DF-Fn-III.310.2.2011 - Zwolnienie z podatku od nieruchomości budowli infrastruktury kablowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Urząd Miasta w Łodzi DF-Fn-III.310.2.2011 Zwolnienie z podatku od nieruchomości budowli infrastruktury kablowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Łodzi działając na podstawie przepisu art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu

wniosku z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości

postanawia

uznać, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od nieruchomości. Przedmiotem interpretacji jest art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik jest spółką kapitałową należącą do Grupy PKP powstałej w wyniku prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Polskie Koleje Państwowe zostały w wyniku prywatyzacji podzielone na mniejsze podmioty i podatnik przejął w wyniku podziału funkcje i zadania jednostki organizacyjnej świadczącej usługi telekomunikacyjne oraz utrzymującej urządzenia telekomunikacji kolejowej. Podatnik przejął system telekomunikacyjny, obejmujący sieć kabli wraz z urządzeniami telekomunikacyjnymi. Na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnik klasyfikuje przejęte obiekty jako budowle - infrastruktura kablowa. Infrastruktura kablowa obejmuje m.in. linie kablowe i podłączoną do nich infrastrukturę techniczną (urządzenia transmisyjne, centrale, centralki KTE, urządzenia informacji pasażerskiej) zainstalowane na stacjach i dworcach kolejowych. Infrastruktura kolejowa służy i jest udostępniana w formie umów wielu podmiotom, które prowadzą i zarządzają ruchem pociągów (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.), jak również licencjonowanym przewoźnikom kolejowym korzystającym z infrastruktury kolejowej, w tym telekomunikacyjnej (np. PKP CARGO S.A., PKP Intercity Spółka z o.o., PKP Polskie Koleje S.A. oraz PKP Przewozy Regionalne Spółka z o.o.).

Ponadto, w związku z pozostającą "wolną przepustowością" część infrastruktury kolejowej udostępniana jest na podstawie umów podmiotom innym niż przewoźnicy lub podmioty, które prowadzą działalność w zakresie ruchu pociągów.

Podatnik posiada pismo Urzędu Transportu Kolejowego potwierdzające jego status jako zarządcy infrastruktury kolejowej. W związku z powyższym zadano pytanie dotyczące zaistniałego stanu faktycznego.

Wnioskodawca chce uzyskać pewność, że całość infrastruktury kablowej, wykorzystywanej do świadczenia usług na rzecz licencjonowanych przewoźników kolejowych lub podmiotów, które prowadzą działalność w zakresie ruchu pociągów, podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opatach lokalnych.

Stanowisko podatnika

Zdaniem podatnika, całość infrastruktury kablowej wykorzystywanej do świadczenia usług na rzecz licencjonowanych przewoźników kolejowych lub podmiotów, które prowadzą działalność w zakresie ruchu pociągów podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opatach lokalnych.

Zgodnie z tym artykułem "zwalnia się od podatku od nieruchomości budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym".

A zatem aby móc korzystać z powyższego zwolnienia podatnik musi spełniać dwie przesłanki:

* budowle muszą wchodzić w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym;

* zarządca infrastruktury musi być obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, infrastruktura kolejowa oznacza "linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury".

Definicję linii kolejowej zawiera art. 4 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z którym linią kolejową jest "droga kolejowa mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na którą składają się odcinki linii, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami". Definicja ta została uszczegółowiona w innych aktach prawnych. Zgodnie z § 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. z 1998 r. Nr 151, poz. 987) "wyposażenie techniczne linii kolejowej obejmuje konstrukcyjne elementy nawierzchni, podtorze, obiekty inżynieryjne oraz w szczególności następujące budowle i urządzenia: systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z obsługą przewozu osób i rzeczy, zaplecza technicznego taboru kolejowego, zasilania elektrotrakcyjnego, telekomunikacyjne, zasilania elektroenergetycznego, sieci technicznych, związane ze skrzyżowaniem z drogami publicznymi w jednym poziomie, związane z osłoną antyawaryjną".

Z powyższego wynika, że infrastruktura kablowa stanowi część systemu sterowania ruchem kolejowym, jest wykorzystywana do obsługi przewozu osób i rzeczy, a przede wszystkim stanowi urządzenia telekomunikacyjne. Tworzy zatem linię kolejową, a więc wchodzi w skład infrastruktury kolejowej.

Pojęcie zarządcy infrastruktury kolejowej, do którego odwołuje się art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zostało zdefiniowane w art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie kolejowym. Zgodnie z tym przepisem zarządcą infrastruktury jest "podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie; funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym zarządzanie infrastrukturą kolejową polega m.in. na: budowie i utrzymaniu infrastruktury kolejowej, prowadzeniu ruchu pociągów na liniach kolejowych oraz utrzymaniu infrastruktury kolejowej w stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.

Zakres działalności podatnika obejmuje czynności zarządzania infrastrukturą kolejową wskazane w ww. art. 5 ust. 1, dokonuje bowiem zarówno czynności utrzymywania infrastruktury kolejowej dokonując na bieżąco ich przeglądów, konserwacji i napraw w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, jak również sprawuje zarząd infrastrukturą kablową, a także bierze udział w prowadzeniu ruchu pociągów.

Status podatnika jako zarządcy infrastruktury kolejowej został potwierdzony w piśmie Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 31 sierpnia 2011 r. Ponadto podatnik udostępnia infrastrukturę kolejową innym zarządcom infrastruktury kolejowej, którzy z kolei są zobowiązani do udostępnienia zarządzanej przez siebie infrastruktury kolejowej licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.

W świetle powyższego Prezydent Miasta Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy.

Przedstawione we wniosku budowle infrastruktury kablowej korzystać będą ze zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, bowiem infrastruktura kablowa stanowi część infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów ustawy o transporcie kolejowym, a podatnik jest zarządcą tej infrastruktury, jest on zobowiązany na mocy przepisów ustawy o transporcie kolejowym, do jej udostępniania innym podmiotom, które prowadzą i zarządzają ruchem pociągów, jak również przewoźnikom kolejowym, korzystającym z infrastruktury kolejowej, w tym telekomunikacyjnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.

Na niniejszą interpretację stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Łodzi, Wydział Finansowy, ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź.

Opublikowano: bip.uml.lodz.pl