraw przed Sądem Najwyższym, Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, natomiast nie wykonuje żadnych usług z zakresu obsługi kadrowo - płacowej byłego pracodawcy.

Niezależnie od powyższego wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi prane na rzecz innych klientów, jako adwokat wykonujący zawód w formie indywidualnej kancelarii adwokackiej.

W opinii wnioskodawcy mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, ma zastosowanie do niego przepis art. 18c ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887, Dz. U. z 2019 r. poz. 300, 303, 730, 1495, 1553, 1590,1655,1818, 2020, 2070, 2473, 2550.) według stanu prawnego na dzień 1 lutego 2020 r.

Pismem z dnia 17 marca 2020 r. doręczonym dnia 23 marca 2020 r. wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że w roku kalendarzowym 2019 r. prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą przez 282 dni, tj. od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 9 maja 2019 r. oraz od dnia 1 sierpnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Działalność ta była zawieszona od dnia 10 maja 2019 r. do dnia 31 lipca 2019 r. Przychód roczny wnioskodawcy za rok kalendarzowy 2019 z pozarolniczej działalności gospodarczej wyniósł (...) zł, zaś dochód wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej za rok 2019 powiększony o zaliczone do kosztów uzyskania przychodu składki na ubezpieczenia społeczne wyniósł (...) zł. W roku kalendarzowym 2019 wnioskodawca rozliczał podatek dochodowy na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej) i nie miały do niego zastosowania przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i nie korzystał on ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm). Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie była dotychczas ustalana zgodnie z art. 18c ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto wnioskodawca powtórnie wskazał, że od dnia 4 lutego 2008 r. do dnia 31 lipca 2019 r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę i w pełnym wymiarze czasu pracy w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w wpisanej do

Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego za numerem (całej: "pracodawca"), przy czym w okresie zatrudnienia zajmował następujące stanowiska:

- od 4/02/2008 r do 28/02/2009 r. - referent ds. kadr (1/1 etatu),

- od 1/03/2009 r. do 3/05/2010 r. - młodszy specjalista ds. kadr (1/1 etatu),

- od 4/05/2010 r. do 31/07/2014 r. - prawnik (1/2 etatu), młodszy specjalista ds. kadr (1/2 etatu);

- od 1/08/2014 r. do 31/07/2019 r. - prawnik (1/2 etatu), specjalista ds. kadr (1/2 etatu).

Zakres obowiązków przypisanych do stanowisk referent ds. kadr, młodszy specjalista ds. kadr, specjalista ds. kadr, ograniczał się do obsługi kadrowo - płacowej pracodawcy. Natomiast do zakresu obowiązków przypisanych do stanowiska pracy prawnik należała obsługa prawna pracodawcy, w tym prowadzenie spraw sądowych włącznie z reprezentacją przed sądami, lecz z wyłączeniem prowadzenia spraw przed Sądem Najwyższym, Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, z uwagi na istniejący tzw. przymus adwokacko - radcowski, tj. możliwość reprezentacji przed tymi sądami jedynie przez adwokata lub radcę prawnego.

Od dnia 1/09/2012 r. wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, w tym od dnia 1/08/2019 r. działalność tę prowadzi w ramach wykonywania zawodu adwokata w formie indywidualnej kancelarii adwokackiej. Działalność ta była zawieszona od 31/12/2015 r. do 7/08/2016 r. oraz od 10/05/2019 do 31/07/2019 r. Nieprzerwanie od 1/09/2012 r. pozarolniczą działalność gospodarcza prowadzi wnioskodawca według kodu PKD 69.10.Z (Działalność prawnicza). Ponadto: w okresie od 1/09/2012 r. 16/10/2013 r. prowadzona była ona dodatkowo według kodu PKD 7O.22.Z; w okresie od 19/08/2013 r. do 16/10/2013 r. była prowadzona dodatkowo według kodu PKD 90.03.Z; w okresie od 19/08/2013 r. do 9/05/2019 r. była prowadzona dodatkowo według kodu PKD 85.59.B. Wnioskodawca jak dotychczas nie prowadził innego rodzaju pozarolniczej działalności gospodarczej sklasyfikowanej w Polskiej Klasyfikacji Działalności, ani też innego rodzaju pozarolniczej działalności. W poprzednim roku kalendarzowym wnioskodawca nie prowadził pozarolniczej działalności jako twórca ani artysta (w tym w rozumieniu art. 8 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.)), ani też nie był wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, ani też nie był akcjonariuszem spółki akcyjnej, ani prostej spółki akcyjnej, ani też nie był osobą prowadzącą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów ustawy z dnia grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.).

Od dnia 4/02/2008 r. do dnia 31/07/2019 r. wnioskodawca nie wykonywał na rzecz pracodawcy żadnych usług w zakresie prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Od dnia 1/08/2019 r. wnioskodawca wykonuje jako adwokat na rzecz byłego pracodawcy wyłącznie usługi w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie obsługi prawnej spółki, w tym prowadzenia spraw sądowych włącznie z reprezentacją przed sądami, także spraw przed Sądem Najwyższym, Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, natomiast nie wykonuje żadnych usług z zakresu obsługi kadrowo - płacowej byłego pracodawcy.

Niezależnie od powyższego wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usługi prawne na rzecz innych klientów, jako adwokat wykonujący zawód w formie indywidualnej kancelarii adwokackiej.

Pismem z dnia 23 kwietnia 2020 r. doręczonym dnia 30 kwietnia 2020 r. wnioskodawca oświadczył, że nie zalicza się do kategorii osób wymienionych w art. 18c ust. 11 pkt 1-5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, a roczny przychód wnioskodawcy z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym - biorąc pod uwagę, iż była prowadzona przez 282 dni 2019 r. mieści się w limicie określonym w art. 18c ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, iż w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzania przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślania przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu »tanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną Interpretacją Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

Powyższe oznacza, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji. Wynika to z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie opisu stanu faktycznego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym, obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulowane >ą za pośrednictwem ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W art. 6 ust. 1 tej ustawy ustawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w życie zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wprowadzone ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą na mniejszą skalę (Dz. U. z 20l3 r. poz. 1577), inaczej zwana; ustawą o tzw. "małym ZUS". Dodano do ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych art. 18c, który określa nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne niektórych osób prowadzących działalność gospodarczą, które spełniają warunki określone w ustawie. Jednocześnie z dniem 1 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2550), ustawa o tzw. "małym ZUS plus", którą dokonano zmiany brzmienia art. 18c. Zgodnie z aktualnym brzmieniem ww. przepisu art. 18c ust. 1 i ust. 7 ustawy o syst".... ubezpieczeń społecznych podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonego, o którym mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, którego roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył kwoty 120 000 złotych, uzależniona jest od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym. Roczny limit przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 1, w przypadku rozpoczęcia, zakończenia lub zawieszenia prowadzenia działalności w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc kwotę 120 000 złotych przez liczbę dni kalendarzowych w poprzednim roku kalendarzowym i mnożąc przez liczbą dni kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim toku kalendarzowym. Otrzymany wynik jest zaokrąglany do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka jest równa lub wyższa niż 0,5 grosza, lub w dół, jeśli jest niższa.

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2019 r. wynosi 120.000 zł (osób prowadzących działalność przez cały rok).

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2019 r. prowadzących działalność p-zez niecały rok należy ustalić proporcjonalnie pomniejszając roczny limit.

W myśl art. 18c ust. 2 ustawy podstawa wymiaru składek, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.

Powyższe nie ma zastosowania do osób, które lub do których;

1)

w poprzednim roku kalendarzowym miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i które korzystały ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106);

2)

spełniają warunki określone w art. 18a;

3)

w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni kalendarzowych;

4)

w poprzednim roku kalendarzowym także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5;

5)

wykonują pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej;

6)

ustalały podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Do powyższych limitów wlicza się, jako pełny miesiąc, każdy miesiąc kalendarzowy, w którym osoba odpowiednio ustalała podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem lub prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą przez co najmniej jeden dzień kalendarzowy.

Spełnienie powyższych przesłanek powoduje, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą; nie posiada prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż ustalona na zasadach przedstawionych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tzw. "mały ZUS plus"). Osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu tej działalności.

Wnioskodawca oświadcza wprost, że nie zalicza się do kategorii osób wymienionych w art. 18c ust. 11 pkt 1-5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a roczny przychód wnioskodawcy z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym mieści się w limicie określonym w art. 18c ustawy.

Argumentacja zawarta we wniosku, a przede wszystkim oświadczenie wnioskodawcy zawarte w uzupełnieniu wniosku, przemawiają za uznaniem stanowiska za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę I stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl