DD6/8213/296/MZO/08/PK-994 - Zasady opodatkowania dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/296/MZO/08/PK-994 Zasady opodatkowania dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych.

Zmiana Interpretacji Indywidualnej

Na podstawie art. 14 e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 3 października 2007 r. Nr ITPB1/423-18/07/BK, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2007., uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2007 r. o udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego, w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych tj. części zaadoptowanego strychu na lokal mieszkalny - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

We wniosku z dnia 13 lipca 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wspólnota Mieszkaniowa zadała pytanie, czy dochód uzyskany ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych (część zaadaptowanego strychu na lokal mieszkalny) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym... Jeśli tak, to jak ustalić ten dochód i kiedy przypada termin powstania zobowiązania podatkowego z tego tytułu.

Zdaniem Wspólnoty dochód ten jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.). W przypadku przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem (remontem) tych zasobów, dochód ten zwolniony jest od podatku dochodowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 3 października 2007 r. interpretację indywidualną (Nr ITPB1/423/18/07/BK), w której stanowisko Wspólnoty uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dochód uzyskany ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych (część zaadoptowanego strychu na lokal mieszkalny) nie może być objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., bowiem nie jest uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Dyrektora Izby jedynie przychody pochodzące z czynszów (opłat) od zasobów mieszkaniowych spełniają to kryterium. Sprzedaż zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych stanowi natomiast dodatkowe źródło przychodów Wspólnoty i uzyskany z tego tytułu dochód, jako niepochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, nie spełnia warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest nieprawidłowe. Prezentowany jest w nim bowiem pogląd, że jedynie czynsze i opłaty od lokali mieszkalnych, pomieszczeń, urządzeń wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych stanowią dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Dyrektora Izby dochody uzyskane z innego tytułu, np. ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych, są dochodami uzyskanymi z pozostałej działalności gospodarczej, która nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującego się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami, urządzeniami, przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami tymi są zatem nie tylko czynsze (opłaty), ale także inne przychody związane z tymi zasobami.

Stanowisko takie prezentowane jest także w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.)

Na zasoby mieszkaniowe składają się, co zostało powiedziane wyżej, nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia, jak piwnice, sutereny, strychy, suszarnie. Źródłem powstania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego powstałego w wyniku adaptacji strychu są zatem posiadane przez Wspólnotę Mieszkaniową zasoby mieszkaniowe. Lokal mieszkalny, mimo jego sprzedaży, nadal stanowi część zasobów mieszkaniowych wchodzących w skład budynku mieszkalnego należącego do Wspólnoty Mieszkaniowej. Zasobem tym był także strych przed jego adaptacją na lokal mieszkalny.

Właściwy jest pogląd Wspólnoty Mieszkaniowej, że dochód uzyskany ze sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych (część zaadaptowanego strychu na lokal mieszkalny) jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Osiągnięty dochód z powyższego tytułu, jako uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów (np. na ich remont), podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

Niewłaściwe tym samym jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nieuznające dochodu osiągniętego przez Wspólnotę Mieszkaniową w wyniku sprzedaży zasobu mieszkaniowego w postaci pomieszczeń wspólnych (część zaadaptowanego strychu na lokal mieszkalny) za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl