DD4-033-0651/IDy/07/1126 - Opodatkowanie dochodów uzyskanych przez artystów muzyków posiadających rezydencję podatkową, udokumentowaną certyfikatem rezydencji, w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie, Holandii, Austrii i Litwie, a których pobyt jest całkowicie lub głównie opłacany z funduszy publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-0651/IDy/07/1126 Opodatkowanie dochodów uzyskanych przez artystów muzyków posiadających rezydencję podatkową, udokumentowaną certyfikatem rezydencji, w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie, Holandii, Austrii i Litwie, a których pobyt jest całkowicie lub głównie opłacany z funduszy publicznych.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień:

*

umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90);

*

konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840);

*

konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120

*

umowy z dnia 13 stycznia 2004 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921;

*

umowy z dnia 20 stycznia 1994 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1995 r., Nr 51, poz. 277).

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku zasad opodatkowania dochodów uzyskanych przez artystów muzyków posiadających rezydencje podatkową, udokumentowaną certyfikatem rezydencji, w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie, Holandii, Austrii i Litwie, a których pobyt jest całkowicie lub głównie opłacany z funduszy publicznych.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz umowy między Ministrem, jednym z województw oraz jedną z gmin tegoż województwa Strona stała się wspólną instytucją kultury prowadzoną przez wspomnianych Organizatorów.

Celem Wnioskodawcy jest m.in. całoroczna organizacja koncertów i popularyzacja polskich i światowych osiągnięć muzyki.

Przychodami Wnioskodawcy są przede wszystkim dotacje otrzymane od Organizatorów a poza nimi wpływy uzyskane z prowadzenia działalności statutowej, a także innych źródeł oraz środki otrzymane od osób prawnych i fizycznych. Stosunek przychodów z dotacji publicznych do całkowitych przychodów Wnioskodawcy w r. 2006 wyniósł 80%. Tegoroczny budżet zakłada podobny udział przychodów z dotacji do całkowitych przychodów z innych źródeł.

W związku z profilem działalności Wnioskodawca zaprasza do Polski artystów (dyrygentów, muzyków) z całego świata, w tym m.in. z Niemiec, Zjednoczonego Królestwa, Holandii, Austrii i Litwy. Zaproszone osoby osobiście wykonują działalność artystyczną w Polsce. Umowy zawierane przez Wnioskodawcę z artystami przewidują oprócz honorarium za występ również postanowienie, że Wnioskodawca pokryje koszty podróży i pobytu artysty w Polsce (ewentualnie dokona zwrotu kosztu podróży i pobytu).

Zapraszane osoby posiadają potwierdzone certyfikatem rezydencji, miejsce zamieszkania m.in. w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie, Holandii, Austrii i Litwie.

W świetle powyższego, Wnioskodawca jako płatnik zwraca się z pytaniem czy dochody uzyskane na terytorium Polski przez artystów pochodzących z Niemiec, Zjednoczonego Królestwa, Holandii, Austrii i Litwy podlegają opodatkowaniu w Polsce, w związku z czym czy spoczywa na Wnioskodawcy obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody ww. artystów niepodlegają opodatkowaniu w Polsce, w związku z tym od dokonywanych wypłat nie należy potrącać podatku dochodowego na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Zgodnie z art. 4a ustawy, przepisy art. 3 ust. 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 17 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy, bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Artykuł 17 ust. 3 umowy stanowi, iż postanowienia ww. ustępu nie mają zastosowania do dochodu osiąganego z działalności artysty lub sportowca w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest całkowicie lub głównie opłacany z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, kraju związkowego, jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej albo organizacji użyteczności publicznej.

Artykuł 17 ust. 1 polsko-holenderskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi, iż dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 konwencji postanowienia ww. ustępu nie mają zastosowania do dochodu osiąganego z działalności artysty lub sportowca w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest całkowicie lub głównie opłacany z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, ich jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej.

Stosownie do art. 17 ust. 1 polsko-austriackiej umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Według art. 17 ust. 3 ww. umowy postanowienia ww. ustęp nie mają zastosowania do dochodu uzyskiwanego z działalności prowadzonej w Umawiającym się Państwie przez artystę lub sportowca, jeżeli wizyta w tym Państwie jest całkowicie lub w przeważającej części finansowana z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej bądź przez organizację uznawaną za organizację charytatywną.

Oznacza to, iż w przypadku kiedy pobyt artysty opłacany jest ze środków wymienionych w art. 17 ust. 3 ww. umów/konwencji, w stosunku do dochodu uzyskanego przez artystę posiadającego miejsce zamieszkania potwierdzone certyfikatem rezydencji w Niemczech, Holandii i Austrii, z tytułu działalności artystycznej wykonywanej w Polsce, zastosowanie ma art. 14 ust. 1 ww. umów/konwencji.

Zgodnie z 14 ust. 1 umów/konwencji dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta posiada stałą placówkę w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania swej działalności. Jeżeli posiada ona taką stałą placówkę, wówczas dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Określenie "wolny zawód" zostało zdefiniowane w art. 14 ust. 2 ww. umów/konwencji, i obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub edukacyjną, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, adwokatów i radców prawnych, inżynierów, architektów, dentystów, doradców podatkowych i biegłych rewidentów.

Na podstawie art. 16 ust. 1 polsko-brytyjskiej konwencji dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, osobiście wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 16 ust. 3 konwencji postanowienia ww. ustępu nie mają zastosowania nie mają zastosowania do dochodu powstającego w związku z wykonywaniem działalności artysty lub sportowca w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest całkowicie lub w głównej mierze finansowany z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, jego jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 lit. f) konwencji określenie "przedsiębiorstwo" ma zastosowanie do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g) konwencji określenia "przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa" i "przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa" oznaczają odpowiednio przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie i przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie.

Artykuł 3 ust. 1 lit. k) konwencji stanowi, iż określenie "działalność gospodarcza" obejmuje wykonywanie wolnego zawodu i innej działalności o niezależnym charakterze.

Zatem w celu właściwego opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez artystów posiadających miejsce zamieszkania w Zjednoczonym Królestwie, a których pobyt jest w głównej mierze finansowany z funduszy publicznych należy zastosować postanowienia art. 7 konwencji.

Według art. 7 ust. 1 polsko-brytyjskiej konwencji zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.

Na podstawie art. 7 ust. 2 konwencji jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie, poprzez położony tam zakład to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Stosownie do art. 5 ust. 1 konwencji określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 polsko-litewskiej umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 17 ust. 3 umowy postanowienia ww. ustępu nie mają zastosowania do dochodu z działalności artysty lub sportowca, wykonywanej w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest finansowany w całości lub w części z funduszów publicznych drugiego Umawiającego się Państwa lub jego jednostek terytorialnych, lub władz lokalnych. W takim przypadku dochód podlega opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym artysta lub sportowiec ma miejsce zamieszkania.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż Wnioskodawca prawidłowo uznaje, iż dochody osiągane przez artystów mających miejsce zamieszkania w Niemczech, Holandii, Austrii, Zjednoczonym Królestwie i Litwie niepodlegają opodatkowaniu w Polsce.

Artykuł 17 ust. 1 umów zawartych przez Polskę z Niemcami, Holandią i Austrią stanowi, iż dochody osiągane przez artystów podlegają opodatkowaniu zarówno w państwie rezydencji, jak i Polsce. Jednakże art. 17 ust. 3 ww. umów mówi, iż powyższe postanowienia nie mają zastosowania, w przypadku, kiedy pobyt artystów na terytorium Polski finansowany jest w całości lub głównie z funduszy publicznych. Zgodnie z informacją uzyskaną od Wnioskodawcy pobyt artystów na terytorium Polski finansowany jest w przeważającej części z funduszy publicznych (80%). Zatem zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 1 ww. umów.

Oznacza to, iż dochód artystów posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, Holandii, Austrii i Zjednoczonego Królestwa, nie posiadających stałej placówki/zakładu w Polsce, i których pobyt w całości lub głównie finansowany jest z funduszy publicznych, z tytułu wykonywania koncertów w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w państwie ich rezydencji.

W stosunku do dochodów osiągniętych przez artystów posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Zjednoczonego Królestwa i nie posiadających w Polsce stałej placówki, a których pobyt finansowany jest głównie z funduszy publicznych zgodnie z art. 7 ust. 1 polsko-brytyjskiej konwencji w związku z art. 16 ust. 3 konwencji podlegają opodatkowaniu tylko w Zjednoczonym Królestwie.

Dochód uzyskiwany przez artystów posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Litwy, a których pobyt finansowany jest w części z funduszy publicznych, zgodnie z art. 17 ust. 3 polsko - litewskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, tj. na Litwie.

Mając powyższe na uwadze postanowiono, jak w sentencji.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl