DD4-033-0802/ZKK/07/MB7-9629 - Obowiązek podatkowy w Polsce w 2006 roku z tytułu dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-0802/ZKK/07/MB7-9629 Obowiązek podatkowy w Polsce w 2006 roku z tytułu dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie.

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 16 grudnia 1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej interpretacji prawa podatkowego w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce za 2006 r. z tytułu dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Podatnik w październiku 2005 r., około dwa tygodnie po zawarciu związku małżeńskiego, wyjechał wraz z żoną do Zjednoczonego Królestwa. Podatnik podjął pracę. Po około 8 miesiącach zmienił pracodawcę, jednakże ciągłość pracy nie została przerwana. Podatnik podaje, iż w Zjednoczonym Królestwie pracuje po dzień dzisiejszy.

W r. podatkowym 2006 Podatnik osiągnął przychód wyłącznie na terytorium Zjednoczonego Królestwa ze stosunku pracy i z tego tytułu zapłacił podatek dochodowy w brytyjskim urzędzie skarbowym. Przez cały 2006 r. Podatnik przebywał i pracował w Zjednoczonym Królestwie, pojawiając się w Polsce sporadycznie. W polskim urzędzie skarbowym złożył formularz aktualizacyjny NIP-3, wskazując jako miejsce zamieszkania Zjednoczone Królestwo.

Podatnik oświadcza, iż emigrując wraz z żoną do Zjednoczonego Królestwa, od początku nosił się z zamiarem pozostania w tym kraju na stałe. Podatnik informuje, iż w Polsce, oprócz działki wniesionej do wspólnego majątku przez żonę oraz kilku przedmiotów codziennego użytku pozostawionych w domu rodziców, nie posiada żadnego majątku. Z działki tej Podatnik i żona nie czerpią żadnych zysków. Część zgromadzonych oszczędności Podatnik ulokował na rachunku polskiego funduszu inwestycyjnego.

Podatnik podaje, iż jego żona spodziewa się dziecka, które urodzi się i będzie wychowywane w Zjednoczonym Królestwie.

Podatnik stwierdza, iż swoje plany osobiste i zawodowe wiąże ze Zjednoczonym Królestwem. W kraju tym posiada samochód, konto bankowe, karty płatnicze. Uzyskał National Insurance Number, status rezydenta podatkowego oraz status rezydenta wydany przez brytyjskie biuro imigracyjne. Jego pracodawca opłaca wszelkie niezbędne składki tzw. "ubezpieczenia narodowego".

Podatnik informuje, iż mieszkając przez większą część 2005 r. w Polsce i uzyskując wynagrodzenie za pracę w Polsce i w Zjednoczonym Królestwie, nie miał wątpliwości co do rozliczenia tego r. podatkowego w Polsce.

Natomiast Podatnika interesuje, czy powinien rozliczyć się w Polsce z dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie w 2006 r.

Zdaniem Podatnika, dochody te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż wskutek przeniesienia jego centrum życiowego i gospodarczego do Zjednoczonego Królestwa, obowiązek rozliczania tych dochodów w Polsce wygasł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 umowy między Polską a Zjednoczonym Królestwem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza - z uwzględnieniem ustępów 2 i 3 tego artykułu - każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona. Określenie to nie obejmuje przy tym osoby fizycznej, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód ze źródeł w nim położonych.

Rozstrzygające znaczenie ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania podatnika. W przepisach polskiego prawa podatkowego w 2006 r. pojęcie "miejsca zamieszkania" nie zostało zdefiniowane. Jak stanowi art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa lub nie w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w danej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości, jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny stwierdzić należy, iż Podatnik w 2006 r. podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, iż w Polsce podlegały opodatkowaniu wyłącznie dochody z pracy wykonywanej na jej terytorium, na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz dochody z innych źródeł przychodów położonych w kraju, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Natomiast dochody uzyskane przez Podatnika w 2006 r. z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Zjednoczonego Królestwa, nie podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl