DF/415-16/05/FK - Korekta składek ZUS - skutki podatkowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Wąbrzeźnie DF/415-16/05/FK Korekta składek ZUS - skutki podatkowe.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 25 października 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dotyczących skutków podatkowych w przypadku błędnego obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych świadczeń - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wąbrzeźnie

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko Spółki w zakresie przedstawionym we wniosku w kwestii dotyczącej składania korekt deklaracji PIT-4, natomiast nie podziela stanowiska dotyczącego skorygowania pracownikom kwoty składek ZUS w informacjach PIT-11 oraz konieczności złożenia przez nich korekt zeznań rocznych za 2004 rok.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 25 października 2005 roku Spółka (data wpływu 28 listopada br.) zwróciła się do tutejszego organu o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej skutków podatkowych w przypadku błędnego obliczenia oraz pobrania zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych pracownikom świadczeń pieniężnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w 2004 i 2005 roku wypłacała dodatki na dojazdy do pracy oraz ryczałt na jazdy lokalne pracownikom, których miejsce zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy.

Od przedmiotowych należności Spółka jako płatnik naliczyła i odprowadziła zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, nie naliczając i nie odprowadzając jednak składek na ubezpieczenia społeczne.

Korekt składek Spółka dokonała dopiero w bieżącym roku po ujawnieniu tego błędu.

Nadmieniono również, że zaległe składki na ubezpieczenie społeczne Spółka potrąciła z bieżących wypłat wynagrodzeń.

W związku z powyższym Spółka wystąpiła z zapytaniem:

* czy powinna skorygować poszczególne deklaracje PIT-4 oraz informacje PIT-11 za rok 2004 i wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty,

* czy w korektach deklaracji PIT-4 wykazać tylko właściwą podstawę do opodatkowania, a zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pozostawić bez zmian,

* czy tylko dokonać korekty informacji PIT-11, a deklaracji PIT-4 nie korygować z uwagi na niezmienione zobowiązanie podatkowe,

* czy sporządzić korekty deklaracji PIT-4 za poszczególne miesiące roku 2005 ustalając prawidłową kwotę zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystąpić z wnioskiem o zaliczenie nadpłaty na poczet bieżących zobowiązań,

* czy w bieżącej deklaracji PIT-4 wykazać podstawę do opodatkowania pomniejszoną o składki na ubezpieczenie społeczne zarówno bieżące, jak i zaległe i od niej naliczyć zaliczkę.

Zdaniem Spółki pracownicy na podstawie skorygowanych informacji PIT-11, uwzględniając w nich prawidłowe kwoty składek na ubezpieczenie społeczne, winni złożyć korekty zeznań rocznych za rok 2004, a deklaracje PIT-4 za rok 2004 oraz za poszczególne miesiące bieżącego roku pozostawić bez zmian.

Z przedstawionego stanu faktycznego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tutejszy organ zauważa, co następuje:

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane zakładami pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności ekwiwalenty, wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone przez pracownika, jak również wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 32 ust. 2 cyt. ustawy za dochód uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Z treści przywołanego wyżej art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b wynika, że podstawę obliczania podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pomimo ciążącego na Spółce obowiązku nie obliczono i nie przekazano w ustawowym terminie składek na ubezpieczenie społeczne od wypłaconych pracownikom należności z tytułu ryczałtu na jazdy lokalne oraz dodatku na dojazdy do pracy w 2004 roku i części 2005 roku, których to czynności dokonano dopiero z bieżących wynagrodzeń.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przedstawionej sytuacji nie ma podstaw prawnych, aby w związku z dokonaniem w bieżącym roku zapłaty zaległych składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, Spółka sporządzała korekty miesięcznych deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za rok 2004 oraz korekty PIT-4 za poszczególne miesiące 2005 roku. Zauważyć należy bowiem, że kwoty składek na ubezpieczenia społeczne pracownika podlegają albowiem odliczeniu w miesiącu ich potrącenia.

Tym samym pracownicy nie mogą skorygować zeznań rocznych za rok 2004, gdyż byłoby to niezgodne ze stanem faktycznym, jaki miał miejsce w bieżącym roku.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym

Udzielenie interpretacji w myśl § 4 art. 14a następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W tym stanie rzeczy, działając na podstawie art. 14a § 1, 3 i 4 cyt. wyżej ustawy, mając na względzie okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku, tutejszy organ podziela stanowisko Spółki w kwestii dotyczącej składania korekt deklaracji PIT-4, natomiast nie podziela stanowiska dotyczącego skorygowania pracownikom kwoty składek ZUS w informacjach PIT-11 oraz konieczności złożenia przez nich korekt zeznań rocznych za 2004 rok.

POUCZENIE:

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązania podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl