DD7-033-33/KS/07/279 - Definicja odsetek określonych w art. 11 ust. 4 konwencji polsko-koreańskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2007 r. Ministerstwo Finansów DD7-033-33/KS/07/279 Definicja odsetek określonych w art. 11 ust. 4 konwencji polsko-koreańskiej.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14e § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa), stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji z dnia 1 kwietnia 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1992 r. Nr 28, poz. 126; dalej: konwencja polsko-koreańska).

Minister Finansów uznaje

za prawidłowe stanowisko przedstawione przez X, zgodnie z którym prowizja z tytułu udzielonej przez podmiot koreański gwarancji w związku z kredytem udzielonym przez bank, mieści się w definicji odsetek określonej w art. 11 ust. 4 konwencji polsko-koreańskiej oraz za nieprawidłowe stanowisko w zakresie braku obowiązku poboru podatku u źródła z tytułu wypłaty należności tego typu na rzecz podmiotu koreańskiego.

Uzasadnienie

Wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek (dalej: X lub Wnioskodawca), w sprawie interpretacji postanowień konwencji polsko-koreańskiej.

Stosownie do art. 170 Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego przekazał wniosek Ministrowi Finansów celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, X w celu pozyskania dogodnego finansowania uzyskuje gwarancję od spółki powiązanej - jedynego udziałowca Z z siedzibą w Korei Południowej (nierezydent), za którą zgodnie z zawartą umową zobowiązana jest do zapłaty na ręce Poręczyciela prowizji skalkulowanej według określonej w umowie formuły. Gwarancja ta stanowi zabezpieczenie kredytów pozyskanych przez Wnioskodawcę od Bank X oraz Banku Y w Warszawie.

W związku opisanym stanem faktycznym Spółka zwróciła się do Ministra Finansów z pytaniem czy prowizja wypłacana podmiotowi koreańskiemu będącemu poręczycielem z tytułu udzielonej gwarancji stanowiącej wymagane zabezpieczenie pozyskanego kredytu od obydwu banków, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 11 ust. 3 lit. b konwencji polsko-koreańskiej.

Prezentując własne stanowisko Wnioskodawca stwierdza, iż prowizja wypłacana podmiotowi koreańskiemu mieści się w kategorii odsetek z art. 11 ust. 4 konwencji polsko-koreańskiej rozumianych jako "dochód z wszelkiego rodzaju roszczeń zarówno zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych prawem zastawu hipotecznego lub prawem uczestnictwa w zyskach dłużnika, a w szczególności dochód od gwarancji rządowych, dochód z obligacji i listów zastawnych włączając premie i nagrody związane z tymi gwarancjami, obligacjami i listami zastawnymi".

X stoi na stanowisku, iż prowizja (odsetki) z tytułu udzielonej przez Z gwarancji w związku z kredytem pozyskanym w Bank X oraz Banku Y w Warszawie na podstawie art. 11 ust. 3 lit. b konwencji polsko-koreańskiej nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.; dalej: u.p.d.o.p.), podatnicy jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Zgodnie art. 26 u.p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 u.p.d.o.p. oraz w art. 22 ust. 1 u.p.d.o.p., są obowiązane, jako płatnicy, pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W myśl art. 21 ust. 2a u.p.d.o.p. podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Polski, przez podatników nieposiadających w Polsce siedziby ani zarządu, przychodów z odsetek, ustala się w wysokości 20 % tych przychodów. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 4 konwencji polsko-koreańskiej, określenie "odsetki" oznacza dochód z wszelkiego rodzaju roszczeń zarówno zabezpieczonych, jak i nie zabezpieczonych prawem zastawu hipotecznego lub prawem uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochód od gwarancji rządowych, dochód z obligacji i listów zastawnych, włączając premie i nagrody związane z takimi gwarancjami, obligacjami i listami zastawnymi. W definicji odsetek wymienione zostały expressis verbis dochody od gwarancji rządowych, w tym premie i nagrody związane z takimi gwarancjami. Użycie przez Państwa-Strony konwencji sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż wymienione formy dochodu nie stanowią katalogu zamkniętego. Pozwala to na uznanie, iż prowizja wypłacana podmiotowi koreańskiemu, jako poręczycielowi z tytułu udzielonej gwarancji stanowiącej zabezpieczenie kredytu bankowego, mieści się w definicji odsetek zawartej w art. 11 ust. 4 konwencji polsko-koreańskiej.

Jak wynika z art. 11 ust. 1 konwencji polsko-koreańskiej odsetki, które powstają w Polsce i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Korei, mogą być opodatkowane w Korei. Jednakże odsetki takie mogą być także opodatkowane w Polsce, i zgodnie z polskim ustawodawstwem, lecz jeżeli odbiorca odsetek jest ich właścicielem, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 % kwoty brutto tych odsetek (art. 11 ust. 2 konwencji polsko-koreańskiej).

Postanowienia art. 11 ust. 3 lit. b konwencji polsko-koreańskiej wprowadzają wyjątek od reguły określonej w art. 11 ust. 2 konwencji polsko-koreańskiej, mianowicie odsetki powstające Polsce w związku z pożyczkami lub kredytami udzielonymi lub gwarantowanymi w przypadku Polski -Banku Y w Warszawie, w przypadku Korei - przez Bank X i Bank Z i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Korei będą podlegać opodatkowaniu tylko w Korei.

Minister Finansów nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym odsetki wypłacane przez X na rzecz koreańskiej spółki Z z tytułu udzielonej gwarancji zostaną objęte postanowieniami art. 11 ust. 3 lit. b konwencji polsko-koreańskiej. Zapis ten dotyczy odsetek wypłacanych w związku z pożyczkami lub kredytami, które zostały udzielone lub gwarantowane przez banki. Zapis ten należy rozumieć wąsko, mianowicie wyłącznie odsetki wypłacane na rzecz banków, w związku z kredytami udzielonymi lub gwarantowanymi przez te banki, zwolnione są w państwie źródła z opodatkowania. W analizowanym stanie faktycznym odsetki wypłacane są spółce Z, która pełni rolę gwaranta kredytu, nie jest nim natomiast żaden z wymienionych banków. Nie dopuszczalna jest zatem wykładnia rozszerzająca, zgodnie z którą odsetki wypłacane podmiotowi koreańskiemu, który nie jest bankiem wymienionym w art. 11 ust. 3 lit. b konwencji polsko-koreańskiej, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce - tj. państwie źródła.

Zatem wypłacone odsetki z tytułu udzielonej przez Z gwarancji stanowiącej zabezpieczenie kredytu bankowego podlegają opodatkowaniu w Polsce podatkiem u źródła w wysokości 10 % kwoty tych odsetek brutto (zgodnie z art. 11 ust. 2 konwencji polsko-koreańskiej).

W myśl art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. Wnioskodawca jako osoba prawna, która dokonuje wypłat należności z tytułów odsetek z tytułu udzielonej przez podmiot koreański gwarancji, jest obowiązany, jako płatnik, pobierać, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku w wysokości 10 % wynikającej z art. 11 ust. 2 konwencji polsko-koreańskiej jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Należy również wskazać na brzmienie art. 11 ust. 7 konwencji polsko-koreańskiej, który stanowi, iż jeżeli między dłużnikiem a wierzycielem lub między nimi obydwoma, a osobą trzecią istnieją szczególne stosunki i dlatego zapłacone odsetki, mające związek z roszczeniem wynikającym z długu, przekraczają kwotę, którą dłużnik i wierzyciel uzgodniliby bez tych stosunków, to postanowienia artykułu 11 konwencji polsko-koreańskiej stosuje się tylko do tej ostatniej wymienionej kwoty. W tym przypadku nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu zgodnie z prawem każdego Umawiającego się Państwa i z uwzględnieniem innych postanowień konwencji polsko-koreańskiej.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl