DD6/8213/183/MNX/08/491 - Zwolnienie z podatku dochodowego odsetek ustawowych za zwłokę od opłat eksploatacyjnych przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2008 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/183/MNX/08/491 Zwolnienie z podatku dochodowego odsetek ustawowych za zwłokę od opłat eksploatacyjnych przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 20 lutego 2008 r. Nr ILPB3/423-278/07-5/ŁM przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, uznającą za nieprawidłowe stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej z siedzibą we W (...) ul. (...) (NIP: (...)), przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów osiąganych przez Wspólnotę Mieszkaniową stwierdzając, iż jest nieprawidłowa.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wspólnota Mieszkaniowa wystąpiła z zapytaniem: "Czy ma prawo do zwolnienia z podatku dochodowego odsetek ustawowych za zwłokę od opłat eksploatacyjnych, które zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych".

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z odsetek ustawowych za zwłokę od opłat eksploatacyjnych powinien podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego, gdyż odsetki ustawowe za zwłokę od opłat eksploatacyjnych stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; (Dz. U. Nr 112, poz. 770)), wydał w dniu 20 lutego 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-278/07-5/ŁM), w której stanowisko Wspólnoty uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, dochody z tytułu odsetek za opóźnienie w regulowaniu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne, jako dochody z pozostałej działalności, będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, jest nieprawidłowe. Prezentowany jest w nim bowiem pogląd, że "dochody z tytułu odsetek za opóźnienie w regulowaniu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne, jako dochody z pozostałej działalności, będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych".

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującego się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami, urządzeniami, przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Stanowisko takie prezentowane jest także w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. Z interpretacji tej wynika wprost, że nie tylko czynsze od lokali mieszkalnych, ale również "odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat" stanowią kategorię przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Źródłem powstania zarówno opłat eksploatacyjnych (czynszów) od lokali mieszkalnych, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, są bowiem posiadane przez Spółdzielnię Mieszkaniową zasoby mieszkaniowe. Naliczanie odsetek za zwłokę przez Spółdzielnię ma na celu zdyscyplinowanie lokatorów do terminowego uiszczania czynszów, a tym samym działania w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem tych zasobów.

Właściwy jest więc pogląd Spółdzielni, że wymienione wyżej przychody są przychodami osiąganymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Niewłaściwe jest zatem stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nieuznające przychodu osiągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową z tytułu odsetek za opóźnienie w regulowaniu czynszów od lokali mieszkalnych, za przychód osiągnięty z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Osiągnięty dochód z powyższego tytułu, jako uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl