DD4-033-0668/IDy/07/1162 - Obowiązek podatkowy w Polsce w związku ze zmianą rezydencji podatkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-0668/IDy/07/1162 Obowiązek podatkowy w Polsce w związku ze zmianą rezydencji podatkowej.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), umowy z dnia 22 maja 1992 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569);

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku dotyczącym obowiązku podatkowego w Polsce w związku ze zmianą rezydencji podatkowej.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka zamierza w 2007 r. zawrzeć umowę o pracę, z rosyjską firmą.

Stosownie do umowy, świadczone przez Podatniczkę usługi wymagałyby ciągłych wyjazdów na terytorium Rosji, ok. 25 dni w miesiącu, tj. powyżej 180 dni w roku.

Podatniczka jest osobą samotną, nie posiada dzieci.

Na terytorium Polski Podatniczka posiada 1/2 części domu jednorodzinnego, budynku gospodarczego i działki budowlanej, jako spadek po zmarłym ojcu. W 2007 r. Podatniczka nie uzyskała żadnych dochodów ze źródeł położonych na terytorium Polski.

Jednocześnie zgodnie z oświadczeniem Podatniczki, zamierza ona podjąć kroki w celu przeniesienia ośrodka interesów życiowych do Rosji.

Podatniczka zapytuje, czy w przedstawiony stanie faktycznym podlegałaby w Polsce ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zdaniem Podatniczki, od dnia wyjazdu do Rosji będzie podlegała w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Artykuł 3 ust. 1a stanowi, iż za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż w przypadku, kiedy Podatniczka nie spełni żadnego z warunków określonych w art. 3 ust. 1a ustawy (posiadanie ośrodka interesów życiowych w Polsce lub przebywanie na terytorium Polski powyżej 183 dni), wówczas należy uznać, iż Podatniczka nie będzie posiadała miejsca zamieszkania w Polsce, a zatem będzie posiadała w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, tzn. będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże w przypadku, kiedy Podatniczka spełni którykolwiek z warunków określonych w art. 3 ust. 1a ustawy, zgodnie z polskim ustawodawstwem spełni warunki, aby uznać ją za osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce.

Jeżeli, równocześnie organy podatkowe Rosji uznają Podatniczkę za osobę posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Rosji, wówczas postanowienia art. 1 ust. 4 polsko-rosyjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w celu ustalenia jednego miejsca zamieszkania, obligują do zbadania indywidualnej sytuacji Podatniczki w oparciu o warunki kolizyjne zawarte w ww. artykule.

Stosownie do art. 1 ust. 4 umowy, jeżeli osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status będzie określony według następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zwykle przebywa,

c.

jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,

d.

jeżeli jest ona obywatelem obu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

Jeżeli w oparciu o zapisy kolizyjne, stwierdzi się, że Podatniczka posiada miejsce zamieszkania w Rosji, wówczas Podatniczka będzie podlegała w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Jednakże w przypadku, kiedy zgodnie z art. 1 umowy Podatniczka będzie posiadała miejsce zamieszkanie w Polsce, wtedy będzie ona podlegała w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 umowy płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowanie w tym drugim Państwie. Oznacza to, że dochód z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Rosji w takim przypadku będzie podlegał opodatkowaniu zarówno w Polsce, jaki i w Rosji. Jednakże w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę przewidzianą w art. 21 umowy (metoda proporcjonalnego odliczenia).

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl