DDK-076-161/15/MF - Kredyt wiązany.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2015 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów DDK-076-161/15/MF Kredyt wiązany.

Pragnę zwrócić uwagę środowiska bankowego na istotny problem, który UOKiK od pewnego czasu obserwuje na rynku produktów oferowanych konsumentom (w tym osobom starszym) podczas pokazów organizowanych poza lokalem przedsiębiorstwa.

Do UOKiK napływają liczne sygnały, w których konsumenci wskazują na problemy związane z wprowadzaniem ich w błąd przed zawarciem umowy, odstąpieniem od takich umów oraz ich wykonywaniem. Wszystkie skargi i sygnały płynące z rynku są przedmiotem stałej kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a w ramach kompetencji przyznanych Prezesowi Urzędu, podejmowane są stosowne działania (przykładowe komunikaty UOKiK zamieszczone na stronie internetowej Urzędu: "Eco-Vitał i Mat-Medic - dwie decyzje UOKiK", https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news id=11149, "Medic Splendor i Gold Life - decyzje UOKiK", https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news id=11655).

Co istotne, jak sygnalizują konsumenci, zakup produktów finansowany jest przy wykorzystaniu kredytu konsumenckiego oferowanego przez banki. Brak finansowania kredytem, którego spłata jest często znacznym obciążeniem finansowym dla kredytobiorców, z pewnością pozwoliłby na wyeliminowanie negatywnych skutków związanych z przedmiotową sprzedażą.

Zwracając uwagę na powyższe zjawisko, pragnę zaapelować do Pana Prezesa o podjęcie stosownych kroków, w wyniku których współpraca banków z przedsiębiorcami stosującymi nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży produktów (m.in. sprzętu kuchennego, pościeli czy sprzętu rehabilita-cyjnego) poza lokalem przedsiębiorstwa zostałaby zakończona lub poddana skutecznym systemom kontrolnym ze strony banków.

Jestem przekonany, że podjęcie przez banki indywidualnych działań w tym obszarze oraz przyjęcie przez ZBP wspólnego stanowiska pozwoliłoby rozwiązać sygnalizowany w niniejszym piśmie problem oraz przyczyniłoby się do podniesienia poziomu ochrony konsumentów (w szczególności osób starszych) na rynku sprzedaży produktów poza lokalem przedsiębiorstwa.

Będę zobowiązany za przekazanie stanowiska Pana Prezesa w przedmiotowej sprawie w terminie miesiąca od otrzymania tego pisma.

Opublikowano: M.Pr.Bank. 2016/4/11-12