DD6/8213/166/MNX/08/PK-433 - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu odsetek z rachunku bieżącego, odsetek od lokat bankowych założonych ze środków wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet funduszu remontowego, odsetek za opóźnienia w zapłacie należności pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów DD6/8213/166/MNX/08/PK-433 Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów wspólnoty mieszkaniowej z tytułu odsetek z rachunku bieżącego, odsetek od lokat bankowych założonych ze środków wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet funduszu remontowego, odsetek za opóźnienia w zapłacie należności pieniężnych.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną wydaną w dniu 7 grudnia 2007 r. Nr ILPB3/423-95/07-4/ŁM przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki mieszkaniowej:

*

w części odnoszącej się do zaliczenia do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi odsetek od lokat bankowych założonych ze środków wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet funduszu remontowego - jest nieprawidłowe,

*

w części odnoszącej się do zaliczenia do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi odsetek z rachunku bieżącego oraz odsetek za opóźnienie w zapłacie: zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek na pokrycie kosztów eksploatacji lokali mieszkalnych, czynszu najmu (o ile najem dotyczy zasobu mieszkaniowego) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wspólnota Mieszkaniowa zadała pytanie: "Czy dochody z tytułu odsetek z rachunku bieżącego, od lokat bankowych założonych ze środków wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet funduszu remontowego, a także odsetki za opóźnienie w zapłacie należnych jej świadczeń pieniężnych takich jak zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczki na pokrycie kosztów eksploatacji lokali, czynszu najmu części nieruchomości wspólnej, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych jako dochody uzyskane z działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej, a przeznaczone na utrzymanie tych zasobów..."

Zdaniem Wnioskodawcy dochody Wspólnoty Mieszkaniowej z powyższych tytułów, są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dochody uzyskane z działalności w zakresie gospodarki mieszkaniowej, w przypadku przeznaczenia ich na utrzymanie tych zasobów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; (Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 7 grudnia 2007 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-95/07-4/ŁM), w której stanowisko Wspólnoty uznał za nieprawidłowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, dochody uzyskiwane z tytułu odsetek z rachunku bieżącego, od lokat bankowych założonych ze środków wpłacanych przez właścicieli lokali na poczet funduszu remontowego, a także odsetki za opóźnienie w zapłacie należnych jej świadczeń pieniężnych takich jak: zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczki na pokrycie kosztów eksploatacji lokali, czynszu najmu części nieruchomości wspólnej, nie mogą być zaliczone do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie są to dochody z podstawowej działalności Wspólnoty.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.

Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami tymi są zatem nie tylko czynsze (opłaty), ale także inne przychody związane z tymi zasobami.

Stanowisko takie zaprezentowane zostało w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące stosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W interpretacji tej wprost stwierdzono, że nie tylko czynsze (opłaty), ale również odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat stanowią kategorię przychodów osiąganych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Źródłem powstania czynszów (opłat) od lokali mieszkalnych, jak i odsetek za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, są posiadane przez Wspólnotę zasoby mieszkaniowe. Naliczanie odsetek za zwłokę przez Wspólnotę Mieszkaniową ma na celu zdyscyplinowanie lokatorów do terminowego uiszczania czynszów, a tym samym działania w tym zakresie związane są z prawidłowym gospodarowaniem tymi zasobami i ich utrzymaniem.

Właściwe jest więc stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, że przychodami z gospodarki mieszkaniowej są odsetki z rachunku bieżącego, odsetki za opóźnienie w zapłacie: zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek na pokrycie kosztów eksploatacji lokali mieszkalnych, czynszu najmu (o ile najem dotyczy zasobu mieszkaniowego).

Tym samym niewłaściwe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nieuznające dochodów osiągniętych przez Wspólnotę Mieszkaniową z powyższych tytułów za dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Natomiast dochód z tytułu odsetek od lokat bankowych podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i to bez względu na cel na jaki zostanie przeznaczony.

W świetle powyższych uregulowań prawnych uznać należy, że dochody z oprocentowania lokat terminowych zaliczane są do kategorii przychodów finansowych i nie mogą zostać uznane za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochody te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl