DI/100000/43/1/2024 - Mały ZUS Plus

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2024 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/43/1/2024 Mały ZUS Plus

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy 2 dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku i złożonym dnia 1 stycznia 2024 r. w przedmiocie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

Dnia 1 stycznia 2024 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem złożonym w dniu 20 stycznia 2024 r.

Wnioskodawczym w treści wniosku wskazała, że od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...) pod numerem identyfikacji podatkowej:

Przeważającym rodzajem wykonywanej przez Wnioskodawczynię, zgodnie z klasyfikacją PKD jest działalność prawnicza (69.10.Z). Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest pozarolniczą działalnością, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 z późn. zm.) (dalej jako: usos).

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawczym podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 5 usos. Wnioskodawczym od początku 2023 r. korzysta z obniżonej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, o której mowa w art. 18c usos - tzw. Mały ZUS Plus. Wnioskodawczym, w dniu 22 września 2023 r. w zawarła z (...) umowę spółki partnerskiej, która prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (...) (dalej jako: "Spółka). Zgodnie z umową Spółki:

- czas trwania Spółki jest nieoznaczony;

- wolnym zawodem wykonywanym w ramach Spółki jest zawód adwokata;

- Wnioskodawczym posiadała 50% udziału w zysku i stratach Spółki;

- rozwiązanie Spółki powoduje m.in. wypowiedzenie umowy Spółki przez partnera lub wierzyciela partnera;

- każdy partner może wypowiedzieć umowę- Spółki z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w formie pisemnego oświadczenia złożonego pozostałym partnerom;

- w przypadku, gdy w Spółce pozostaje jeden partner lub gdy tylko jeden partner posiada uprawnienia do wykonywania wolnego zawodu związanego z przedmiotem działalności Spółki, Spółka ulega rozwiązaniu najpóźniej z upływem roku od dnia zaistnienia któregokolwiek z tych zdarzeń.

Tego samego dnia tj. 22 września 2023 r., został złożony wniosek o rejestrację spółki w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Skarbowego. Spółka została zarejestrowana w dniu 29 września 2023 r. pod numerem Spółka została również zgłoszona zgodnie z obowiązującymi regulacjami do właściwego Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Spółka posiada

Wnioskodawczym nie rozpoczęła jednak prowadzenia pozarolniczej działalności w ramach statusu wspólnika w Spółce. Już następnego dnia po zawarciu umowy Spółki tj. 23 września 2023 r. Wnioskodawczym wraz z drugą wspólniczką zawarły aneks do wskazanej umowy Spółki, zmieniając ją w ten sposób, że z przestanek rozwiązania Spółki zostało wykreślone wypowiedzenie umowy Spółki przez partnera lub wierzyciela partnera, zaś wypowiedzenie umowy Spółki przez każdego partnera może nastąpić z zachowaniem pięciodniowego okresu wypowiedzenia, w formie pisemnego oświadczenia złożonego pozostałym partnerom.

Tego samego dnia tj. 23 września 2023 r. Wnioskodawczym złożyła pisemne wypowiedzenie umowy Spółki z zachowaniem pięciodniowego okresu wypowiedzenia. Złożenie wypowiedzenia zostało potwierdzone w formie pisemnej przez (...), która jednocześnie podjęła decyzję o kontynuowaniu działalności Spółki przez okres maksymalnie jednego roku zgodnie z art. 98 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm.) (dalej jako: "k.s.h."). Dodatkowo, umowa Spółki została odpowiednio zmodyfikowana w celu odzwierciedlenia zmienionego stanu osobowego wspólników. Wnioskodawczym działając na podstawie art. 43 z późn. zm., 8 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.) (dalej jako: k.c.) udzieliła, pisemnej zgody na zachowanie w firmie Spółki swojego nazwiska pomimo utracenia statusu partnera. Wnioskodawczym występując ze Spółki otrzymała zwrot swojego wkładu pieniężnego w wysokości - złotych.

Wskazany okres wypowiedzenia umowy Spółki skutecznie upłynął z dniem 28 września 2023 r., a więc jeszcze przed datą wpisu Spółki do rejestru (co miało miejsce dnia 29 września 2023 r.). W związku z tym należy uznać, ze Wnioskodawczym nie rozpoczęła prowadzenia pozarolniczej działalności jako wspólnik spółki partnerskiej w rozumieniu art. 8 pust. 6 pkt 4 usos. Zmiany osobowe w Spółce zostaną zgłoszone i ujawnione w Rejestrze Przedsiębiorców.

Wnioskodawczym zaznacza, że w całym roku 2023 spełniła wszystkie pozostałe warunki uprawniające ją do dalszego korzystania z ulgi w roku 2024, jak również nie znajdują do niej zastosowania inne wyłączenia wskazane w art. 18c ust. 11 pkt 1 - 3 i 5 - 6 usos. W takiej sytuacji Wnioskodawczym zamierza kontynuować korzystanie z ulgi Mały ZUS Plus również przez okres 2024 r.

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawczym wskazała, że biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz okoliczność spełnienia wszystkich pozostałych warunków utrzymania ulgi, stanowisko Wnioskodawczym polega na uznaniu, że w 2024 r. nadal będzie ona uprawniona do korzystania z Małego ZUS-u Plus, ponieważ nie zajdzie wobec niej negatywna przesłanka określona w art. 18c ust. 11 pkt 4 usos. Wnioskodawczym nie posiadała bowiem w 2023 r. statusu wspólnika spółki osobowej, a tym samym nie była ona uważana za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność w postaci wspólnika spółki partnerskiej, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 4 usos.

Zgodnie z art. 94 k.s.h. spółka partnerska powstaje z chwilą jej wpisu do rejestru. Zgodnie z opinią doktryny:, (...) wpis spółki do rejestru ma znaczenie konstytutywne. Decydujący jest tu więc sam wpis jako czynność będąca odzwierciedleniem podjętych przez sąd postanowień (...). Podmiotowość prawną i związane z tym zdolności uzyskuje się od chwili wpisu do rejestru. Od tego momentu spółka może nabywać prawa we własnym imieniu, w tym nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania (na przykład kredyt), może pozywać i być pozywaną. Od tego dopiero momentu działać może pod własną firmą. Od momentu wpisu mamy do czynienia z wyodrębnieniem organizacyjnym i majątkowym uzasadniającym szczególne zasady odpowiedzialności partnerów. Przed wpisem do rejestru nie możemy mówić o powstaniu spółki w organizacji na wzór spółek kapitałowych po zawiązaniu. (...) Konstrukcję przed wpisem do rejestru można nazwać mianem "przedspółki partnerskiej i stosujemy do niej odpowiednio przepisy o spółce cywilnej. Trudno obecnie przyjąć stosowanie innych przepisów dotyczących spółek handlowych wobec braku podmiotowości spółki i przyjęcie odpowiedzialności subsydiarnej razem ze spółką, która przecież nie istnieje.* (tak w: A. Kidyba (w:) M. Dumkiewicz, A. Kidyba. Komentarz aktualizowany do art. 1-300 Kodeksu spółek handlowych. LEX/el. 2023, art. 94). Przytoczony pogląd potwierdza, że Wnioskodawczym utraciła status partnera jeszcze przed rzeczywistym powstaniem Spółki. Bez znaczenia pozostaje tutaj okoliczność, że Wnioskodawczym została uwzględniona we wpisie Spółki do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego i nadal pozostaje wskazana na liście wspólników Spółki. Decydująca bowiem w tym przypadku pozostaje data skutecznego wypowiedzenia umowy Spółki przez Wnioskodawczynie, a nie moment jej wykreślenia z rejestru. Potwierdza to ugruntowane podejście doktryny: "Wpis zarówno wspólników spółki osobowej, jak i kapitałowej, członków organów spółki kapitałowej, tj. zarządu, rady nadzorczej, ma charakter deklaratoryjny. Należy więc podkreślić, że wpis nie decyduje o tym, czy ktoś jest, czy nie Jest wspólnikiem (członkiem zarządu, członkiem rady nadzorczej). (...) Fakt pozostawania wspólnikiem nie zależy od okoliczności wpisu do rejestru. Wynika stąd, że niekoniecznie osoba wpisana do rejestru jest rzeczywistym wspólnikiem i odwrotnie, osoba niewpisana może w rzeczywistości być wspólnikiem. (...) Przypisanie na płaszczyźnie prawa podatkowego konstytutywnego bądź deklaratywnego charakteru postanowieniu o wpisie zmiany składu personalnego spółki osobowej prawa handlowego determinuje dokładne określenie momentu dokonania zmiany w składzie osobowym wspólników spółki osobowej, który to moment ma doniosłe znaczenie w zakresie prawnopodatkowym" (tak w. W. Jaworski, Charakter postanowienia o wpisie do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego zmiany składu personalnego wspólników spółki osobowej prawa handlowego na płaszczyźnie prawa podatkowego. PP 2013, nr 2, s. 29-34).

Wskazane podejście potwierdzone jest również w przepisach systemu ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 13 pkt 4b usos wspólnicy spółki partnerskiej podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym dopiero od dnia wpisania spółki do Krajowego Rejestru Sądowego aż do dnia wykreślenia spółki z Krajowego Rejestru Sądowego albo zbycia ogółu praw i obowiązków w spółce.

Przekładając wskazany przepis na grunt zaprezentowanego stanu faktycznego, należy uznać, że Wnioskodawczym me nabyła statusu wspólnika spółki partnerskiej gdyż wyzbyła się ona swojego ogółu praw i obowiązków jeszcze przed momentem dokonania wpisu Spółki do KRS. Zgodnie z przytoczoną regulacją Wnioskodawczym nie powinna podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu statusu partnera w Spółce. Ten wniosek należy przenieść na grunt wykładni definicji osoby prowadzącej pozarolniczą działalność jako wspólnik spółki partnerskiej z art. 8 ust. 6 pkt 4 usos. Skoro, Wnioskodawczym nie podlegała obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu posiadania statusu wspólnika spółki partnerskiej, jak również, w rozumieniu przepisów prawa handlowego, w ogóle nie nabyła statusu partnera, to należy uznać, że Wnioskodawczym me rozpoczęła prowadzenia pozarolniczej działalności w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jako partner Spółki.

W powyżej opisanych okolicznościach należy dojść do wniosku, że Wnioskodawczyni nie wypełniła przesłanek prowadzenia pozarolniczej działalności jako wspólnik spółki partnerskiej, a przez to nie będzie miała do niej zastosowania negatywna przesłanka uniemożliwiająca kontynuowanie ulgi Mały ZUS Plus. Wobec tego Wnioskodawczym spełniła wszystkie warunki uprawniające ją do dalszego korzystania z ulgi Mały ZUS Plus w 2024 r.

Uzupełniając wniosek pismem złożonym w dniu 20 stycznia 2024 r. Wnioskodawczyni wskazała, że roczny przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym 2023 nie przekroczył kwoty 120.000,00 zł, ponieważ wyniósł on (...) zł. Ponadto Wnioskodawczym w poprzednim roku kalendarzowym 2023 r., biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku o interpretację, nie prowadziła pozarolniczej działalności, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a jedynie pozarolniczą działalność gospodarczą wskazaną w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza co następuje:

Stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej dotyczące możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). Wniosek o wydanie Interpretacji Indywidualnej może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 34 ust. 2 ustawy).

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym, obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulowane są za pośrednictwem ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W art. 6 ust. 1 tej ustawy ustawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt S, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym 1 wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy i6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszły w Zycie zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wprowadzone ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą na mniejszą skalę (Dz. U. z 2018 r. poz. 1577), inaczej zwana ustawą o tzw. "małym ZUS: Dodano do ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych art. 18c, który określa nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne niektórych osób prowadzących działalność gospodarcza, które spełniają warunki określone w ustawie. Jednocześnie z dniem 1 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 grudnia 2019 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. i 2019 r. poz. 2550), ustawa o tzw. "małym ZUS plus", którą dokonano zmiany brzmienia art. 18c.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem ww. przepisu art. 18c ust. 1 i ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonego, o którym mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, którego roczny przychód z pozarolnicze, działalności gospodarczej uzyskany w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył kwoty 120 000 złotych, uzależniona Jest od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym. Roczny limit przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 1, w przypadku rozpoczęcia, zakończenia lub zawieszenia prowadzenia działalności w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego zmniejsza się proporcjonalnie, dzieląc kwotę 120 000 złotych przez liczbę dni kalendarzowych w poprzednim roku kalendarzowym i mnożąc przez liczbę dni kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym. Otrzymany wynik jest zaokrąglany do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka Jest równa lub wyższa niż 0,5 grosza, lub w dół. Jeśli jest niższa.

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2023 r. wynosi 120.000 zł dla osób prowadzących działalność przez cały rok.

Górny limit przychodu uzyskanego z działalności w 2023 r. prowadzących działalność przez niecały rok należy ustalić proporcjonalnie pomniejszając roczny limit.

W myśl art. 18e ust. 2 ustawy podstawa wymiaru składek, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.

Powyższe nie ma zastosowania do osób, które lub do których:

1)

w poprzednim roku kalendarzowym miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i które korzystały ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.); 2) spełniają warunki określone w art. 18a;

3)

w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni kalendarzowych;

4)

w poprzednim roku kalendarzowym także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5;

5)

wykonują pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej:

6)

ustalały podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Do powyższych limitów wlicza się. jako pełny miesiąc, każdy miesiąc kalendarzowy, w którym osoba odpowiednio ustalała podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem lub prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą przez co najmniej jeden dzień kalendarzowy.

Spełnienie powyższych przesłanek powoduje, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą nie posiada prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż ustalona na zasadach przedstawionych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tzw. "mały ZUS plus"). Osoba fizyczna. która pro wad a działalności gospodarczą podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu tej działalności.

Wnioskodawczym w przedmiotowym wniosku wskazała. Ze w dniu 22 września 2022 r. w Warszawie zawarła umowę spółki partnerskiej. Wnioskodawczym nie rozpoczęta jednak prowadzenia pozarolniczej działalności w ramach statusu wspólnika w Spółce. Tego samego dnia tj. 23 września 2023 r" Wnioskodawczym złożyła pisemne wypowiedzenie umowy Spółki z zachowaniem pięciodniowego okresu wypowiedzenia. Wskazany okres wypowiedzenia umowy Spółki skutecznie upłynął z dniem 28 września 2023 r., a więc jeszcze przed datą wpisu Spółki do rejestru, tym samym nie była ona uważana za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność w postaci wspólnika spółki partnerskiej, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 4 usos.

W tym miejscu naleZy dodać. Ze art. 94 Kodeksu spółek handlowych wskazuje, te spółka partnerska powstaje t chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców. Należy przy tym wskazać, te spółki ulegają zawiązaniu z chwilą zawarcia umowy spółki, ale powstają Jako podmiot prawa z chwilą wpisu do rejestru, przy spełnieniu dodatkowych obowiązków. Zatem aby mowa było mówić o powstaniu spółki osobowej, wymagane jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek: zawarcia umowy zgodnie i przepisami prawa i dokonanie wpisu w rejestrze przedsiębiorców. Dopiero wówczas spółka rozpoczyna faktyczną działalność.

Powyższe oznacza, że data powstania statusu wspólnika partnerskie, (a tym samym również objęta obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi) nie może być wcześniejsza niż data uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców przez spółkę. Taka sytuacja ma miejsce w mniejsze, sprawie, tj. okres wypowiedzenia umowy spółki partnerskie, upłynął przed datą wpisu do rejestru, tym samym Wnioskodawczym nie rozpoczęła prowadzenia pozarolniczej działalność jako wspólnik spółki partnerskie.

Z informacji zawartych przez Wnioskodawczynię we wniosku o wydanie Interpretacji Indywidualnej i oświadczeń zawartych w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie wynika, że przedsiębiorca me spełnia przesłanek zawartych w art. 18c ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zatem argumentacja zawarta we wniosku i oświadczenie Wnioskodawczym zawarte w uzupełnieniu wniosku, przemawiają za uznaniem je, stanowiska za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy opisu stanu faktycznego oraz zdarzona przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stosownie do art. 38 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dno 6 marca 2028 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołane do właściwego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołane wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjne, ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl