DD6/8213/173/MNX/08/PK-460

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/173/MNX/08/PK-460

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 6, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 17 stycznia 2008 r., Nr ILPB3/423-175/07-2/HS, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Zarządu G.M. (dalej: ZGM), przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kwalifikacji przez ZGM osiąganych przychodów i ponoszonych kosztów jako przychodów i kosztów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi:

w części, na którą składają się:

* czynsze najmu i opłaty za świadczenia dotyczące lokali mieszkalnych,

* otrzymane odszkodowania za zajmowanie lokali mieszkalnych bez tytułu prawnego, które są odpowiednikiem czynszu,

* przypisany zwrot refakturowanych kosztów dotyczących lokali mieszkalnych,

* zapłacone należności, na które wcześniej utworzono odpisy aktualizujące lub które zostały odpisane na podstawie postanowienia komornika o nieściągalności w części dotyczącej lokali mieszkalnych,

* otrzymane odsetki bankowe (wyłącznie z rachunku bieżącego),

* zwrot kosztów postępowania sądowego i komorniczego w części dotyczącej należności głównych w zakresie lokali mieszkalnych,

* kwoty stanowiące równowartość należności umorzonych i odpisanych jako nieściągalne, w tej części, od której dokonane odpisy aktualizujące zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w części dotyczącej zasobów mieszkaniowych,

* odsetki od nieterminowych płatności za lokale mieszkalne,

* zwrot kosztów postępowania sądowego i komorniczego w części dotyczącej odsetek w zakresie lokali mieszkalnych - jest prawidłowe

w części, na którą składają się:

* zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną i opłaty dotyczące lokali mieszkalnych otrzymywane od właścicieli lokali we wspólnotach mieszkaniowych będących przejściowo pod zarządem Wnioskodawcy,

* przypisany zwrot refakturowanych kosztów dotyczących lokali użytkowych,

* wszystkie czynsze najmu lokali użytkowych,

* opłaty za najem ścian budynków pod reklamy (bez znaczenia jest, czy budynek jest mieszkalny, mieszkalno-użytkowy, czy też użytkowy),

* odsetki od nieterminowych płatności za lokale użytkowe,

* otrzymane odsetki bankowe z tytułu lokat bankowych,

* zapłacone należności, na które wcześniej utworzono odpisy aktualizujące, lub które zostały odpisane na podstawie postanowienia komornika o nieściągalności w części dotyczącej lokali użytkowych,

* zwrot kosztów postępowania sądowego i komorniczego w zakresie lokali użytkowych,

* kwoty stanowiące równowartość należności umorzonych i odpisanych jako nieściągalne, w tej części, od której dokonane odpisy aktualizujące zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części dotyczącej lokali użytkowych - jest nieprawidłowe,

w zakresie wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy przychodu z tytułu otrzymanych dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 17 października 2007 r. Zarządu G.M. wynika, iż ZGM jest zakładem budżetowym gminy, który w swojej działalności administruje zasobami lokalowymi tejże gminy. W skład zasobu komunalnego wchodzą budynki mieszkalne, budynki mieszkalno-użytkowe, budynki użytkowe, garaże oraz udział w nieruchomościach wspólnych we wspólnotach mieszkaniowych (mieszkania gminy we wspólnotach). ZGM administruje ww. nieruchomościami uzyskując określone przychody i generując koszty.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytania:

"Czy obecne postępowanie ZGM jest prawidłowe. Czy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego:

* zasób mieszkaniowy to tylko i wyłącznie budynki i lokale mieszkalne, czy też wszystkie budynki zakwalifikowane do PKOB 112 zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316).

* prawidłowo dokonano przyporządkowania tytułów przychodów do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

* które wymienione we wniosku przychody winny być uwzględnione jako związane z zasobami mieszkaniowymi.

* czy można zastosować metodę proporcji do wyliczenia kosztów przypadających na poszczególne źródła przychodu - w odniesieniu do całości kosztów działalności ZGM-u, pomniejszonych wcześniej tylko o koszty pokryte dotacją budżetową..."

Zdaniem Wnioskodawcy, jego dotychczasowe postępowanie jest tylko w części prawidłowe. Uważa on bowiem, że "zasób mieszkaniowy" zawęził tylko do lokali mieszkalnych. W ocenie ZGM do zasobu mieszkaniowego zakwalifikować należy również budynki mieszkalno-użytkowe, w których ponad połowa powierzchni użytkowej jest przeznaczona na cele mieszkalne. Nieprawidłowo również dokonano przyporządkowania kategorii przychodów do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, co zdaniem Wnioskodawcy powiększyło dochód do opodatkowania. Zdaniem ZGM, prawidłowo on postępuje stosując art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosując proporcjonalny podział całości kosztów działalności, z wyjątkiem kosztów pokrytych dotacją, na poszczególne źródła przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 17 stycznia 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-175/07-2/HS), w której stanowisko Zarządu uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu przychody uzyskane z tytułu:

* czynszu najmu i opłaty za świadczenia dotyczące lokali mieszkalnych,

* otrzymanych odszkodowań za zajmowanie lokali mieszkalnych bez tytułu prawnego, które są odpowiednikiem czynszu,

* zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną i opłaty dotyczące lokali mieszkalnych otrzymane od właścicieli lokali we wspólnotach mieszkaniowych będących przejściowo pod zarządem Wnioskodawcy,

* przypisanego zwrotu refakturowanych kosztów dotyczących lokali mieszkalnych,

* zapłaconych należności, na które wcześniej utworzono odpisy aktualizujące, lub które zostały odpisane na podstawie postanowienia komornika o nieściągalności w części dotyczącej lokali mieszkalnych,

* zwrotu kosztów postępowania sądowego i komorniczego w części dotyczącej należności głównych w zakresie lokali mieszkalnych,

* kwot stanowiących równowartość należności umorzonych i odpisanych jako nieściągalne, w tej części od której dokonane odpisy aktualizujące zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części dotyczącej lokali mieszkalnych,

są przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zaś przychody osiągnięte z tytułu:

* przypisanego zwrotu refakturowanych kosztów dotyczących lokali użytkowych,

* wszystkich czynszów najmu lokali użytkowych,

* opłat za najem ścian budynków pod reklamy (bez znaczenia, czy budynek jest mieszkalny, mieszkalno-użytkowy, czy też użytkowy),

* otrzymanych odsetek bankowych,

* odsetek od nieterminowych płatności za lokale mieszkalne i użytkowe,

* zapłaconych należności na które wcześniej utworzono odpisy aktualizujące lub które zostały odpisane na podstawie komornika o nieściągalności w części dotyczącej lokali użytkowych,

* zwrotu kosztów postępowania sądowego i komorniczego w części dotyczącej odsetek w zakresie lokali mieszkalnych,

* zwrotu kosztów postępowania sądowego i komorniczego w zakresie lokali użytkowych,

* kwot stanowiących równowartość należności umorzonych i odpisanych jako nieściągalne, w tej części od której dokonane odpisy aktualizujące zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części dotyczącej lokali użytkowych,

* otrzymanych dotacji,

są przychodami z działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm) (dalej: u.p.d.o.p.), zwolnione są z podatku dochodowego dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami i kosztami tego rodzaju nie są natomiast te przychody i koszty, które związane są z lokalami użytkowymi.

Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

Za przychody z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi uznać należy: czynsze lokali użytkowych, odsetki od ich zaległości wraz z kosztami egzekucji sądowej, przypisany zwrot refakturowanych kosztów dotyczących lokali użytkowych, opłaty z tytułu najmu ścian budynków pod reklamy, odsetki z tytułu lokat bankowych, zapłacone należności, na które wcześniej utworzono odpisy aktualizujące, lub które zostały odpisane na podstawie postanowienia komornika o nieściągalności w części dotyczącej lokali użytkowych.

W sytuacji gdy przyporządkowanie poniesionych kosztów do osiągniętych przychodów z poszczególnych źródeł nie jest możliwe, to zastosowanie będzie miał art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz ponosi koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przychodów przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Tę zasadę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania (art. 15 ust. 2a ustawy).

Dochód uzyskany z tytułu dotacji przedmiotowej z budżetu gminy, wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dochodów (przychodów) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy).

Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy i Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu uznające otrzymane dotacje z budżetu gminy za wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy.

Niewłaściwe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nieuznające dochodu jako dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, osiągniętego przez Zarząd G.M. z tego tytułu odsetek od nieterminowych płatności za lokale mieszkalne, zwrotu kosztów postępowania sądowego i komorniczego w części dotyczącej odsetek w zakresie lokali mieszkalnych.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl