DD4/033-01605/IDy/06/710 - Wykonywanie pracy w Rosji a ograniczony obowiązek podatkowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4/033-01605/IDy/06/710 Wykonywanie pracy w Rosji a ograniczony obowiązek podatkowy.

Pytanie podatnika

Czy w związku z wykonywaniem pracy na terytorium Rosji od dnia wyjazdu do Rosji Podatniczka podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 22 maja 1992 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej obowiązku podatkowego w Polsce w związku z dochodami uzyskanymi z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Rosji.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka w dniu 15.06.2006 r. wyjechała z Polski do Rosji w celu podjęcia tam pracy na podstawie umowy o pracę z rosyjską spółką.

Od dochodu z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Rosji Podatniczka uiszcza w Rosji należny podatek. Pobyt Podatniczki na terytorium Rosji trwać będzie nie krócej niż 3 lata. W związku powyższym zgodnie z przedstawioną przez Podatniczkę informacją, będzie traktowana przez rosyjskie organy podatkowe jako tamtejszy rezydent.

W Polsce Podatniczka nie posiada żadnej nieruchomości oraz planuje obecnie pozostać na stałe za granicą.

Jednocześnie na terytorium Polski przebywa mąż oraz pełnoletni syn Podatniczki. Ponadto Podatniczka posiada w Polsce samochód, udziały w spółce oraz wspólne konto bankowe z mężem. Od dnia wyjazdu z Polski Podatniczka nie uzyskuje żadnych dochodów ze źródeł położonych na terytorium Polski

Podatniczka zapytuje, czy od dnia wyjazdu do Rosji podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zdaniem Podatniczki, ze względu na fakt minimum 3 letniego pobytu oraz wykonywania pracy na terytorium Rosji, jak również braku nieruchomości w Polsce, które to elementy zdaniem Podatniczki świadczą, iż jej centrum aktywności życiowej znajduje się w Rosji, najpóźniej od dnia wyjazdu z Polski podlega ona w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm - w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Przepisy te zgodnie z art. 4a ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 1 ust. 2 polsko-rosyjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce jej stałego pobytu, miejsce zarejestrowania osoby prawnej albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jeżeli dochód jest osiągany przez spółkę jawną, to miejsce zamieszkania ustala się w miejscu pobytu osoby podlegającej opodatkowaniu od takiego dochodu

Z powyższego wynika, iż definicja "miejsca zamieszkania" odnosi się bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw będących Stronami umowy i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

W przepisach polskiego prawa podatkowego obowiązujących do 31.12.2006 r., pojęcie "miejsca zamieszkania" nie zostało zdefiniowane. Definicja miejsca zamieszkania znajduje się w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w określonej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli danej osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

W świetle powyżej przedstawionych przepisów prawa oraz stanu faktycznego należy uznać, iż Podatniczka nadal posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski, gdyż pomimo faktu przebywania i wykonywania pracy na terytorium Rosji, w Polsce Podatniczka posiada męża, samochód, udziały w spółce oraz wspólne z mężem konto bankowe. Zatem należy uznać, iż ośrodek interesów życiowych Podatniczki znajduje się w Polsce.

Jednocześnie zgodnie z oświadczeniem Podatniczki w świetle rosyjskiego prawa traktowana będzie, jako tamtejszy rezydent.

W przypadku kiedy podatnik może zostać uznany za posiadającego miejsce zamieszkania jednocześnie w dwóch państwach postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania obligują do zbadania reguł kolizyjnych określonych w art. 4 ust. 2 umowy, w celu ustalenia jednego państwa rezydencji podatnika.

Zgodnie z art. 1 ust. 4 polsko-rosyjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli stosownie do postanowień art. 1 ust. 2 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas stosuje się następujące kryteria:

- osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

- jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zwykle przebywa,

- jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,

jeżeli jest ona obywatelem obu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

Dokonując analizy stopnia powiązań osobistych i gospodarczych Podatniczki należy uznać, iż stosownie do art. 1 ust. 4 lit. a umowy pomimo przebywania i wykonywania pracy na terytorium Rosji od dnia 15.06.2006 r., Podatniczka posiada ściślejsze powiązania z Polską, gdzie przebywa mąż Podatniczki, oraz w którym to państwie Podatniczka posiada majątek w postaci samochodu oraz udziały w spółce.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż Podatniczka podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl