DI/100000/43/1196/2014 - Wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści ekonomicznych uzyskiwanych przez pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1196/2014 Wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści ekonomicznych uzyskiwanych przez pracowników.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 8 października 2014 r., doręczonym dnia 13 października 2014 r. uzupełnionym pismami z dnia 5 listopada 2014 r. oraz z dnia 2 grudnia 2014 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych korzyści ekonomicznych uzyskiwanych przez pracowników oraz byłych pracowników wnioskodawcy nabywających akcje w wykonaniu instrumentów takich jak (...).

UZASADNIENIE

Dnia 13 października 2014 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydmie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 października 2014 r. doręczonym dnia 5 listopada 2014 r. oraz pismem z dnia 2 grudnia 2014 r. doręczonym dnia 5 grudnia 2014 r.

Wnioskodawca wskazał, iż spółka (....) jest częścią międzynarodowego koncernu. Do roku spółką (...) dominującą grupy kapitałowej była spółka (...) z siedzibą w (...).

Akcje. były notowane na giełdzie papierów wartościowych w (...) i (...). Na skutek restrukturyzacji przeprowadzonej w przestała być podmiotem dominującym grupy kapitałowej, a została nim spółka (...) z siedzibą w (...). Akcje są notowane na giełdzie. Bezpośrednim udziałowcem jest (...) z siedzibą w (...).

Spółka (...) zatrudnia w Polsce pracowników ("Pracownicy"). Zgodnie z praktyką stosowaną przez większość międzynarodowych koncernów, co pewien czas wprowadza akcyjne plany motywacyjne skierowane do kluczowych pracowników i współpracowników oraz pozostałych spółek z grupy kapitałowej (mających siedzibę w albo w innych krajach, w tym w Polsce). Mają one na celu motywowanie kluczowych pracowników i współpracowników do jak najlepszej i najbardziej efektywnej pracy dla spółek z grupy kapitałowej, utrzymywania ich w strukturach grupy, jak również przyciąganie potencjalnych kandydatów na kluczowe stanowiska w grupie. Osoby takie, będąc akcjonariuszami stają się bardziej związane z grupą kapitałową i w jeszcze większym odpowiedzialne za jej powodzenie.

Obecnie stosowanym Planem Motywacyjnym jest (zmieniony "Plan Motywacyjny"). Do (...) na podstawie warunków Planu Motywacyjnego uprawnione osoby mogły otrzymywać nagrody oparte o (...) akcje z siedzibą w (...) ("takie jak; (...) do momentu złożenia niniejszego wniosku w praktyce żaden Pracownik Spółki (...) nie otrzymał jeszcze(...), i (...) lub ekwiwalenty akcji o wyłączonej zbywalności (...) łącznie w dalszej części mogą być określane jako "Nagrody"). Począwszy od (...) na podstawie warunków Planu Motywacyjnego uprawnione osoby mogą otrzymywać Nagrody oparte o akcje z siedzibą w (...).

W dalszej części oraz. są łącznie określane jako "Akcje".

Plan Motywacyjny jest zarządzany przez zarządu Spółki (...) lub (...).

Komitet ma pełne uprawnienia do przyznawania Nagród osobom uprawnionym do uczestnictwa w Planie ("Uczestnicy"). Komitet określa warunki, na podstawie których przyznawane są Nagrody. Zgodnie z wytycznymi Komitetu odnośnie zasad wykonywania Planu Motywacyjnego, prawo do udziału w Pianie Motywacyjnym przysługuje osobom zajmującym w danym czasie określone rodzaje stanowisk w Spółce (a nie konkretnym osobom), tj. stanowiska, które organizacyjnie bezpośrednio podlegają (tekst jedn.: bezpośrednio raportują do) prezesa zarządu Spółki, jak również prezes zarządu Spółki. Dane osobowe Pracowników zajmujących określone rodzaje stanowisk Spółka udostępnia Komitetowi. W odniesieniu do Pracowników Spółki, którzy są Uczestnikami, Komitet co roku wysyła do Spółki listę Pracowników, którzy uczestniczą lub mogą uczestniczyć w Planie. Zarząd Spółki uzupełnia tą listę o swoje rekomendacje odnośnie kontynuacji udziału w Pianie tych Pracowników, którzy byli już Uczestnikami, ewentualnie rekomenduje innych Pracowników, którzy mogą stać się Uczestnikami Planu Motywacyjnego. Decyzję w tej sprawie podejmuje jednak Komitet zarządu Spółki (...) Pracownicy, którzy stali się Uczestnikami, zawierają indywidualne umowy z (...) (do - z), na podstawie których uzyskują prawo do Nagród w określonej liczbie ("Umowy"). Umowy te regulują wszystkie istotne aspekty prawne oraz operacyjne uczestnictwa danego Uczestnika w Planie Motywacyjnym.

Nagrody przyznane w ramach Planu Motywacyjnego są generalnie niezbywalne, z wyjątkiem przejścia własności na skutek spadku. Co do zasady, Nagrody mogą być wykonywane po upływie określonego czasie i ziszczeniu się warunków określonych w Planach. W wyjątkowych sytuacjach może dojść do przyspieszenia dat, w których Nagrody mogą być realizowane.

W przypadku, w dacie zapadnięcia wykonalności określonej liczby (transzy), Pracownikowi są wydawane Akcje od (...) r. są to, wcześniej Akcje). Akcje faktycznie wydane Pracownikowi są zapisywane na (...) jego osobistym rachunku papierów wartościowych utrzymywanym dla Pracownika przez brokera z siedzibą poza Polską. Pracownik może sprzedać Akcje nabyte w wykonaniu od razu po ich nabyciu albo w dowolnym momencie w przyszłości, zgodnie z wolą Pracownika. Cena sprzedaży Akcji nabytych w wykonaniu, pomniejszona o opłaty brokerskie i koszty transakcyjne, jest przekazywana bezpośrednio Pracownikowi przez brokera, który przeprowadzał transakcję sprzedaży Akcji na (bez pośrednictwa Spółki).

W przypadku, Uczestnikowi przyznawana jest określona liczba i w zależności od zakładanej wartości tej Nagrody dla danego Uczestnika i prognozowanego wzrostu wartości Akcji. W momencie wykonania jest obliczana wartość Nagrody w postaci iloczynu liczby wykonywanych przez Uczestnika i kwoty, o jaką wzrosła wartość rynkowa Akcji w okresie od przyznania Uczestnikowi do momentu ich wykonania. Pracownik otrzymuje wartość Nagrody w postaci Akcji (od są to Akcje, wcześniej Akcje (...). Pracownik nie musi uiszczać żadnej ceny nabycia Akcji. Akcje faktycznie wydane Pracownikowi są zapisywane na jego osobistym rachunku papierów wartościowych utrzymywanym dla Pracownika przez brokera z siedzibą poza Polską. Pracownik może sprzedać Akcje nabyte w wykonaniu od razu po ich nabyciu albo w dowolnym momencie w przyszłości, zgodnie z wolą Pracownika. Cena sprzedaży Akcji nabytych w wykonaniu, pomniejszona o opłaty brokerskie i koszty transakcyjne, jest przekazywana bezpośrednio Pracownikowi przez brokera, który przeprowadzał transakcję sprzedaży Akcji na (bez pośrednictwa Spółki).

W przypadku, liczba Nagród przysługujących Uczestnikowi zależy od (...) spełnienia określonych wyników finansowych i operacyjnych (w zakresie przepływów pieniężnych oraz rocznej stopy wzrostu) przez grupę w okresach, a także uzyskania osobistej oceny rocznej nie niższej, niż minimalna przewidziana w warunkach Planu Motywacyjnego. Wykonanie i rozliczenie następuje analogicznie jak w przypadku tzn. Pracownikowi wydawane są Akcje (...) w liczbie odpowiadającej wartości Nagród. Również w tym przypadku Pracownik nie płaci ceny wykonania w celu nabycia własności Akcji, Spółka działa jako płatnik w momencie wykonania Nagród i nabycia Akcji przez Pracownika, zaś późniejsza sprzedaż Akcji jest rozliczana wyłącznie pomiędzy Pracownikiem, a biurem maklerskim go obsługującym.

Wprowadzanie Planu Motywacyjnego nastąpiło na podstawie właściwych aktów korporacyjnych podejmowanych przez/oraz ich akcjonariuszy (uchwała zgromadzenia akcjonariuszy). W (...) r. Plan Motywacyjny został przyjęły przez akcjonariuszy na podstawie uchwały z dnia (...) r., a następnie był wdrażany przez zarząd. działający poprzez Komitet. W ramach restrukturyzacji grupy kapitałowej w (...) r. przejęła przez (...) połączenie m.in. spółkę., przejmując w ten sposób prawa i obowiązki spółki (...).

Wskutek powyższych zdarzeń, aktem z (...) r. przejęła Plan Motywacyjny, przez co Plan Motywacyjny jest kontynuowany przez (...). W sytuacji, gdy Spółka zawiera umowę o pracę z osobą na stanowisko, które uprawnia do uzyskania Nagród zgodnie z Planem Motywacyjnym, umowa o pracę nie zawiera gwarancji przystąpienia do Planu Motywacyjnego, gdyż Spółka nie może zaciągać tego typu zobowiązań. Udział Uczestnika w Planie Motywacyjnym w żaden sposób nie ogranicza prawa Spółki do rozwiązania umowy o pracę z Pracownikiem (Uczestnikiem), w żaden sposób nie gwarantuje Pracownikowi (Uczestnikowi) ciągłości zatrudnienia, ani nie stanowi samodzielnie umowy o pracę lub podobnego kontraktu z (...) Ewentualne zakończenie Planu Motywacyjnego decyzją Komitetu nie rodzi żadnej odpowiedzialności Spółki wobec Pracowników (Uczestników).

W niektórych sytuacjach moment wykonania Nagród i nabycia własności Akcji bądź otrzymania wartości pieniężnej (w przypadku przypada już po zakończeniu stosunku pracy pomiędzy Spółką a Uczestnikiem ("Były Pracownik"). Jeżeli Były Pracownik jest, zgodnie z zasadami Planu Motywacyjnego, nadal uprawniony do nabycia Akcji bądź otrzymania wypłaty pieniężnej, jest ona wydawana w sposób analogiczny do sytuacji, w której Nagrody były wykonywane czasie trwania stosunku pracy.

Spółka z ponosi koszty Planu Motywacyjnego w części obliczanej przez (...) jako odnoszącej się do Nagród przyznawanych Pracownikom Spółki. W przeszłości Spółka traktowała wartość Akcji, do których Pracownicy byli uprawnieni w wyniku realizacji (wykonania) Nagród jako przychody ze stosunku pracy. Spółka uznała jednak, że nie było to postępowanie właściwe i postanowiła wystąpić o interpretację podatkową w celu wyjaśnienia tej kwestii. Spółka otrzymała interpretację z dnia wydaną przez (...).

Dyrektora Izby Skarbowej w na podstawie sianu (...) faktycznego opisanego powyżej (przy przyjęciu, że stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 u.p.d.o.f.)- Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, " w związku z otrzymaniem przez Pracowników Spółki Nagród, a następnie nabyciem akcji (...) pracownicy nie uzyskują przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 u.p.d.o.f., a tym samym na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 31 u.p.d.o.f., tj. obliczenia, poboru i zapłaty zaliczki na podatek dochodowy.

Spółka jest zainteresowana uzyskaniem interpretacji w temacie ustalenia, czy ewentualne korzyści ekonomiczne osiągane przez pracowników oraz byłych pracowników' nabywających akcje w wykonaniu instrumentów takich, jak nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Spółka przyjmuje, że (...) stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.

Spółka stoi na stanowisku, że ewentualne korzyści ekonomiczne uzyskiwane przez Pracowników oraz Byłych Pracowników nabywających akcje w wykonaniu (...) instrumentów takich, jak nie stanowią przychodów ze stosunku pracy, a w rezultacie nie mogą być uznane za część podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ani składki na ubezpieczenie zdrowotne. W konsekwencji nie jest zobowiązana do działania w tym zakresie w charakterze płatnika składek na ubezpieczenia społeczne, ani składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, przychód jest zdefiniowany jako "przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy (...)". Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 USUS, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami. Z kolei art. 18 ust. 1 USUS stanowi, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1 stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12. Z kolei art. 20 ust. 1 USUS przewiduje, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są pracownikami. Zgodnie z art. 81 ust. 1 tej ustawy, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10. Art. 85 ust. 1 tej ustawy przewiduje, że za osobę pozostającą w stosunku pracy składkę jako płatnik oblicza, pobiera z dochodu ubezpieczonego i odprowadza pracodawca.

W świetle powyższych regulacji oraz otrzymanej przez Spółkę interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w należy uznać, że wartość ewentualnych korzyści ekonomicznych uzyskiwanych przez Pracowników nabywających akcje w wykonaniu instrumentów takich, jak (wartość rynkowa akcji nabytych w wykonaniu bez konieczności płacenia ceny) nie stanowi przychodów ze stosunku pracy.

W konsekwencji nie mogą być one uznane za część podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Dlatego też, w odniesieniu do wartości korzyści ekonomicznych, nie jest zobowiązana do działania w tym zakresie w charakterze płatnika składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu art. 4 pkt 2 USUS i nie ciążą na Spółce obowiązki uregulowane m.in. w art. 16-17, art. 41 oraz art. 46-47 USUS. Analogicznie, Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne w rozumieniu art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W piśmie z dnia 31 października 2014 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku przedsiębiorca wskazał, że kwestia ustalenia, do jakich źródeł przychodów należy zakwalifikować korzyści ekonomiczne uzyskiwane przez pracowników i byłych pracowników nabywających akcje Liberty Global w wykonaniu instrumentów takich jak 1 nie budzi wątpliwości Zdaniem Spółki, stan faktyczny (obecnie i w przyszłości) jest

następujący: pracownicy oraz byli pracownicy nie uzyskują w tej sytuacji przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym os osób fizycznych ("u.p.d.o.f.), lecz co najwyżej przychód z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 5a pkt 13 i art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f.

Ponadto, wnioskodawca podkreśla, że jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji w temacie ustalenia, czy opisane powyżej korzyści ekonomiczne stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, FGŚP oraz Fundusz Emerytur Pomostowych i nie oczekuje od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego.

Z kolei w piśmie z dnia 2 grudnia 2014 r. stanowiącym odpowiedź na ponowne wezwanie do usunięcia baków wniosku, przedsiębiorca wskazał, że jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji w temacie ustalenia, czy opisane we wniosku korzyści ekonomiczne stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zdaniem wnioskodawcy, korzyści, o których stanowi wniosek nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a tym samym nie stanowią podstawy wymiaru Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretację w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

* przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.),

* wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Rzeczony przychód w sytuacji opisanej we wniosku nie został przez Wnioskodawcę zakwalifikowany jako przychód pracowników oraz byłych pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, w związku z czym stanowisko wnioskodawcy wskazujące, że świadczenia o których mowa we wniosku nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do składek na Fundusz Pracy oraz składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zgodnie bowiem z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) analogicznie ustala się składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zgodnie zaś z art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1656 z późn. zm.) podstawę wymiaru składki na Fundusz Emerytur Pomostowych stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, określona w art. 18 ust. 1-2 i ust. 8 oraz w art. 21 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Na marginesie należy wskazać, iż jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia czy dany składnik wynagrodzenia stanowi przychód ze stosunku pracy. Jak stanowi art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749. z późn. zm.).

Dlatego też, Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawie poprzestaje na oświadczeniu wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek nie stanowią przychodu pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako element stanu faktycznego.

Ponadto, należy podkreślić, iż w trybie wydawania pisemnych interpretacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada kompetencji do prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego, nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku. Idąc w ślad za twierdzeniem wyrażonym w Postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 18.04.2011 r. w sprawie o sygn. akt III UK 117/10 należy wskazać, iż zakres i przedmiot sprawy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa konstytuuje treść wniosku wszczynającego postępowanie, a rolą organu prowadzącego to postępowanie jest ocena stanowiska strony w spornej kwestii, nie zaś przedstawianie poglądów i wykładni przepisów odnoszących się do różnych sytuacji faktycznych. Istotą tego postępowania jest uzyskanie przez stronę wyjaśnienia treści przepisów prawa i ich zastosowania w odniesieniu do indywidualnej sytuacji wskazanej we wniosku. Organ wydający decyzję nie może więc ingerować w stan faktyczny opisany we wniosku, podważać go, uzupełniać czy zmieniać w oparciu o inne źródła lub wiedzę znaną mu z urzędu.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl