DD9/033/484/BRT/2012/PK-1841

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2013 r. Ministerstwo Finansów DD9/033/484/BRT/2012/PK-1841

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2011 r. Nr ILPB1/415-713/11-5/AG, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r., uzupełnionym w dniu 11 sierpnia 2011 r., (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stosowania właściwych stawek ryczałtu do opodatkowania przychodów uzyskanych z prowizji od sprzedaży towarów powierzonych przez firmę S.A. w ramach umowy Agencji Sprzedaży, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 24 sierpnia 2011 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku. Interpretacja wydana została na ww. wniosek z dnia 17 maja 2011 r., uzupełniony w dniu 11 sierpnia 2011 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni podpisała umowę agencji sprzedaży z firmą S.A. Jej dochodem jest prowizja jaką ta firma płaci jej za sprzedaż towarów, które nie są jej własnością, takich jak: prasa, bilety komunikacji miejskiej, doładowania telefoniczne, art. spożywcze, art. kosmetyczne.

Umowa pomiędzy Wnioskodawczynią a firmą S.A. to umowa Agencji Sprzedaży, przychód to prowizja od sprzedaży. Towar jest własnością firmy S.A.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż symbol PKWiU świadczonych przez Nią usług na rzecz firmy S.A. przed 2011 rokiem, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) - to 47.00.

Natomiast symbol PKWiU usług świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz firmy S.A. od 2011 r., zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) - to również 47.00. Rodzaj przeważającej działalności według PKD 2007 to 4719 Z - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zadała pytanie:

Czy pośrednictwo w sprzedaży na rzecz firmy S.A. może być opodatkowane ryczałtem i jaki procent ryczałtu mnie obowiązuje.

Zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskana prowizja ze sprzedaży towarów (powierzonych) podlega opodatkowaniu ryczałtem według 3,0% stawki.

Wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 24 sierpnia 2011 r. Nr ILPB1/415-713/11-5/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe, stwierdzając m.in., że (...) pośrednictwo w sprzedaży na rzecz firmy S.A. może być opodatkowane ryczałtem, a stawka ryczałtu to 3% (...).

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą regulują przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.).

Stosownie do art. 6 ust. 1 wymienionej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zgodnie z którą (...) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jednocześnie wskazać należy, że w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zostały enumeratywnie wymienione negatywne przesłanki wykluczające opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wybór tej formy opodatkowania i stosowanie właściwych stawek ryczałtu od przychodów osiągniętych z działalności gospodarczej zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zauważyć przy tym należy, że podatnik sam dokonuje kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU. Przedmiotowe zagadnienia nie należą do zakresu uregulowań przepisami prawa podatkowego.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o udzielenie informacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi, co wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, iż Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której z firmą S.A. podpisała (...) umowę Agencji Sprzedaży (...), dochodem jest prowizja jaką ta firma (...) płaci za sprzedaż towarów, które nie są moją własnością, takich jak: prasa, bilety komunikacji miejskiej, doładowywania telefoniczne, art. spożywcze, art. kosmetyczne (salonik prasowy) stwierdza się, że do przychodów (prowizji) nie ma zastosowania 3,0% stawka ryczałtu. Uzyskany ze sprzedaży tych towarów przychód (prowizja) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawek 5,5% oraz 8,5%.

Stawki ryczałtu od wyżej wymienionych przychodów (prowizji) określa art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) i mają zastosowanie:

* 8,5% do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b),

* 8,5% do prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. h),

* 5,5% do prowizji z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b).

Mając na uwadze powyższe stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawczyni wyrażone w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie stosowania 3,0% stawki ryczałtu do przychodów (prowizji) uzyskanych ze sprzedaży towarów powierzonych w ramach (...) umowy Agencji Sprzedaży (...), jest nieprawidłowe.

Minister Finansów, jeżeli stwierdzi nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej to, stosownie do art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej dokonuje, z urzędu, jej zmiany, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów administracyjnych.

W konsekwencji należało, z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl