DD6/033/7/MZO/09/PK-34
Pismo z dnia 9 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów DD6/033/7/MZO/09/PK-34
ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wydaną w dniu 15 grudnia 2008 r., Nr ILPB3/423-592/08-2/KS, w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w przedmiocie zwolnienia dochodu z udziału w zyskach osób prawnych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Spółdzielnia Mieszkaniowa jest podatnikiem wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.) i osiąga dochody z których część podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a część jest zwolniona z tego podatku na podstawie wymienionego przepisu.
Spółdzielnia posiada również udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, mających siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i osiąga dochody z dywidend.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 12 września 2008 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółdzielnia Mieszkaniowa zadała pytania:
Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa spełnia warunki uprawniające ją do złożenia oświadczenia o którym mowa w art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p.
Czy w związku ze złożonym przez Spółdzielnię - płatnikowi - takiego oświadczenia nie pobiera się zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend.
Zdaniem Spółdzielni z uwagi na to, że Spółdzielnia przeznacza swoje dochody głównie na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., jest uprawniona do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p. Wobec powyższego płatnik nie pobiera zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z dywidend.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 15 grudnia 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-592/08-2/KS), w której stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej uznał za prawidłowe.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.
Stosownie do art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.
Na podstawie art. 26 ust. 1 u.p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1 są obowiązane, jako płatnicy, pobierać z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.
W myśl art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p., zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.
Zgodnie z u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).
Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującego się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe.
Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Są to zatem, nie tylko wymienione przykładowo w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat, ale także wszelkie inne przychody i koszty z nimi związane.
Osiągnięty dochód z powyższego tytułu, jako uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.).
W świetle powyższego, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, że do Spółdzielni Mieszkaniowej w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym znajduje zastosowanie przepis art. 26 ust. 1a wymienionej ustawy tj. że jest ona uprawniona do złożenia oświadczenia o przeznaczeniu dochodów z dywidend na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a w konsekwencji, płatnik, wypłacający dywidendę może nie pobierać od dokonanej wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego.
Zauważyć należy, że wszelkie ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i aby z nich skorzystać podatnicy muszą spełnić wszystkie warunki przewidziane w ustawie.
A zatem aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego, istotne jest nie tylko przeznaczenie dochodu na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, ale także źródło z jakiego uzyskiwane są dochody. Źródłem tym musi być gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Dochody z dywidend nie stanowią przychodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a zatem nawet w przypadku przeznaczenia dochodu na utrzymanie tych zasobów, nie będzie on podlegał zwolnieniu na podstawie wyżej wymienionego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.
Oznacza to, że Spółdzielnia uzyskując dochody z tytułu dywidend (niepodlegające zwolnieniu) nie spełnia warunków uprawniających ją do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p., a tym samym spółki wypłacające Spółdzielni dywidendy zobowiązane są jako płatnicy pobrać (w dniu wypłaty) zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.
Przepis art. 26 ust. 1a u.p.d.o.p. nie stanowi o zwolnieniu podatkowym, a jedynie o nie pobieraniu podatku w sytuacji, gdy podatnik jest zwolniony z opodatkowania.
ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).