DD4-033-01866/ZKK/06/1185 - Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za pracę w ambasadzie RP w Kopenhadze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-01866/ZKK/06/1185 Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za pracę w ambasadzie RP w Kopenhadze.

Działając na podstawie art. 14e, art. 14a § 4 oraz art. 169 § 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji z dnia 6 grudnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2003 r. Nr 43, poz. 368),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za pracę w ambasadzie RP w Kopenhadze.

UZASADNIENIE

Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny.

Podatnik posiada podwójne obywatelstwo: polskie i duńskie. Od 1984 r. mieszka na terytorium Królestwa Danii wraz najbliższą rodziną - żoną i dwójką dzieci. W kraju tym utrzymuje się z pracy w charakterze tłumacza. Na terytorium Królestwa Danii opłaca wszelkie podatki i składki socjalne, w tym emerytalne.

Podatnik informuje, iż na terytorium Polski nie posiada żadnego majątku.

Z dniem 25 września 2006 r. Podatnik został zatrudniony w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej z miejscem pracy w ambasadzie RP w Kopenhadze.

Zdaniem Podatnika, nie powinien być on opodatkowany w Polsce od dochodów uzyskanych z tytułu zatrudnienia w ambasadzie RP w Kopenhadze.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołany wyżej przepis nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż Podatnik otrzymuje dochody z pracy wykonywanej na terytorium Królestwa Danii.

Na podstawie art. 18 ust. 1 lit. a) polsko-duńskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, inne niż emerytura, wypłacane przez Umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Jednakże ust. 1 lit. b) tego przepisu zawiera wyjątek od ogólnej zasady wyrażonej w lit. a), mianowicie: pensje, płace i inne tego rodzaju wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli usługi są świadczone w tym Państwie, a osoba świadcząca te usługi ma miejsce zamieszkania w tym drugim Państwie, i która:

*

jest obywatelem tego Państwa lub

*

nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

Zatem w przypadku Podatnika zastosowanie ma przepis art. 18 ust. 1 lit. b) ww. konwencji, zgodnie z którym dochód uzyskiwany przez Podatnika, będącego obywatelem Królestwa Danii i mającego miejsce zamieszkania w tym państwie, z tytułu usług świadczonych w Królestwie Danii, podlega opodatkowaniu w Królestwie Danii.

Mając powyższe na uwadze, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.

Na powyższe rozstrzygnięcie nie ma wpływu zmiana art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2a oraz art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które obowiązują od dnia 1 stycznia 2007 r.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl