DD4/033-0626-IK/07/1086 - Opodatkowanie dochodów z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Holandii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4/033-0626-IK/07/1086 Opodatkowanie dochodów z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Holandii.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej interpretacji prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Holandii.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Pan XX zatrudniony jest w holenderskiej firmie, w związku z czym na terytorium Holandii płaci podatek dochodowy.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy potrącona przez pracodawcę kwota w pozycji "Inhouding Loonheffing tabel" jest należnym podatkiem holenderskim, a w związku z czym czy podlega on odliczeniu w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, potrącony w Holandii "loonheffing" jest odpowiednikiem podatku dochodowego, dlatego też może podlegać odliczeniu w Polsce zmniejszając należność podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych w Holandii.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 konwencji, z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca najemna jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Z powyższego wynika, że dochody z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Holandii, podlegają opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i Holandii.

W przypadku tym, zastosowanie ma przepis art. 23 ust. 5 lit. a) konwencji, określający metodę eliminującą podwójne opodatkowanie dochodu podatnika (metoda proporcjonalnego odliczenia). Jak stanowi wymieniony przepis, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Niderlandach, to Rzeczpospolita Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Niderlandach. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada tej części dochodu, która może być opodatkowana w Niderlandach.

Zasadzie tej odpowiada art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z załączonego do wniosku miesięcznego rozliczenia wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy wynika, że w pozycji "Inhouding Loonheffing tabel" zawarta jest zarówno składka na ubezpieczenie społeczne jak i zaliczka na podatek. Jednak nie wynika z niego jaka jest stawka tego ubezpieczenia i jak wyliczone są konkretne kwoty. Holenderski system podatkowy przewiduje bowiem dużą ilość ulg podatkowych i różne traktowanie podatnika w zależności od jego indywidualnej sytuacji.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że kwota wykazana w pozycji "Inhouding Loonheffing tabel" podlega tylko w takiej części odliczeniu, w jakiej przypada na należny w Holandii podatek dochodowy.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl