DD6/8213/301/MNX/08/PK-992 - Zwolnienie od podatku dochodów spółdzielni mieszkaniowej uzyskanych z tytułu odsetek z rachunku bieżącego, odsetek z lokat bankowych założonych ze środków wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet funduszu remontowego oraz odsetek za opóźnienie z tytułu zapłaty należnych świadczeń pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2009 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/301/MNX/08/PK-992 Zwolnienie od podatku dochodów spółdzielni mieszkaniowej uzyskanych z tytułu odsetek z rachunku bieżącego, odsetek z lokat bankowych założonych ze środków wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet funduszu remontowego oraz odsetek za opóźnienie z tytułu zapłaty należnych świadczeń pieniężnych.

Zmiana Interpretacji Indywidualnej

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 7 grudnia 2007 r. Nr ILPB3/423-95/07-4/ŁM przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Administracji Budynków Komunalnych Nr (...) Zakład Budżetowy z siedzibą w G. ul. (...), przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki mieszkaniowej:

*

w części odnoszącej się do zaliczenia do zasobów mieszkaniowych przychodów z tytułu odsetek z rachunku bankowego, odsetek od nieterminowych wpłat czynszu, zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości i lokali indywidualnych, wynajmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne - jest prawidłowe,

*

w części odnoszącej się do zwolnienia premii termomodernizacyjnej z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 - jest nieprawidłowe.

*

w części odnoszącej się do zaliczania do zasobów mieszkaniowych dochodu z tytułu wynajmu części wspólnych nieruchomości - jest nieprawidłowe,

Uzasadnienie

We wniosku z dnia 6 września 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Administracja Budynków Komunalnych Nr 4 w Gdyni zadała pytania:

1.

"czy przychody pochodzące z odsetek od środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym są przychodami z gospodarki zasobem mieszkaniowym, a uzyskany z tego źródła dochód podlega zwolnieniu z podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

2.

czy przychody pochodzące z odsetek od nieterminowych wpłat czynszu oraz zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości i lokali indywidualnych są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a uzyskany z tego źródła dochód podlega zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

3.

czy dochody osiągane z wynajmu części wspólnych nieruchomości są przychodami z gospodarki zasobem mieszkaniowym, a uzyskany z tego źródła dochód jest zwolniony z podatku dochodowego n a mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

4.

czy dochód osiągany przez wspólnotę mieszkaniową z wynajmu na cele mieszkalne lokalu mieszkalnego znajdującego się w nieruchomości wspólnej jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

5.

czy premia termomodernizacyjna uzyskana przez wspólnotę mieszkaniową na podstawie przepisów ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy..."

Zdaniem Wnioskodawcy dochody z tytułu: odsetek z rachunku bankowego, odsetek od nieterminowych wpłat czynszu, zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości i lokali indywidualnych, wynajmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne, wynajmu części wspólnych nieruchomości są dochodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Natomiast w kwestii premii termomodernizacyjnej uzyskanej przez Wspólnotę Mieszkaniową, Administracja uważa, że premia ta zwolniona jest z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; (Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 22 października 2007 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-95/07-4/ŁM), w której stanowisko Wnioskodawcy w sprawie pytań 1, 2 i 5 uznał za nieprawidłowe, natomiast w sprawie pytań 3 i 4 uznał za prawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, odsetki od środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym oraz odsetki od nieterminowych wpłat czynszu nie stanowią gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód z tytułu opłat wnoszonych przez najemców mieszkalnych lokali komunalnych lub członków Wspólnoty Mieszkaniowej za korzystanie z części wspólnych budynków mieszkalnych, wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych, wolny będzie od podatku dochodowego. W kwestii wynajmu na cele mieszkalne, o których mowa w pytaniu Nr 4 Wnioskodawcy, Dyrektor uznał, iż dochód taki zwolniony będzie z podatku dochodowego. Jednocześnie Dyrektor uznał, iż premia termomodernizacyjna nie stanowi dotacji w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47, zatem podlega ona opodatkowaniu.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest nieprawidłowe w zakresie, w jakim nie uznaje za przychody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przychodów osiągniętych w związku z otrzymaniem odsetek z rachunku bankowego oraz odsetek od nieterminowych płatności czynszu. Natomiast w kwestii dochodu z najmu części wspólnych budynku, Dyrektor Izby Skarbowej nieprawidłowo uznał go za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami i kosztami tego rodzaju nie są natomiast te przychody i koszty, które związane są z lokalami użytkowymi.

Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

Źródłem powstania czynszów (opłat) od lokali mieszkalnych, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Naliczanie odsetek za zwłokę przez Wspólnotę Mieszkaniową ma na celu zdyscyplinowanie lokatorów do terminowego uiszczania czynszów, a tym samym działania w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem tymi zasobami i ich utrzymaniem.

Właściwy jest więc pogląd Administracji Budynków Komunalnych Nr (...) Zakład Budżetowy w G., że dochody z tytułu: odsetek z rachunku bieżącego, odsetek za opóźnienie w zapłacie należnych jej czynszów za lokale mieszkalne, wynajmu lokali mieszkalnych na cele mieszkalne, stanowi dochód z gospodarki mieszkaniowej. Ma zatem do niego zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niewłaściwe jest stanowisko Wnioskodawcy w kwestii premii termomodernizacyjnej. Stanowi ona bowiem przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód powstały z tego tytułu w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, a nie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy, na który powołał się Wnioskodawca, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych

Niewłaściwe jest również stanowisko Wnioskodawcy, iż dochód z tytułu wynajmu części wspólnych jest dochodem z gospodarki mieszkaniowej. W uzasadnieniu Administracja opisała, iż uzyskuje dochód z wynajmowanych części wspólnych tj. dachu, ścian, pralni, suszarni. Jest to zatem dochód z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile wynajmowane lokale nie są przeznaczone na cele mieszkalne.

Tym samym niewłaściwe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w którym uznał dochód osiągnięty przez Wspólnotę Mieszkaniową z powyższego tytułu za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Również niewłaściwe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej nieuznające przychodu z tytułu premii termomodernizacyjnej za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl