DD6/033-20/MZG/2010/PK-1291

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2011 r. Ministerstwo Finansów DD6/033-20/MZG/2010/PK-1291

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną z dnia 2 lutego 2009 r., nr IBPB I/2/423-1021/08/PC, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w ten sposób, że uznaje, iż stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia od podatku dochodów jednostek badawczo-rozwojowych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2008 r. do organu podatkowego wpłynął wniosek Instytutu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych jednostek badawczo-rozwojowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca należy do szczególnej kategorii państwowych osób prawnych - jednostek badawczo-rozwojowych. Działalność takich jednostek reguluje ustawa z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych.

Przedmiotem działania Instytutu, zgodnie ze statutem jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowań w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac. Instytut zgodnie ze statutem, prowadzi szkolenia specjalistyczne oraz różne formy kształcenia ustawicznego, jak również świadczy usługi w zakresie badań i analiz technicznych, zajmuje się doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania itd. Instytut czerpie ponadto dochody z wynajmu wolnych pomieszczeń, jak również uzyskuje przychody z lokowania wolnych środków finansowych na rynku pieniężnym i kapitałowym.

Instytut zwrócił się z pytaniem dotyczącym tego, czy dochód jednostki badawczo-rozwojowej, której celem statutowym jest działalność naukowa i naukowa techniczna, w części, w której przeznaczany jest na te cele, wolny jest od podatku w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mimo nowelizacji ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych z dnia 5 lipca 2007 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód jednostki badawczo-rozwojowej, której celem jest działalność naukowa i naukowa techniczna, w części, w której przeznaczany jest na te cele, wolny jest od podatku w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie zmieniają tego postanowienia art. 18 ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 2 lutego 2009 r. interpretację indywidualną (nr IBPB I/2/423-1021/08/PC), w której stanowisko Spółki uznał za prawidłowe.

Organ podatkowy wskazał, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, czy oświatowa - w części przeznaczonej na te cele. Zwolnieniem tym objęte są także dochody pochodzące z działalności gospodarczej, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele statutowe, do których ma zastosowanie to zwolnienie.

Stosownie natomiast do art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 z późn. zm.), jednostki badawczo rozwojowe są zwolnione z podatków na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Zwolnieniu nie podlega działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 tej ustawy (art. 18 ust. 2) tj. działalność inna niż prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż mając na uwadze brzmienie art. 18 ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, należy przyjąć, iż przepisy te muszą być interpretowane łącznie z jednoczesnym odniesieniem się do odrębnych ustaw. A zatem jednostki badawczo-rozwojowe, mają prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem o którym mowa w art. 2 ust. 4 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów, stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dniu 2 lutego 2009 r., nr IBPB I/2/423-1021/08/PC, nie można uznać za prawidłowe. Przy czym wadliwość tej interpretacji polega na tym, iż rozstrzygnięcie dokonane w sentencji przez Dyrektora Izby Skarbowej nie odpowiada treści uzasadnienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zwolnieniem tym objęte są także dochody pochodzące z działalności gospodarczej, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele statutowe, do których ma zastosowanie to zwolnienie.

Jednocześnie na podstawie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, podmioty posiadające status jednostki badawczo-rozwojowej zwolnione były z podatków na zasadach określonych w odrębnych przepisach, z tym że zwolnieniu takiemu nie podlegała działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 tej ustawy (art. 18 ust. 1 i 2). Przepisy ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych w art. 2 ust. 4 odnosiły się do działalności gospodarczej, innej niż określona w ust. 1 pkt 1 tego artykułu.

Analizując brzmienie uchylonej obecnie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych (art. 18 ust. 1 i 2), należy uznać, iż przepisy te musiały być interpretowane łącznie z jednoczesnym odniesieniem się do odrębnych ustaw. A zatem podatnicy działający w formie jednostek badawczo-rozwojowych, mieli prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, z tym zastrzeżeniem, iż zwolnieniu temu nie podlegała działalność określona w art. 2 ust. 4 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych.

Tym samym na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, podatnicy będący jednostkami badawczo-rozwojowymi byli zwolnieni od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tym że zwolnienie to - stosownie do brzmienia art. 18 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych - nie miało zastosowania do dochodów pochodzących z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ust. 4 tej ustawy.

W związku z powyższym postanowiono jak w osnowie.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa stosownie do zapisu art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 tej ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl