DD6/8213/217/SOH/08/PK-600/08 - Zwolnienie od podatku dochodów uzyskanych przez Spółdzielnię.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2008 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/217/SOH/08/PK-600/08 Zwolnienie od podatku dochodów uzyskanych przez Spółdzielnię.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 26 listopada 2007 r., Nr IP-PB3/423-111/07-2/AG przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uznającą za nieprawidłowe stanowisko (...) Spółdzielni Mieszkaniowej "M.ʼ w L. (dalej: Spółdzielnia) przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych przez Spółdzielnię - stwierdzając, iż jest ona:

"nieprawidłowa w części dotyczącej nieuznania za przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi odzyskanych kosztów sądowych dotyczących spraw członków i właścicieli lokali mieszkalnych oraz odsetek od dłużników za nieterminowe płatności czynszów od lokali mieszkalnych,

"prawidłowa w części dotyczącej nieuznania za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi wszelkich przychodów związanych z lokalami użytkowymi oraz przychodów z odsetek od lokat bankowych.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 23 sierpnia 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółdzielnia wyjaśniła, że do końca 2006 r. korzystała ze zwolnienia od podatku dochodów uzyskiwanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele statutowe z wyjątkiem działalności gospodarczej.

Spółdzielnia uważając, że zwolnienie to powinno ją obejmować także po tej dacie wystąpiła o dokonanie pisemnej interpretacji art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem jej działalności jest budowa albo nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków: lokatorskich praw znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkanych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także do miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych, ustanawianie odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkanych lub lokali o innym przeznaczeniu i ustanawianie ułamkowego udziału we własności w garażach wielostanowiskowych, działalność w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomościami, działalność społeczna, oświatowa i kulturalna.

Zdaniem Spółdzielni przychody i koszty jej działalności w całości dotyczą gospodarki zasobami mieszkaniowymi, gdyż zgodnie ze statutem podstawową jej działalnością jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Zasoby mieszkaniowe przynoszą, m.in. przychody operacyjne w tym pozostałe przychody operacyjne oraz przychody finansowe z tytułu wpływów z odsetek od dłużników za nieterminowe płatności należności za eksploatację lokali mieszkanych i użytkowych i z lokat bankowych z tytułu posiadanych wolnych środków pieniężnych na funduszach zasobowych i obrotowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 26 listopada 2007 r. interpretację indywidualną (Nr IP - PB 3-423-111/07-2/AG), w której stanowisko Spółdzielni w całości uznał za nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, uwzględnił, że w Spółdzielni realizującej zadania określone w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.).

Do końca 2006 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku były dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele statutowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej.

Od dnia 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, (...) prowadzących działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają natomiast dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie podziela stanowiska Spółdzielni, iż zarówno dochody uzyskiwane przez nią z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz z innych źródeł przychodów - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i inne cele statutowe, z wyjątkiem działalności gospodarczej, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż zwolnieniu temu podlegają jedynie dochody uzyskiwane przez Spółdzielnię z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów mieszkaniowych.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w oparciu, o którą funkcjonują spółdzielnie mieszkaniowe. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako, lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nie można uznać za przychody Spółdzielni z gospodarki zasobami mieszkaniowymi odzyskanych kosztów sądowych, odsetek od dłużników za nieterminowe płatności, odsetek z lokat bankowych, które zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają zwolnieniu od tego podatku.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sadów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość, wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów prawidłowe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2007 r. (Nr IP-PB 3/423-111/07-2/AG), w części dotyczącej nieuznania za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi wszelkich przychodów związanych z lokalami użytkowymi oraz będącymi przychodami z kapitałów odsetek od lokat bankowych.

Nie można podzielić poglądu Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nieuznającego za przychody osiągnięte z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, odzyskanych kosztów sądowych dotyczących spraw członków i właścicieli lokali mieszkalnych oraz odsetek od dłużników za nieterminowe płatności czynszów od lokali mieszkalnych.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkanych, także tego rodzaju pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno - remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami, urządzeniami, przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 3 oraz art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.).

Stanowisko takie prezentowane jest także w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z interpretacji tej wynika wprost, że nie tylko czynsze od lokali mieszkalnych, ale również "odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat" stanowią kategorię przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Źródłem powstania zarówno opłat eksploatacyjnych (czynszów) od lokali mieszkalnych, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat oraz odzyskanych kosztów sądowych dotyczących spraw członków i właścicieli lokali mieszkalnych, są bowiem posiadane przez Spółdzielnię zasoby mieszkaniowe. Naliczanie odsetek za zwłokę przez Spółdzielnię oraz kierowanie do sądu spraw lokatorów zalegających z czynszami ma na celu zdyscyplinowanie lokatorów do terminowego uiszczania czynszów, a tym samym działania w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem tych zasobów i ich utrzymaniem.

Właściwy jest więc pogląd Spółdzielni, że wymienione wyżej przychody są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Niewłaściwe jest zatem stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nieuznające przychodów Spółdzielni z tytułu odsetek za opóźnienie w regulowaniu czynszów od lokali mieszkalnych oraz odzyskanych kosztów sądowych dotyczących spraw członków i właścicieli lokali mieszkalnych za przychód osiągnięty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Należy zauważyć, że interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 nie zawiera zamkniętego katalogu przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami tego rodzaju, wbrew temu co twierdzi Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie są zatem także otrzymane przez Spółdzielnię wyżej wymienione przychody.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl