DD6/8213/216/SOH/08/PK-602/08 - Opodatkowanie przychodów Wspólnoty z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2008 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/216/SOH/08/PK-602/08 Opodatkowanie przychodów Wspólnoty z tytułu odsetek za nieterminowe wpłaty.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 17 grudnia 2007 r., Nr IP-PB3/423-192/07-4/AG przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uznającą za nieprawidłowe stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej z siedzibą w W. przy ul. P. (dalej: Wspólnota) przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych przez Wspólnotę - stwierdzając, iż jest ona nieprawidłowa w zakresie nieuznania za przychody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi odsetek od dłużnika za nieterminowe wpłaty zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy, zgodnie z posiadanymi udziałami, związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 12 września 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny Wspólnota wyjaśniła, że Miasto S., jako właściciel części nieruchomości, w latach 2000-2003 wpłacało zaliczki na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy Wspólnoty niezgodnie z posiadanymi udziałami. W wyniku dochodzenia sądowego Miasto S. wpłaciło w 2007 r. na konto Wspólnoty kwotę roszczenia wraz z odsetkami. Wspólnota otrzymane środki, w tym odsetki, przeznaczyła na utrzymanie zasobu mieszkaniowego.

W związku z tym powstała wątpliwość, czy od przychodu z tytułu otrzymanych odsetek od nieterminowych wpłat właścicieli lokali, przeznaczonych na utrzymanie zasobu mieszkaniowego Wspólnota powinna zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych.

Wspólnota uważa, że nie powinna płacić tego podatku od otrzymanych odsetek za nieterminowe wpłaty zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, ponieważ odsetki dotyczą okresu 2000-2003, w którym wszystkie dochody Wspólnoty były zwolnione od podatku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), dokonał w dniu 17 grudnia 2007 r. interpretacji indywidualnej (Nr IP PB 3-423-192/07-4/AG), w której stanowisko Wspólnoty w całości uznał za nieprawidłowe.

Przy dokonywaniu interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wziął pod uwagą, iż zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa o własności lokali, zgodnie z którą pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach (art. 12 tej ustawy).

Ponadto właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu i uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca (art. 13 ust. 1 i art. 15 ust. 1 tej ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Do końca 2006 r. na podstawie postanowień art. 17 ust. 1 pkt 4m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku były dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) wszedł w życie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody, m.in. wspólnot mieszkaniowych prowadzących działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Przychód podatkowy z tytułu odsetek powstaje zatem w dniu otrzymania odsetek od należności (np. zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy), a nie w dacie naliczenia tych odsetek. W dacie otrzymania odsetek za nieterminowo uiszczane zaliczki na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy, zgodnie z posiadanymi udziałami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi Wspólnota powinna zaliczyć je do przychodów podatkowych. W tej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, iż odsetki, dotyczą okresu 2000-2003, w którym to wszystkie dochody Wspólnoty były zwolnione od podatku, ponieważ odsetki te Wspólnota otrzymała już w okresie obowiązywania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. po dniu 1 stycznia 2007 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż nie można zaliczyć wszystkich uzyskiwanych przez Wspólnotę przychodów i ponoszonych kosztów jako związanych z działalnością polegającą na gospodarowaniu zasobami mieszkaniowymi. W szczególności do przychodów Wspólnoty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie można zaliczyć odsetek od dłużnika za nieterminowe wpłaty zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy, zgodnie z posiadanymi udziałami, związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Dochody z tego tytułu, niespełniając warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegają w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów nieprawidłowe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2007 r. (Nr IP-PB3/423-192/07-4/AG), w części dotyczącej nieuznania za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy, zgodnie z posiadanymi udziałami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno - remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami, urządzeniami, przychody np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Stanowisko takie prezentowane jest także w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z interpretacji tej wynika wprost, że nie tylko czynsze od lokali mieszkalnych, ale również "odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat" stanowią kategorię przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Źródłem powstania zarówno opłat eksploatacyjnych (czynszów) od lokali mieszkalnych, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Naliczanie odsetek za zwłokę przez Wspólnotę ma na celu zdyscyplinowanie lokatorów do terminowego uiszczania czynszów, a tym samym działania w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem tych zasobów.

Właściwy jest więc pogląd Wspólnoty, że odsetki od nieterminowych wpłat zaliczek na koszty zarządzania nieruchomością wspólną, media i fundusz remontowy, zgodnie z posiadanymi udziałami związanymi z gospodarką zasobami mieszkaniowymi są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Niewłaściwe jest natomiast uznanie tych odsetek za przychody w latach 2000-2003, ponieważ odsetki otrzymane podlegają zaliczeniu do przychodów podatkowych zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl