DI/100000/43/1200/2019 - Ustalenie obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzenia stałego i wynagrodzenia zmiennego otrzymywanego przez członka zarządu z tytułu umowy o świadczenie usług zarządzania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1200/2019 Ustalenie obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzenia stałego i wynagrodzenia zmiennego otrzymywanego przez członka zarządu z tytułu umowy o świadczenie usług zarządzania.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.), w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) z siedzibą w (...) z dnia 20 grudnia 2019 r., złożonym w dniu 31 grudnia 2019 r. w części dotyczącej obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzenia stałego i wynagrodzenia zmiennego otrzymywanego przez członka zarządu z tytułu umowy o świadczenie usług zarządzania.

UZASADNIENIE

Dnia 31 grudnia 2019 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) z siedzibą w (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. W dniu 24 stycznia 2020 r. wniosek został uzupełniony poprzez dokonanie dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że w związku z wejściem w życie z dniem 9 września 2016 r. ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz. U. z 2016 r. poz. 1202 z późn. zm.), z siedzibą w (...) podjęto uchwałę w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń członków zarządu Spółki. Uchwała przewiduje, że z członkiem zarządu zawierana jest umowa o świadczenie usług zarządzania na czas pełnienia funkcji z obowiązkiem świadczenia osobistego, a ponadto określa że wynagrodzenie całkowite składa się z części stałej i zmiennej, wskazuje przedział w którym zawiera się wysokość wynagrodzenia stałego i określa, że wynagrodzenie zmienne uzależnione jest od poziomu realizacji celów zarządczych i nie może przekroczyć 50% wynagrodzenia stałego w poprzednim roku obrotowym. Ustalone zostały dwa główne cele zarządcze - jeden związany z realizacją misji Spółki, drugi związany z efektywnym zarządzaniem finansami Spółki. Do określenia treści umowy o świadczenie usług zarządzania, określenia kwotowo wynagrodzenia stałego oraz uszczegółowienia celów zarządczych, ustalenia wag dla tych celów oraz obiektywnych i mierzalnych kryteriów ich realizacji i rozliczania upoważniona została Rada Nadzorcza.

Realizując zapisy cytowanej powyżej ustawy oraz uchwały Zgromadzenia Wspólników, Rada Nadzorcza podjęła uchwały dotyczące kształtowania wynagrodzeń członków organu zarządzającego oraz ustalenia wskaźników określających wykonanie celów zarządczych (KPI), wartości referencyjnych oraz trybu i sposobu oceny ich wykonania. W uchwale dotyczącej kształtowania wynagrodzeń postanowiono, że z członkiem zarządu będzie zawierana umowa o świadczenie usług zarządzania, określono treść umowy, wskazano kwotę wynagrodzenia stałego oraz określono, że wynagrodzenie zmienne wynosi do 50% wynagrodzenia stałego w poprzednim roku obrotowym i przysługuje wyłącznie po spełnieniu następujących przesłanek: (1) zatwierdzenia przez Zgromadzenie Wspólników sprawozdania finansowego oraz sprawozdania Zarządu z działalności Spółki za rok obrotowy, za który przysługuje wynagrodzenie; (2) udzielenia przez Zgromadzenie Wspólników członkowi zarządu absolutorium z wykonania przez niego obowiązków w danym roku obrotowym; (3) przedłożenie przez Zarząd sprawozdania z wykonania celów zarządczych; (4) podjęcie przez Radę Nadzorczą uchwały w sprawie oceny wykonania celów zarządczych w roku obrotowym i ustalenia kwoty wynagrodzenia zmiennego przysługującego za ten rok obrotowy. Natomiast w uchwale dotyczącej ustalenia wskaźników określających wykonanie celów zarządczych (KPI), wartości referencyjnych oraz trybu i sposobu oceny ich wykonania dla Prezesa / Wiceprezesa, Rada Nadzorcza dla każdego członka zarządu określiła odrębne, szczegółowe cele zarządcze do zrealizowania w danym roku obrotowym oraz ustaliła wskaźniki (KPI) określające wykonanie tych celów, wzory obliczania wskaźników, oczekiwane poziomy wartości poszczególnych wskaźników oraz wagi do określenia udziału poszczególnych KPI w sumarycznej ocenie wykonania celów zarządczych. Na ich podstawie, po spełnieniu czterech ww. warunków, o których mowa w uchwale dotyczącej kształtowania wynagrodzeń, Rada Nadzorcza dokonuje oceny realizacji celów zarządczych i ustala kwotę wynagrodzenia zmiennego przysługującego za dany rok obrotowy.

Na podstawie art. 10a ust. 6 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej Rada Nadzorcza powołała na stanowisko

Prezesa Spółki oraz na stanowisko Wiceprezesa Spółki. Działając na podstawie wyżej omówionych aktów prawnych Spółka zawarła z ww. członkami zarządu umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania.

Zgodnie z umową zawartą z Prezesem Zarządu, Prezes (Zarządzający) został zobowiązany do osobistego świadczenia usługi zarządzania. Zarządzający nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przez Zarządzającego powierzonych zadań następuje przy wykorzystaniu zasobów rzeczowych, finansowych i organizacyjnych Spółki, w tym zasobów pracowników oraz osób realizujących czynności faktyczne na podstawie innych niż umowa o pracę tytułów prawnych. Świadczenie usług polega w szczególności na:

1)

prowadzeniu spraw Spółki we wszystkich aspektach jej działalności i uczestnictwie w pracach zarządu z uwzględnieniem zakresu praw i obowiązków wynikających z funkcji;

2)

podejmowaniu, realizowaniu czynności i działań zmierzających do rozwoju działalności spółki oraz osiągnięcia celów postawionych Spółce;

3)

osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności spółki, przypisanymi do funkcji z uwzględnieniem uprawnień pozostałych organów Spółki;

4)

zaciąganiu zobowiązań i rozporządzaniu prawami w imieniu Spółki i na jej rzecz zgodnie z postanowieniami Umowy Spółki i uwzględnieniem wymogu Kodeksu spółek handlowych oraz racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi Spółki;

5)

opracowywaniu zgodnie z regulacjami obowiązującymi w Spółce rocznych i wieloletnich planów rzeczowo-finansowych, a po zatwierdzeniu przez właściwy organ spółki ich wykonywaniu;

6)

wykonywaniu uchwał organów Spółki, chyba że ich wykonanie stanowiłoby naruszenie przepisów prawa;

7)

reprezentowaniu spółki wobec podmiotów trzecich zgodnie z obowiązującymi zasadami reprezentacji Spółki;

8)

reprezentowaniu Spółki wobec jej pracowników. Zgodnie z umową Zarządzający zobowiązany jest wykonywać usługi w czasie oraz w sposób zapewniający należytą realizację umowy oraz prawidłowe i nieprzerwane funkcjonowanie Spółki.

Z tytułu świadczenia usług oraz wykonywania innych zobowiązań wynikających z umowy, w tym z tytułu przeniesienia praw autorskich, Zarządzającemu przysługuje wynagrodzenie całkowite, które składa się z części stałej, stanowiącej wynagrodzenie miesięczne podstawowe (wynagrodzenie stałe) oraz części zmiennej, stanowiącej wynagrodzenie uzupełniające za rok obrotowy Spółki {wynagrodzenie zmienne). Wynagrodzenie stałe w umowie zostało określone kwotowo. Natomiast wynagrodzenie zmienne uzależnione jest zgodnie z umową od poziomu realizacji celów zarządczych (cele zarządcze, KPI) i nie mogło przekroczyć 50 *% wynagrodzenia stałego Zarządzającego za rok obrotowy 2017. W następnych latach wynagrodzenie zmienne nie może przekroczyć 30% wynagrodzenia stałego w poprzednim roku obrotowym. W umowie zapisano, że cele zarządcze będą określane na dany rok obrotowy i mogą ulegać zmianie w stosunku do obowiązujących w dacie zawarcia umowy, przy czym Zarządzający ma prawo każdorazowo do wyrażenia stanowiska, w tym w szczególności zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie celów zarządczych Spółki przedstawionych w projektach uchwał Rady Nadzorczej i Zgromadzenia Wspólników oraz do przedstawienia organom Spółki własnych celów zarządczych. Ostatecznego zatwierdzenia wskaźników określających wykonanie celów zarządczych dokona w formie uchwały Rada Nadzorcza. Ustalenie celów zarządczych na dany rok, a także ocena ich wykonania i zasady wypłaty wynagrodzenia zmiennego będą ustalane uchwałą Rady Nadzorczej w porozumieniu z Zarządzającymi podejmowaną nie później niż w pierwszym kwartale roku, za który ma być przyznane wynagrodzenie zmienne. W umowie o świadczenie usług w zakresie zarządzania określono, że wynagrodzenie zmienne przysługuje pod warunkiem realizacji przez zarządzającego celów zarządczych, po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Wspólników sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy i udzieleniu Zarządzającemu absolutorium z wykonania przez niego obowiązków członka zarządu. Rada Nadzorcza podejmie uchwałę w sprawie oceny wykonania celów zarządczych w danym roku obrotowym i ustalenia kwoty wynagrodzenia zmiennego przysługującego za ten rok obrotowy, w ciągu czternastu dni od otrzymania sprawozdania Zarządzającego z wykonania celów zarządczych. Ocena realizacji celów zarządczych i poziomu ich realizacji będzie przeprowadzana przez Radę Nadzorczą Spółki przy uwzględnieniu obiektywnych i mierzalnych kryteriów ich realizacji oraz wag poszczególnych celów zarządczych ustalonych uchwałą Rady Nadzorczej na dany rok obrotowy.

Podobnej treści umowa została zawarta z Wiceprezesem Spółki.

Wnioskodawca dodaje, że zarówno Prezes Spółki jak i Wiceprezes Spółki, nie prowadzą działalności gospodarczej, a także - poza wyżej opisaną umową o świadczenie usług w zakresie zarządzania zawartą ze Spółką - nie są związani z żadnym innym podmiotem żadną umową mogącą stanowić tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno wynagrodzenie stałe, jak i zmienne wypłacane z tytułu wyżej opisanej umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 9 tej ustawy, tj. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W związku z powyższym Spółka kieruje następujące pytania czy:

1.

członkowie zarządu Spółki, tj. Prezes Spółki oraz Wiceprezes Spółki, jako osoby wykonujące pracę na podstawie opisanej we wniosku umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania podlegają z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym,

2.

w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla członków zarządu Spółki, tj. Prezesa Spółki oraz Wiceprezesa Spółki, należy uwzględnić tylko wynagrodzenie stałe, czy także wynagrodzenie zmienne otrzymywane przez członków zarządu z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Członkowie zarządu Spółki - Prezes Spółki oraz Wiceprezes Spółki, jako osoby wykonujące pracę na podstawie opisanej we wniosku umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania podlegają z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym, tj. obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu oraz dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 11 ust. 2 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: "u.s.u.s.").

2. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla członków zarządu Spółki, tj. Prezesa Spółki oraz Wiceprezesa Spółki, należy uwzględnić zarówno wynagrodzenie stałe, jak i wynagrodzenie zmienne otrzymywane przez członków zarządu z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 oraz art. 20 ust. 1 u.s.u.s.

Na podstawie art. 10a ust. 6 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, członków zarządu spółki, tj. Prezesa oraz Wiceprezesa Spółki powołała Rada Nadzorcza. Na tej podstawie powstał między spółką i wymienionymi członkami zarządu stosunek organizacyjny. "Powołanie" jest bowiem ogólnym terminem obejmującym każdą formę prowadzącą do nawiązania stosunku organizacyjnego. Jako czynność prawna stanowi ono oświadczenie woli, mocą którego ustanawiany jest jeden z organów Spółki, w tym przypadku organ zarządzający. Powołanie danej osoby do pełnienia funkcji członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi jednak samoistnego tytułu rodzącego obowiązek ubezpieczeń społecznych. W opisanym stanie faktycznym następstwem nawiązanego stosunku organizacyjnego było nawiązanie stosunku obligacyjnego - poprzez zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania. Umowa o zarządzanie jest w istocie umową nienazwaną, do której stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia.

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlegają osoby, które posiadają wskazany w ustawie tytuł do ubezpieczeń. W art. 6 u.s.u.s. znajduje się katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 u.s.u.s., osoby fizyczne, które na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonują pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia (zwane w przepisach ustawy "zleceniobiorcami") podlegają z tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, o ile nie są uczniami gimnazjów, szkół ponadpodstawowych oraz studentami do ukończenia 26 roku życia.

Zatem osoby wykonujące pracę na podstawie opisanej we wniosku umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 u.s.u.s. w okresie od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia wykonywania zarządu do dnia jej rozwiązania lub wygaśnięcia, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu. Ubezpieczenie chorobowe jest dla tych osób dobrowolne, o czym stanowi art. 11 ust. 2 u.s.u.s.

Dalej Wnioskodawca dodaje, że zgodnie z art. 18 ust. 3 w zw. z art. 18 ust. 1 u.s.u.s., podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców (przez których zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 u.s.u.s. rozumie się także osoby fizyczne wykonujące pracę na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia) stanowi przychód, jeżeli w umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie. Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 u.s.u.s., podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek a ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe. Przychodami na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a takie z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również i z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania (art. 4 pkt 9 u.s.u.s.). Wynagrodzenie stałe oraz zmienne wypłacane z tytułu umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z działalności wykonywanej osobiście uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W opisanym stanie faktycznym nie budzi zatem wątpliwości, że przesłanki z art. 18 ust. 3 u.s.u.s. spełnia wynagrodzenie stałe, które w umowach o świadczenie usług zarządzania określone zostało kwotowo, a zatem winno być ono uwzględnione w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla członków zarządu Spółki.

Natomiast wynagrodzenie zmienne nie zostało w umowach o świadczenie usług zarządzania określone kwotowo, a jego wypłata następuje na podstawie uchwały Rady Nadzorczej i tylko wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki. Ponadto Rada Nadzorcza określa cele zarządcze do zrealizowania przez członków zarządu, ocenia czy zostały one zrealizowane i na jakim poziomie i na tej podstawie podejmuje uchwałę o kwocie przyznanego wynagrodzenia zmiennego. Wprawdzie wynagrodzenie to nie zostało określone kwotowo, a jedynie poprzez wskazanie maksymalnego poziomu tego wynagrodzenia poprzez odniesienie do kwoty wynagrodzenia stałego, to jednak mieści się ono, zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie przychodu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 i 3 u.s.u.s., jako odpłatność ustalona prowizyjnie. W ocenie Wnioskodawcy brak jest w obowiązujących przepisach prawa podstaw do uznania, że do ustalanego w sposób opisany w umowach o świadczeniu usług zarządzania wynagrodzenia zmiennego nie znajduje zastosowania ogólna zasada wynikająca z art. 18 ust. 1 i 3 oraz art. 20 ust. 1 u.s.u.s. w sytuacji, gdy jest to przychód uzyskany przez członków zarządu z tytułu działalności wykonywanej osobiście, a jego wysokość określana jest prowizyjnie.

Reasumując członkowie zarządu Spółki - Prezes Spółki oraz Wiceprezes Spółki, jako osoby wykonujące pracę na podstawie opisanej we wniosku umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania podlegają z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym, tj. obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu oraz dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 11 ust. 2 i art. 12 ust. 1 u.s.u.s., a w podstawie wymiaru składek należy uwzględnić zarówno wynagrodzenie stałe, jak i wynagrodzenie zmienne otrzymywane z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 oraz art. 20 ust. 1 u.s.u.s.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji przedstawia zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Z przepisu tego wynika wymóg kompleksowości opisu stanu faktycznego dokonanego przez wnioskodawcę - Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie może bowiem w trybie wydawania interpretacji indywidualnej prowadzić postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia czy dany składnik wynagrodzenia stanowi przychód z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Jak stanowi art. 34 ust. 17 ustawy - Prawo przedsiębiorców, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.). Dlatego też. Zakład wydając interpretację w danej sprawie poprzestaje na oświadczeniu wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek stanowią bądź nie stanowią przychodu z działalności wykonywanej osobiście, traktując takie oświadczenie jako element opisu stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, w tym dotyczących charakteru zawartej umowy, obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzenia stałego i wynagrodzenia zmiennego otrzymywanego przez członków zarządu (Prezes spółki, Wiceprezes spółki) z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania, stanowisko przedsiębiorcy, uznać należy za prawidłowe.

W świetle art. 18 ust. 3 i 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób wykonujących swą pracę w oparciu o umowę o świadczenie usług, do której zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego odnośnie umowy zlecenia (w tym w oparciu o umowy o zarządzanie) stanowi przychód z tytułu tej umowy, jeżeli w umowie zlecenia określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Przychodami na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są w myśl jej art. 4 pkt 9 przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Z treści powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób wykonujących pracą na podstawie umowy o świadczenie usług od zakwalifikowania go jako przychód z zawartej umowy cywilnoprawnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z treści wniosku zarządzającemu przysługuje stałe wynagrodzenie miesięczne oraz wynagrodzenie zmienne, które jak wskazano przysługuje zgodnie z umową o świadczenie usług zarządzającemu po spełnieniu określonych przesłanek oraz, że stanowią dla członka zarządu przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji w sytuacji podlegania przez członka zarządu ubezpieczeniom społecznym istnieje obowiązek uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynagrodzenia stałego i wynagrodzenia zmiennego przyznanego członkowi zarządu z tytułu zawartej umowy o świadczenie usług zarządzania.

Wnioskodawca wskazuje, że wynagrodzenie stałe zostało w umowie określono kwotowo, a kwota wynagrodzenia zmiennego w umowie nie została określona kwotowo. Wynagrodzenie zmienne uzależnione jest od poziomu realizacji celów zarządczych i nie może przekroczyć odpowiednio 50% wynagrodzenia stałego Zarządzającego za rok obrotowy 2017 r! i 30% w następnych latach.

W sytuacji gdy wynagrodzenie osoby świadczącej umowę zarządzania ustalone zostało prowizyjnie odpowiednim procentem określonego dochodu (wynagrodzenia) uzależnione od osiągnięcia przez tę osobę określonych celów, to przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne znajdzie ogólna zasada wyrażona w art. 18 ust. 1 i 3 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia stanowić będzie przychód uzyskany z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Sposób ujęcia różnych form ustalenia wynagrodzenia dla zleceniobiorcy (tu - osoby świadczącej usługi zarządcze) w art. 18 ust. 1 i ust. 3 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę wskazuje na chęć uzależnienia przez normodawcę przyjęcia kryterium przychodowego, jako adekwatnego dla określenia wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, od' uzyskania wynagrodzenia przez osobę świadczącą usługi w formie pieniężnej. Dopiero wówczas, gdy płatność z tytułu umowy o świadczenie usług zarządzania zostanie ustalona w innej formie (świadczenie w naturze), skutkującej niemożnością precyzyjnego wyrażenia wartości tak uzyskanego wynagrodzenia w pieniądzu, ustawodawca dopuszcza możliwość ustalenia miesięcznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne poprzez przyjęcie zadeklarowanej kwoty, nie niższej jednak niż kwota odpowiadająca wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę pracownika. Reasumując wskazać należy, iż w przypadku, gdy członek zarządu będzie uzyskiwał wynagrodzenie stałe i wynagrodzenie zmienne ustalone w sposób określony we wniosku i stanowi przychód członka zarządu z tytułu działalności wykonywanej osobiście, to należy je uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy opisu stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl