DD4/PB6/033-0495-SM6-3069/06/WP - Ustalenie miejsca powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pracownicy wykonują swoje obowiązki na terytorium Niemiec na rzecz polskiego pracodawcy i otrzymują z tego tytułu przychody

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2006 r. Ministerstwo Finansów DD4/PB6/033-0495-SM6-3069/06/WP Ustalenie miejsca powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pracownicy wykonują swoje obowiązki na terytorium Niemiec na rzecz polskiego pracodawcy i otrzymują z tego tytułu przychody

Pytanie podatnika

Gdzie Spółka jest zobowiązana do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych pracownikom wynagrodzeń, w Polsce czy w Niemczech?

Odpowiedź

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie w Polsce od wynagrodzeń pracowników, którzy wykonują swoje obowiązki na terytorium Niemiec na rzecz polskiego pracodawcy.

Uzasadnienie

W dniu 7 marca 2006 r. wpłynął do Ministra Finansów wniosek Spółki X S.A. o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie postanowień umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych w zakresie braku pełnomocnictwa oraz opłaty skarbowej. Minister Finansów wezwał Spółkę, pismem z dnia 30 sierpnia 2006 r., do uzupełnienia wniosku. Pismem z dnia 31 sierpnia 2006 r. Spółka prawidłowo uzupełniła wniosek.

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku, Spółka zatrudnia pracowników, którzy fizycznie swoje obowiązki wykonują na terytorium Niemiec. Do obowiązków pracowników przebywających w D. (Niemcy) należy m.in. nadzorowanie przesyłu ropy naftowej rurociągami z terytorium Rosji, przez Polskę do Niemiec, przy czym pracownicy nie są oddelegowani do pracy w Niemczech, a wykonują swoje obowiązki w Niemczech na rzecz Spółki, zgodnie z postanowieniami umów o pracę.

Zgodnie z zawartą umową na granicy polsko-niemieckiej w D., strona polska i strona niemiecka zobowiązana jest do wyznaczenia swoich własnych pracowników celem nadzorowania przesyłu ropy naftowej. Pracownicy Spółki przebywają w Schwedt dłużej niż 183 dni w roku kalendarzowym.

Kosztami wynagrodzenia pracowników przebywających w D. (Niemcy) Spółka nie obciąża kontrahenta niemieckiego, ponieważ pracownicy wykonują pracę na rzecz Spółki. Spółka nie posiada w Niemczech zakładu w rozumieniu przepisów polsko-niemieckiej umowy.

W związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym, Spółka prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie gdzie jest zobowiązana do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych pracownikom wynagrodzeń, w Polsce czy w Niemczech.

Zdaniem Spółki, fakt, iż praca jest faktycznie wykonywana na terytorium Niemiec i pracownik przebywa dłużej niż 183 dni w roku na terytorium Niemiec, nie determinuje obowiązku odprowadzania podatku w Niemczech. Umowa o pracę została zawarta z polskim pracodawcą i praca jest wykonywana na jego rzecz. Przebywanie pracowników w D. (Niemcy) jest jedynie technicznym rozwiązaniem pozwalającym na prawidłową realizację umowy z niemieckim kontrahentem. Zatem nie powstaje obowiązek opodatkowania wynagrodzeń pracowników w Niemczech, a powstaje obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w Polsce.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Minister Finansów zauważa, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 17, 18 i 19 uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Ustęp 2 niniejszego artykułu stanowi, iż bez względu na postanowienia ustępu 1 wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i

wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Stosownie do art. 24 ust. 2 lit. a) polsko-niemieckiej umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Na podstawie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny Minister Finansów zauważa, że:

Przepis art. 15 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy ustala ogólną zasadę w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pracy najemnej, zgodnie z którą taki dochód podlega opodatkowaniu w państwie, w którym praca jest rzeczywiście wykonywana. Praca jest wykonywana w miejscu, w którym osoba fizycznie przebywa, gdy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Element fizycznego przebywania i wykonywania pracy przez pracownika jest kluczowy dla określenia miejsca wykonywania pracy w rozumieniu polsko-niemieckiej umowy. Zatem Spółka nieprawidłowo uznała, iż przesłanki takie jak: umowa o pracę z polskim pracodawcą oraz wykorzystywanie przez polskiego pracodawcę wyników pracy pracowników wykonujących swoje obowiązki na terytorium Niemiec, są wystarczające do uznania, iż nie powstanie w Niemczech obowiązek podatkowy od wynagrodzeń tych pracowników.

Do przedmiotowego stanu faktycznego nie znajdą zastosowania przepisy art. 15 ust. 2 polsko-niemieckiej umowy z uwagi na niespełnienie warunku przewidzianego w pkt a) tego ustępu.

Reasumując, wynagrodzenie pracowników Spółki może podlegać opodatkowaniu w Niemczech na zasadach wynikających z art. 15 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy. Dochód pracownika osiągnięty w Niemczech i tam opodatkowany będzie, na podstawie art. 24 ust. 2 lit. a) polsko-niemieckiej umowy, zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, natomiast pracownik uwzględni ten dochód przy ustalaniu stawki podatku w oparciu o przepisy art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla Podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl