DD6/8213/287/KWW/08/PK-919 - Opodatkowanie dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu odsetek za zwłokę od nieterminowych wpłat zaliczek na utrzymanie nieruchomości wspólnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2009 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/287/KWW/08/PK-919 Opodatkowanie dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu odsetek za zwłokę od nieterminowych wpłat zaliczek na utrzymanie nieruchomości wspólnej.

Zmiana Interpretacji Indywidualnej

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 21 grudnia 2007 r., Nr ITPB3/423-216b/07/PS, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej w M. przedstawione we wniosku (data wpływu 13 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych przez Wspólnotę Mieszkaniową z tytułu odsetek za zwłokę od nieterminowych wpłat zaliczek przez właścicieli lokali mieszkalnych na utrzymanie nieruchomości wspólnej

- jest prawidłowe

Uzasadnienie

We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wspólnota Mieszkaniowa zadała pytanie, czy dochód uzyskany z tytułu:

*

odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej (w tym dot. funduszu remontowego, opłat za media),

*

wynajmu właścicielom lokali mieszkalnych miejsc parkingowych zlokalizowanych na działce Wspólnoty,

jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zdaniem Wspólnoty Mieszkaniowej wyżej wymieniony dochód kwalifikuje się do zaliczenia go do dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W przypadku przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, dochód ten wolny jest od podatku dochodowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.).

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 21 grudnia 2007 r. interpretację indywidualną (Nr ITPB3/423-216b/07/PS), w której stanowisko Wspólnoty dotyczące dochodów uzyskanych z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej uznał za nieprawidłowe.

Stanowisko Dyrektora Izby w zakresie stanu faktycznego opisanego we wniosku Wspólnoty dotyczącego dochodu uzyskanego z tytułu wynajmu miejsc parkingowych właścicielom lokali mieszkalnych, przedstawione zostało w odrębnej interpretacji indywidualnej (Nr ITPB3/423-216a/07/PS z dnia 21 grudnia 2007 r.).

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy otrzymane przez Wspólnotę należności z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, stanowią dochody związane z działalnością gospodarczą inną niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Tym samym do odsetek tych nie ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest nieprawidłowe. Prezentowany jest w nim bowiem pogląd, że jedynie wpływy z opłat pobieranych przez lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty utrzymania lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji) stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Dyrektora Izby środki uzyskane z tytułu odsetek za opóźnienie w regulowaniu czynszów od lokali mieszkalnych nie stanowią przychodów związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami tymi są zatem nie tylko czynsze (opłaty), ale także inne przychody związane z tymi zasobami.

Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. W interpretacji tej wprost stwierdzono, że nie tylko czynsze (opłaty), ale również odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat stanowią kategorię przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 z późn. zm.) właściciele lokali tworzących wspólnotę mieszkaniową zobowiązani są uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej (np. klatek schodowych, strychów). Na koszty te składają się m.in. wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty na media. Na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną właściciele lokali uiszczają zaliczki.

Źródłem powstania zarówno zaliczek uiszczanych przez właścicieli lokali mieszkalnych, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, są posiadane przez Wspólnotę Mieszkaniową zasoby mieszkaniowe. Naliczanie odsetek za zwłokę przez Wspólnotę ma na celu zdyscyplinowanie właścicieli tych lokali do terminowego uiszczania zaliczek, a tym samym działania w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem tymi zasobami i ich utrzymaniem.

Właściwy jest więc pogląd Wspólnoty, że wyżej wymienione dochody są dochodami osiąganymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Niewłaściwe jest zatem stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, nieuznające dochodu osiągniętego przez Wspólnotę z tytułu odsetek za opóźnienie w regulowaniu omawianych zaliczek przez właścicieli lokali mieszkalnych, za dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Osiągnięty dochód z powyższego tytułu, jako uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.). Zwolnieniu nie podlegają jedynie odsetki od zaległych zaliczek należnych od lokali użytkowych, bowiem lokale te nie wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych, o których mowa w tym przepisie. Odsetki te nie mogą zatem być uznane za dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl