DI/100000/43/1017/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi, do której prawo nabywa nie częściej niż co 5 lat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1017/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi, do której prawo nabywa nie częściej niż co 5 lat.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych {tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2019 r., złożonym w dniu 30 października 2019 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi, do której prawo nabywa nie częściej niż co 5 lat.

UZASADNIENIE

Dnia 30 października 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku, wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2019 r., doręczonym dnia 22 listopada 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku.

Wnioskodawca w treści wniosku wskazuje, że z dniem (...) wprowadził nowy regulamin płacowy. W regulaminie tym do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej pozostawiono tylko okresy pracy w (...) a nie jak było dotychczas wszystkie okresy zatrudnienia do tego uprawniające, a wynikające z mocy przepisów. W związku z powyższym część pracowników nabyła ponownie prawo do wypłaty nagrody jubileuszowej, np. za 20 lecie pracy w banku w okresie krótszym niż okres 5 lat. zapoznał się z przepisami które mówią, że w podstawie wymiaru składek nie uwzględnia się nagród jubileuszowych (gratyfikacji, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat, tak stanowi § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), dalej rozporządzenia składkowego oraz ze stanowiskiem ZUS przedstawionym w piśmie z dnia 10 marca 2003 mówiącym o tym, że podstawy wymiaru składek nie stanowią nagrody jubileuszowe wypłacane w sytuacji gdy: nagroda jubileuszowa wypłacana jest częściej niż co 5 lat, z uwagi na to, że prawo do jej nabycia nastąpiło wskutek zmiany wewnątrzzakładowych przepisów, regulujących zasady przyznawania tych nagród, przy czym warunkiem jest aby zarówno nowe, jak i stare przepisy przewidywały przyznawanie nagrody nie częściej niż co 5 lat, a pracodawca zmieniając je nie działał w celu ominięcia prawa poprzez częstą zmianę przepisów dotyczących nagród jubileuszowych w celu wypłaty kwot wolnych od składek.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy należy oskładkować wypłacone nagrody jubileuszowe, które w związku ze zmianą regulaminu nastąpią w okresie krótszym niż ostatnie 5 lat.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, wnioskodawca wskazuje, że wypłacone według nowego regulaminu wynagradzania nagrody (zmiana regulaminu) jubileuszowe winny być wyłączone z podstawy oskładkowania pomimo, że okres wypłaty pomiędzy nimi jest krótszy niż 5 lat.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2019 r., doręczonym dnia 22 listopada, w którym wnioskodawca wskazuje, że wartość nagrody jubileuszowej, o której traktuje wniosek stanowi przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.). Wartość nagrody i jej przyznanie wynika z przepisów wewnętrznych regulujących zasady przyznania nagród jubileuszowych, która mówi że: "Pracownikowi, który przepracował 5 więcej lat w (...) przysługuję nagroda jubileuszowa za każdy okres pięcioletni w wysokości:

a)

70% jednomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego-za 5 lat

b)

100% jednomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego-za 10 lat i więcej.

Ponadto wnioskodawca wskazał, że prawo do nagrody nabywa się nie częściej niż co 5 lat.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeni em przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej; dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

W myśl zaś § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. i przywołanych powyżej przepisów wywieść natęży, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje w takim przypadku fakt daty wypłacenia takiego świadczenia pracownikowi (wypłata nagrody może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat αd dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).

Powyższe ma zastosowanie również w sytuacji, gdy nagroda jubileuszowa wypłacana jest częściej niż co 5 lat, z uwagi na to, że prawo do jej nabycia nastąpiło wskutek zmiany wewnętrznych przepisów regulujących zasady przyznawania tych nagród. Przy czym warunkiem jest, aby zarówno nowe jak i Stare przepisy przewidywały przyznanie nagrody nie częściej niż co 5 lat oraz pracodawca - zmieniając je - nie działał w celu ominięcia prawa poprzez częstą zmianę przepisów dotyczących nagród jubileuszowych w celu wypłaty kwot wolnych od składek na ubezpieczenia społeczne.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagród jubileuszowych wypłacanych w takich okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dα czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1999 r o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl