DD4/PB6/033-0759-mk/JG/06/1096 - Zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pracy wykonywanej w Irlandii

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2006 r. Ministerstwo Finansów DD4/PB6/033-0759-mk/JG/06/1096 Zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pracy wykonywanej w Irlandii

Pytanie podatnika

Czy w związku z uzyskiwaniem dochodów wypłacanych przez pracodawcę mającego siedzibę w Irlandii, wynagrodzenie Podatnika podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z tzw. metodą wyłączenia z progresją zawartą w polsko-irlandzkiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 z późn. zm.),

Minister Finansów uznaje stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w części dotyczącej zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pracy wykonywanej w Irlandii oraz za nieprawidłowe w pozostałej części.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pan X posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. Od dnia 17.01.2005 r. Podatnik wykonuje pracę na rzecz pracodawcy mającego siedzibę na terytorium Irlandii. Praca wykonywana jest na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, USA, Turcji, Indii i Australii. Podatnik świadczy pracę na terytorium każdego z tych państw czasowo, w okresie wynoszącym przeciętnie od kilku dni do kilkunastu tygodni. Jednocześnie Podatnik oświadcza, iż wynagrodzenie każdorazowo wypłacane jest wyłącznie przez pracodawcę mającego siedzibę na terytorium Irlandii.

W Polsce, zgodnie z oświadczeniem Podatnika znajduje się jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, w tym państwie przebywa jego najbliższa rodzina i znajduje się lokal mieszkalny pozostający do jego dyspozycji. W 2005 r. jedynym dochodem uzyskanym przez Podatnika było jednorazowa wypłata wynagrodzenia uzyskana od polskiego pracodawcy z tytułu pracy wykonywanej w grudniu 2004 r. Z wyjątkiem tego dochodu, zarówno w 2005 r. jak i w 2006 r. Podatnik nie uzyskuje dochodów ze źródeł położonych na terytorium Polski.

Podatnik zwraca się z prośbą o informację, czy w związku z uzyskiwaniem dochodów wypłacanych przez pracodawcę mającego siedzibę w Irlandii, jego wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z tzw. metodą wyłączenia z progresją zawartą w polsko-irlandzkiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ponadto Podatnik prosi również o określenie, czy w związku z jego pobytem za granicą możliwe jest dopełnienie obowiązków podatkowych w związku z uzyskiwanym za granicą dochodem jedynie raz w roku.

Zdaniem Podatnika, w celu opodatkowania uzyskanych z Irlandii dochodów należy zastosować metodę wyłączenia z progresją wynikającą z polsko-irlandzkiej umowy, zgodnie z którą Podatnik ma obowiązek złożyć roczne zeznanie podatkowe, w którym obliczy podatek należny od pozostałych dochodów uwzględniając dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku dochody wypłacone przez irlandzkiego pracodawcę. Jednocześnie, ponieważ Podatnik przebywa za granicą przez większą część roku, możliwe jest wypełnianie ciążących na Podatniku obowiązków podatkowych jedynie raz do roku.

Podatnik zaznacza, iż zwraca się z prośbą o interpretację wyłącznie postanowień polsko-irlandzkiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 15 ust. 1 umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 2 umowy, bez względu na postanowienia art. 15 ust. 1, wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiągane z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

- odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w danym roku podatkowym tego drugiego Państwa,

- wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie i

- wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż wynagrodzenie pracowników mających miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium drugiego państwa (w Irlandii). W takiej sytuacji dochód ten może być opodatkowany zarówno w państwie, w którym wykonywana jest praca (w Irlandii) jak i w państwie rezydencji, czyli w Polsce.

Natomiast, art. 15 ust. 2 umowy określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia pracowników podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule warunki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Irlandii) oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Polsce). Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metoda wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a) umowy, w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

- ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych za granicą, Minister Finansów informuje, iż w przypadku podatników osiągających dochody bez pośrednictwa płatników, zgodnie z art. 44 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 19% dochodu za miesiące, w których uzyskali ten dochód, w terminie do dnia 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego. W terminach płatności zaliczek podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników, deklaracje według ustalonego wzoru.

Jednocześnie, zgodnie z art. 44 ust. 7 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19 % tych dochodów, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju.

Powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska - art. 44 ust. 3e ustawy.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów uważa, iż prawidłowe jest stanowisko Pana X, zgodnie z którym wynagrodzenie wypłacane przez irlandzkiego pracodawcę z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Irlandii podlega opodatkowaniu w Polsce z zastosowaniem tzw. metody wyłączenia z progresją. Ze stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy pracę na terytorium Irlandii w okresie nieprzekraczającym kilkunastu tygodni, przy czym wynagrodzenie wypłacane jest przez pracodawcę mającego siedzibę w Irlandii. Oznacza to, iż nie znajdzie zastosowania wyjątek określony w art. 15 ust. 2 umowy, w związku z czym wynagrodzenie Podatnika podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy (w Irlandii oraz w Polsce). W takiej sytuacji, w celu opodatkowania tego dochodu w Polsce należy zastosować określoną w umowie metodę wyłączenia z progresją.

Jednocześnie, Minister Finansów stwierdza, iż nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym do całości wypłacanych przez irlandzkiego pracodawcę dochodów należy zastosować postanowienia polsko-irlandzkiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz przewidzianą w tej umowie metodę wyłączenia z progresją. W celu opodatkowania dochodów osiąganych z pracy wykonywanej w pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz USA, Australii, Turcji i Indiach należy bowiem zastosować postanowienia właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a państwem, w którym wykonywana jest praca. Jeżeli zgodnie z postanowieniami konkretnej umowy, wynagrodzenie Podatnika podlegać będzie opodatkowaniu w obydwu państwach, wówczas w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować przewidzianą w konkretnej umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (metodę proporcjonalnego zaliczenia bądź metodę wyłączenia z progresją).

Jednocześnie, w terminie do dnia 20 miesiąca, w którym Podatnik powrócił do kraju, Podatnik ma obowiązek wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy w Polsce składając deklarację PIT-53. Następnie zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy, na Podatniku spoczywa obowiązek złożenia rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl