DD4-033-01626/ZKK/06/743 - Opodatkowanie w Polsce przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-01626/ZKK/06/743 Opodatkowanie w Polsce przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 24 maja 1977 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Norwegii o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1979 r. Nr 27, poz. 157 z późn. zm.),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie zasad opodatkowania w Polsce przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. Podatnik prowadzi indywidualną działalność gospodarczą pod nazwą D, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Od maja 2005 r. Podatnik świadczy usługi ogólnobudowlane dla podmiotów na terytorium Norwegii. Według stanu faktycznego na dzień złożenia wniosku, Podatnik wykonywał usługi na podstawie stałego kontraktu zawartego z firmą, z siedzibą w T, Norwegia. Działalność Podatnika w Norwegii prowadzona jest za pomocą biura z zapleczem technicznym, przy wykorzystaniu własnego sprzętu. Dochody osiągnięte w Norwegii w 2005 r. Podatnik opodatkował w Polsce. Jednakże w 2006 r., okazało się, iż zgodnie z przepisami prawa norweskiego Podatnik jest również zobowiązany zapłacić w Norwegii podatek od dochodów uzyskiwanych w 2005 r.

W związku z powyższym, Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie zasad opodatkowania w Polsce przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii.

Zdaniem Podatnika, stosownie do postanowień polsko-norweskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochód uzyskany w Norwegii z tytułu prowadzonej przez niego działalności jest zwolniony od opodatkowania w Polsce.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 7 ust. 1 polsko-norweskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 umowy, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, w szczególności miejsce zarządu, filię, biuro, warsztat.

Natomiast art. 5 ust. 2 pkt g umowy stanowi, iż zakładem jest budowa albo montaż, które trwają przez okres dłuższy niż 18 miesięcy.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Norwegii, może być opodatkowany w Norwegii, pod warunkiem że działalność prowadzona jest poprzez położony na terytorium tego państwa zakład. W takim przypadku dochód, który może być przypisany temu zakładowi może być opodatkowany w Norwegii.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt g umowy, w przypadku świadczenia usług budowlanych lub montażowych, należy uznać, iż Podatnik będzie wykonywał działalność za pośrednictwem zakładu, o ile działalność prowadzona będzie przez okres dłuższy niż 18 miesięcy.

Jeżeli działalność na terytorium Norwegii jest prowadzona za pomocą położonego w tym państwie zakładu, dochód Podatnika uzyskany od początku prowadzenia działalności, który może być przypisany temu zakładowi podlegać będzie opodatkowaniu zarówno w Norwegii jak i w państwie miejsca zamieszkania Podatnika, czyli w Polsce (art. 7 ust. 1 umowy). W takim przypadku w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metodę wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Norwegii, to Polska zwolni, stosownie do postanowień ustępu 2, taki dochód lub majątek spod opodatkowania, ale może przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby stosować stopę podatku, która byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód lub majątek nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Natomiast, jeżeli działalność na terytorium Norwegii nie jest prowadzona za pomocą położonego w tym państwie zakładu, dochód Podatnika podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba Podatnika, czyli w Polsce.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym dochód z działalności gospodarczej wykonywanej na terytorium Norwegii w 2005 r. jest zwolniony od opodatkowania w Polsce. Zgodnie bowiem z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym, Podatnik prowadzi działalność w Norwegii przez okres krótszy niż 18 miesięcy. Oznacza to, iż warunek określony w art. 5 ust. 2 pkt g umowy nie został spełniony i Podatnik nie posiada zakładu położnego w Norwegii.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy, dochód Podatnika podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie jego rezydencji, czyli w Polsce. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Podatnika podlega w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.). Oznacza to, iż na Podatniku spoczywa obowiązek opodatkowania przychodu osiągniętego w Norwegii łącznie z przychodami uzyskanymi na terytorium Polski, na zasadach określonych w tej ustawie.

Jednocześnie, po upływie 18 miesięcy prowadzenia działalności na terytorium Norwegii, należy uznać, iż zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt g umowy, Podatnik posiadać będzie zakład położony w tym państwie. W związku z tym, stosownie do art. 7 ust. 1 umowy, dochód, który może być przypisany temu zakładowi, uzyskiwany od początku prowadzenia działalności w tym państwie, podlegać będzie opodatkowaniu w Norwegii. Jednocześnie w Polsce w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w art. 24 ust. 1 umowy metodę wyłączenia z progresją.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl