DI/100000/43/1021/2018 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a pakiet medyczny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1021/2018 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a pakiet medyczny.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (...) z dnia 31 sierpnia 2018 r., doręczonym dnia 5 września 2018 r. w przedmiocie dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnej polegającej na zakupie prze: pracownika pakietu świadczeń medycznych, po cenie niższej niż detaliczna.

UZASADNIENIE

Dnia 5 września 2018 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez firmę (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca wskazał, iż jest przedsiębiorcą działającym w branży logistyki artykułów spożywczych w kraju i za granicą. Wnioskodawca jest pracodawcą zatrudniającym na podstawie umów o pracę powyżej pracowników, w tym zarówno pracowników kadry zarządzającej (managerskiej), jak i pracowników niższych szczebli. Wnioskodawca zamierza wprowadzić w (...) roku do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego pracowników (...) postanowienia dotyczące możliwości współfinansowania pracownikom świadczeń medycznych tzw. pakietów medycznych o następującej treści:

1.

"Pracodawca umożliwia pracownikom zakup pakietu świadczeń medycznych po cenach niższych niż detaliczne, - poprzez współfinansowanie przez Pracodawcę kosztu zakupionego pakietu świadczeń medycznych.

2.

Wybór konkretnego pakietu świadczeń medycznych odbywa się w porozumieniu z danym pracownikiem. Każdy z pracowników ma prawo wybrania konkretnego pakietu świadczeń medycznych oferowanych przez podmiot świadczący takie usługi medyczne na rzecz pracowników zgodnie z umową zawartą między Pracodawcą a podmiotem świadczącym profesjonalne usługi medyczne.

3.

Pracownicy do wybranego przez siebie pakietu świadczeń medycznych otrzymają dopłatę na następujących zasadach:

1)

w przypadku części Pracowników nie korzystających z innych form dofinansowania świadczeń oferowanych przez Pracodawcę - Pracodawca opłaca pakiet indywidualny w umówionej z podmiotem świadczącym takie usługi medyczne kwocie (...), natomiast Pracownik dopłaca (...) zł;

2)

jeśli Pracownik zamierza rozszerzyć pakiet indywidualny, to wówczas αopłaca do pakietu partnerskiego (...) zł lub pakietu rodzinnego: (...), - z tym zastrzeżeniem, że dla wybranych Pracowników Pracodawca może podjąć indywidualną decyzję o opłacaniu pakietu partnerskiego lub rodzinnego - wówczas Pracownik dopłaca (...) zł do takiego pakietu

3)

jeśli natomiast Pracownik zamierza rozszerzyć zakres usług medycznych, to wówczas będzie dopłacać do pakietu indywidualnego (...) zł, do pakietu partnerskiego (...) zł, natomiast do pakietu rodzinnego (...) zł.

4)

jeżeli dani pracownicy korzystający już z innych form dofinansowania świadczeń oferowanych przez Pracodawcę zamierzają dodatkowo korzystać również i z pakietu medycznego to wówczas tacy pracownicy nie otrzymują dopłaty do wybranego pakietu medycznego.

4.

Odpłatność ponoszona przez pracownika za nabywaną usługę jest potrącana z jego wynagrodzenia za pracę na podstawie pisemnego porozumienia Pracodawcy z pracownikiem. Odpłatność za usługi medyczne, o których mowa w ust. 1 i 2 tego Paragrafu, ponoszona przez Pracodawcę stanowi przychód pracownika w rozumieniu odpowiednich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Powyższe postanowienia, zawarte w wprowadzonej aneksem do Regulaminu Wynagradzania Wnioskodawcy w sposób i trybie przewidzianym obowiązującymi przepisami ustawy - Kodeks pracy będą uprawniać pracowników Wnioskodawcy do nabywania wybranego pakietu świadczeń medycznych, o których mowa w przytoczonej wyżej regulacji Regulaminu Wynagradzania, "za pośrednictwem" pracodawcy, po cenach niższych niż rynkowe ceny detaliczne, czyli takich, jakie dany pracownik musiałby zapłacić, gdyby nabył te usługi na wolnym rynku indywidualnie, a zatem bez udziału Wnioskodawcy (pracodawcy),a zatem przedsiębiorcy będącego w stanie wynegocjować korzystniejsze ekonomicznie warunki cenowe takich usług medycznych (a to właśnie z uwagi na ich masowość, a nie indywidualność). Jedynym warunkiem będzie konieczność partycypowania przez danego pracownika zainteresowanego uzyskaniem wybranej z ww. usług medycznych w kosztach finansowania zakupu przedmiotowych świadczeń. W tym celu Wnioskodawca zamierza podpisać odnośną umowę z przedsiębiorcą świadczącym profesjonalne usługi medyczne, gotowym zapewnić pracownikom Wnioskodawcy wybór pomiędzy wariantami usług medycznych, wskazanymi w treści przytoczonego wyżej projektowanego postanowienia Regulaminu Wynagradzania.

Różnicę pomiędzy wartością wybranego przez danego pracownika Wnioskodawcy pakietu świadczeń medycznych wskazaną w ww. projektowanej regulacji regulaminu Wynagradzania, a dopłatą Wnioskodawcy (pracodawcy) do tego z pakietu pokryje odnośny pracownik z własnych środków.

W związku z powyższym część wartości wybranego przez danego pracownika Wnioskodawcy pakietu świadczeń medycznych, opłacana przez Wnioskodawcę jako pracodawcę będzie dla danego pracownika korzyścią materialną oraz będzie stanowić dla pracownika przychód - w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się niniejszym wnioskiem o wydanie przez ZUS Oddział w Gdańsku pisemnej interpretacji udzielającej odpowiedzi na następujące pytanie prawne: "czy przychód pracownika wynikający ze stosunku pracy w kwocie równej udziałowi pracodawcy w finansowaniu pakietu świadczeń medycznych, oferowanych pracownikom przez pracodawcę stosownie do postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego u pracodawcy, po cenach niższych niż rynkowe, oferowane klientom indywidualnym, podlega wyłączeniu - tj. nie jest uwzględniany - nie wchodzi do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe".

W opinii Wnioskodawcy, znajdującej poparcie w kilku interpretacjach wydanych w podobnych sprawach przez ZUS Oddział w Gdańsku oraz ZUS Oddział w Lublinie (zob. np. Decyzja nr 16 z dn. 16 stycznia 2018 r., wydana przez ZUS Oddział w Gdańsku w sprawie DI/100000/43/1514/2017, Decyzja nr 434 z dn. 31 października 2016, wydana przez ZUS Oddział w Gdańsku w sprawie DI/10000/43/981/2016, czy interpretacje wydane w sprawach: WPI/200000/43/437/2016 z dn. 17 maja 2016 WPI/200000/43/552/2016 z dn. 20 maja 2016, WPI/200000/43/537/2016 z dn. 20 maja 2016, czy WPI/200000/43/645/2016 z dn. 29 czerwca 2016) w sytuacji, gdy świadczenie na rzecz pracownika przybierze zagwarantowaną w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy postać zakupu po cenach faktycznie niższych, niż certy detaliczne pakietów medycznych (np. miesięczna składka będzie współfinansowana przez pracownika i pracodawcę) oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie przychodem uzyskiwanym przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Tekst jednolity: Dz. U. z dnia 19 października 2017 r. Poz. 1949).

Tym samym w sytuacji, gdy wartość pakietów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne w części finansowanych przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a przy tym postanowienie dotyczące wyżej wymienionych korzyści zostanie umieszczone w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te usługi medyczne, to w konsekwencji wartość pakietów medycznych obejmujących dodatkowe świadczenia medyczne, w części finansowane przez pracodawcę (tu: Wnioskodawcę) należy, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe,

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż w oparciu o pytanie sformułowane przez przedsiębiorcę, Zakład wydając niniejszą interpretację odnosi się wyłącznie do wątpliwości związanych z rozumieniem przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1949), który umożliwia wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści materialnych zagwarantowanych pracownikowi i współfinansowanych przez pracodawcę.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, iż zgodnie ze wskazaniami judykatury wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym przedstawionym przez pytającego we wniosku. Pełną wiedzę o stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje czy gromadzony materiał dowodowy. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, a także interpretacji treści przepisów prawa wewnętrznego obowiązujących u przedsiębiorcy. Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego, iż świadczenia, o których stanowi wniosek będą stanowiły przychód pracownika ze stosunku pracy, a także iż uprawnienie pracownika do zakupu danego świadczenia po cenie niższej niż detaliczna wynika z regulaminu wynagradzania, traktując takie oświadczenia jako element zdarzenia przyszłego.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcą daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy). Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych, niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

1.

wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

2.

przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

leżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Zatem, w sytuacji, gdy wartość świadczeń w naturze w postaci pakietu medycznego, o których mowa we wniosku w części finansowana przez pracodawcę stanowi przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, oraz, że zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w stosownym regulaminie wynagradzania, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te usługi, stanowisko wnioskodawcy, iż świadczenie w naturze w postaci pakietu medycznego w części finansowane przez pracodawcę pracownikom należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl