DI/100000/43/1144/2015 - Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 października 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1144/2015 Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z siedzibą w (...) z dnia 8 października 2015 r., doręczonym dnia 9 października 2015 r. dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej.

UZASADNIENIE

Dnia 9 października 2015 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez przedsiębiorcę (...) z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie obowiązującego Regulaminu Wynagradzania Pracowników (...) z dnia (...) r. pracownikom przysługuje prawo do nagrody jubileuszowej wypłacanej nie częściej, niż co 5 lat.

Od (...) r. w związku z planowanymi zmianami Regulaminu Wynagradzania w zakresie powyższych uprawnień wnioskodawca przewiduje likwidację nagród jubileuszowych. W zamian zamierza wypłacić jednorazowe rekompensaty. Ponadto część pracowników otrzyma podwyżkę wynagrodzenia.

Przedsiębiorca podkreśla, że w obecnym stanie, zgodnie z Regulaminem Wynagradzania obowiązującym w Spółce na dzień dzisiejszy przyjęte są następujące zasady dotyczące wypłat nagród jubileuszowych:

1)

pracownicy którzy zostali przejęci ze Spółki (...) na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy i do dnia (...) r. przepracowali w tej spółce minimum 5 lat i ogółem minimum 25 lat mają prawo do nagrody jubileuszowej po każdym pięcioletnim okresie pracy;

2)

pozostali pracownicy mają prawo do jednej nagrody jubileuszowej po przepracowaniu ogółem 25 lat (ewentualnie po każdym następnym 5-letnim okresie pracy, jeśli po przepracowaniu 25 lat ogółem, pracownik nie spełnił wymogu 5-letniego stażu pracy w Spółce) przy jednoczesnym spełnieniu warunku przepracowania w Spółce minimum 5 lat.

Wnioskodawca wskazuje, że od dnia (...). zamierza zlikwidować nagrody jubileuszowe wypłacając jednocześnie rekompensatę wg. poniższych zasad:

1)

pracownikom, którzy zostali przejęci ze Spółki (...)- na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy i do dnia (...) i. przepracowali w tej Spółce minimum 5 lat i ogółem minimum 25 lat, tj. którzy na dzień wprowadzenia projektowanych zmian mają prawo do nagrody jubileuszowej po każdym pięcioletnim okresie pracy, zostanie wypłacona rekompensata ustalona w następujący sposób: dla każdego pracownika z tej grupy będzie wyliczona nagroda jubileuszowa zgodnie z Regulaminem Wynagradzania obowiązującym na dzień (tekst jedn.: wg. obecnych zasad) i następnie zostanie ona podzielona przez 60 miesięcy (5 lat) i pomnożona przez ilość miesięcy jakie upłynęły od dnia wypłaty ostatnio wypłaconej im nagrody jubileuszowej do dnia wprowadzenia nowych regulacji (dodatkowo otrzymają oni podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego o wysokość procentową dodatku jubileuszowego ustaloną zgodnie z zasadami zawartymi w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce do (...);

2)

pracownikom niewymienionym w pkt 1, którzy na dzień wprowadzenia nowych regulacji przepracują minimum 20 lat, w tym minimum 5 lat w Spółce i nie otrzymali do tej pory żadnej nagrody jubileuszowej, zostanie wypłacona rekompensata ustalona w następujący sposób: dla każdego pracownika z tej grupy będzie wyliczona nagroda jubileuszowa zgodnie z Regulaminem Wynagradzania obowiązującym na dzień (...) (tekst jedn.: wg. obecnych zasad) i następnie zostanie ona podzielona przez 60 miesięcy (5 lat) i pomnożona przez ilość miesięcy jakie upłynęły od dnia upływu przepracowania przez nich 20 lat - w tym min. 5 lat w Spółce do dnia wprowadzenia nowych regulacji (dodatkowo otrzymają oni podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego o wysokość procentową dodatku jubileuszowego ustaloną zgodnie z zasadami zawartymi w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce do (...);

3)

pozostali pracownicy, którzy na dzień wprowadzenia nowych regulacji przepracują min. 5 lat w Spółce i którzy nie zostali wymienieni w pkt 1 lub 2 powyżej, otrzymają podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego w wysokości zależnej od stażu pracy.

W związku z powyższym przedsiębiorca powziął wątpliwość czy wypłacenie pracownikom jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

We własnym stanowisku w sprawie Spółka wskazuje, że podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

W opinii wnioskodawcy, przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych.

W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy jednorazowa rekompensata z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Przedsiębiorca podkreśla, że rekompensata z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych będzie stanowić przychód pracowników w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Dalej przedsiębiorca wskazuje, że wprowadzana podwyżka wynagrodzenia zasadniczego będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W związku z powyższym Spółka wnosi o wydanie interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pod kątem oceny prawidłowości zaprezentowanego przez Spółkę stanowiska w sprawie dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagród jubileuszowych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników jednorazowej rekompensaty z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej uznać należy za prawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, późn. zm.). Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.), gdzie w § 2 ust. 1 pkt 1 z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca likwidując w zakładowym układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania swych pracowników instytucję nagród jubileuszowych, przewiduje możliwość wypłaty świadczeń pieniężnych mających charakter rekompensaty za rezygnację z przyznawania nagród jubileuszowych. Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Tym samym, rozstrzygając możliwość wyłączenia rekompensaty spod obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, należy wziąć pod uwagę łącznie dwie przesłanki - wypłata rekompensaty następuje w związku z likwidacją nagród jubileuszowych, a dotychczas obowiązujące zasady przyznawania i wypłaty tych nagród jubileuszowych przewidywały, że nie przysługiwały one częściej niż co 5 lat.

Ponadto, Zakład nadmienia, że w postępowaniu wszczętym wskutek wniesienia wniosku Zakład zobligowany jest wydać interpretację jedynie treści przepisów prawa co do zakresu i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do indywidualnej sytuacji wskazanej we wniosku, nie może podważać stanu faktycznego, uzupełniać go, zmieniać w oparciu o inne źródła, czy też wiedzę znaną organowi z urzędu.

Należy podkreślić, iż w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmiennie od trybu na zasadach ogólnych regulowanych przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego nie ma żadnych uprawnień do prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W postępowaniu tym organ nie może zbierać dowodów i poddawać ich ocenie, orzeka jedynie w oparciu o wskazany w treści wniosku stan. W trybie wydawania pisemnych interpretacji brak jest możliwości dokonywania oceny konkretnych działali przedsiębiorcy pod kątem prawidłowości lub nieprawidłowości danego postępowania, organ nie ma również obowiązku przedstawiania prawidłowego sposobu działania w danej sprawie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest, na gruncie ww. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zobligowany jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska - dokonanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisów prawa mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego.

Mając na uwadze faktyczny powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl