DD4-033-0801/ZKK/07/MB7-9628 - Ustalenie obowiązku podatkowego w Polsce za lata 2005 i 2006 z tytułu dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-0801/ZKK/07/MB7-9628 Ustalenie obowiązku podatkowego w Polsce za lata 2005 i 2006 z tytułu dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie.

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 16 grudnia 1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej interpretacji prawa podatkowego w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce za lata 2005 i 2006 z tytułu dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Podatniczka w październiku 2005 r., około dwa tygodnie po zawarciu związku małżeńskiego, wyjechała wraz z mężem do Zjednoczonego Królestwa. Podatniczka podjęła pracę. Po około 8 miesiącach zmieniła pracodawcę, jednakże ciągłość pracy nie została przerwana. Podatniczka podaje, iż w Zjednoczonym Królestwie pracuje po dzień dzisiejszy.

W latach 2005 i 2006 Podatniczka osiągnęła przychód wyłącznie na terytorium Zjednoczonego Królestwa ze stosunku pracy i z tego tytułu zapłaciła podatek dochodowy w brytyjskim urzędzie skarbowym. Przez cały 2006 r. Podatniczka przebywała i pracowała w Zjednoczonym Królestwie, pojawiając się w Polsce sporadycznie. W polskim urzędzie skarbowym złożyła formularz aktualizacyjny NIP-3, wskazując jako miejsce zamieszkania Zjednoczone Królestwo.

Podatniczka oświadcza, iż emigrując wraz z mężem do Zjednoczonego Królestwa, od początku nosiła się z zamiarem pozostania w tym kraju na stałe. Podatniczka informuje, iż w Polsce, oprócz działki, wniesionej przez nią do majątku wspólnego oraz kilku przedmiotów codziennego użytku pozostawionych w domu rodziców, nie posiada żadnego majątku. Z działki tej Podatniczka i mąż nie czerpią żadnych zysków. Część zgromadzonych oszczędności Podatniczka ulokowała na rachunku polskiego funduszu inwestycyjnego.

Podatniczka informuje, iż spodziewa się dziecka, które zamierza urodzić i wychowywać w Zjednoczonym Królestwie.

Podatniczka stwierdza, iż swoje plany osobiste i zawodowe wiąże ze Zjednoczonym Królestwem. W kraju tym posiada samochód, konto bankowe, karty płatnicze. Uzyskała National Insurance Number, status rezydenta podatkowego oraz status rezydenta wydany przez brytyjskie biuro imigracyjne. Jej pracodawca opłaca wszelkie niezbędne składki tzw. "ubezpieczenia narodowego".

Podatniczka stawia pytanie, czy powinna rozliczyć się w Polsce z dochodów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie w 2005 r. oraz w 2006 r.

Zdaniem Podatniczki, dochody te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż wskutek przeniesienia jej centrum życiowego i gospodarczego do Zjednoczonego Królestwa, obowiązek rozliczania tych dochodów w Polsce wygasł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 umowy między Polską a Zjednoczonym Królestwem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza - z uwzględnieniem ustępów 2 i 3 tego artykułu - każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona. Określenie to nie obejmuje przy tym osoby fizycznej, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód ze źródeł w nim położonych.

Rozstrzygające znaczenie ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania podatnika. W przepisach polskiego prawa podatkowego, obowiązujących do dnia 31 grudnia 2006 r., pojęcie "miejsca zamieszkania" nie zostało zdefiniowane. Jak stanowi art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa lub nie w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w danej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości, jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny stwierdzić należy, iż Podatniczka w 2005 r. (od momentu wyjazdu z Polski w październiku) oraz w 2006 r. podlegała w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, iż w Polsce podlegały opodatkowaniu wyłącznie dochody z pracy wykonywanej na jej terytorium, na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz dochody z innych źródeł przychodów położonych w kraju, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Natomiast dochody uzyskane przez Podatniczkę w 2005 r. oraz w 2006 r. z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Zjednoczonego Królestwa, nie podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl